MegTipperJeg Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Hei alle mann. Er selv bare 14 år, men syns spesialjeger ser ut som et yrke jeg selv kunne tenke meg å begynne å jobbe med. Derfor lurte jeg på ca hvilket gjennomsnitt du må ha på grunnskolen for å i det hele tatt ha mulighet til å komme inn i utdanningen som spesialjeger? Takker for alle svar på forhånd Lenke til kommentar
lambiks Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Hei! Jeg så litt rundt på Forsvaret sine hjemmesider (Mil.no), og fant en link til en side som er en samleside for Fallskjermjeger og Spesialjeger. Tror du finner en del informasjon der. Trykk her! Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Karakterene på videregående vil telle mye mer. Gode karakterer (4+) øker sjangsen til å bli valgt ut. Det vet, ikke alle får prøve å bli en fallskjermjeger eller spesialjeger fordi det er overfult av søknader hvert år. Det du scorer på sesjon teller også mye. Lenke til kommentar
MegTipperJeg Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Karakterene på videregående vil telle mye mer. Gode karakterer (4+) øker sjangsen til å bli valgt ut. Det vet, ikke alle får prøve å bli en fallskjermjeger eller spesialjeger fordi det er overfult av søknader hvert år. Det du scorer på sesjon teller også mye. 7904060[/snapback] sesjon? Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082 Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Der alle møter opp får å ta en legesjekk, synstest, rett og slett se om du er i stand til å gå inn i militære. På sesjon får man også en test (iq), så får man ett resultat på hvor godt du gjor det. Jo høyere jo bedre sjangse for å bli spesialjeger. Endret 10. februar 2007 av medlem-105082 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Tror ikke du skal tenke på å ikke komme inn. Det du bør fokusere på er hvordan du skal klare deg gjennom opptaket og kurset. Du må forøvrig ha gjennomført førstegangstjenesten før du kan søke spesialjeger, som f. eks. fallskjermjeger. Det er ikke karakterer som hindrer folk å komme inn, det er syn, hørsel, hud, rygg osv, altså fysisk ting. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 (endret) Du må forøvrig ha gjennomført førstegangstjenesten før du kan søke spesialjeger, som f. eks. fallskjermjeger. 7911035[/snapback] Det stemmer vel ikke helt? Fallskjermjeger er noe man kan bli i førstegangstjenesten. er ikke et krav å ha gjennomført førstegangstjenesten først så vidt jeg vet. hadde en på troppen på madla som falt ut av fallskjermjegeropptaket etter 4 dager og ble flyttet til oss. Endret 10. februar 2007 av O.J Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Det var jo det jeg sa, jeg bare formulerte meg litt dårlig. Man kan ta førstegangstjeneste som for eksempel fallskjermjeger før man kan søke FSK Lenke til kommentar
O.J Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 Det var jo det jeg sa, jeg bare formulerte meg litt dårlig. Man kan ta førstegangstjeneste som for eksempel fallskjermjeger før man kan søke FSK 7911063[/snapback] Da er vi enige Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 10. februar 2007 Del Skrevet 10. februar 2007 MJK (som er minst like hardt) kan man derimot ha som førstegangstjeneste. Man kan også gå videre fra MJK til FSK-HJK. Lenke til kommentar
MegTipperJeg Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2007 ok, Takker for alle svar Da får man ut å trene litt Lenke til kommentar
spesiell Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Du må forøvrig ha gjennomført førstegangstjenesten før du kan søke spesialjeger, som f. eks. fallskjermjeger. 7911035[/snapback] Det stemmer vel ikke helt? Fallskjermjeger er noe man kan bli i førstegangstjenesten. er ikke et krav å ha gjennomført førstegangstjenesten først så vidt jeg vet. hadde en på troppen på madla som falt ut av fallskjermjegeropptaket etter 4 dager og ble flyttet til oss. 7911059[/snapback] Helt feil, man må ha fullført førstegangs tjenesten for å kunne stille til spesialjeger opptak, hærensjeger kommnado sier selv at fallskjermjeger i førstegangstjenesten er den beste forberedelsen til å bli spesialjeger. ellers er alt på hjk sine sider, men gidder ikke finne linken akkurat nå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Du må forøvrig ha gjennomført førstegangstjenesten før du kan søke spesialjeger, som f. eks. fallskjermjeger.7911035[/snapback] Det stemmer vel ikke helt? Fallskjermjeger er noe man kan bli i førstegangstjenesten. er ikke et krav å ha gjennomført førstegangstjenesten først så vidt jeg vet. hadde en på troppen på madla som falt ut av fallskjermjegeropptaket etter 4 dager og ble flyttet til oss. 7911059[/snapback] Helt feil, man må ha fullført førstegangs tjenesten for å kunne stille til spesialjeger opptak, hærensjeger kommnado sier selv at fallskjermjeger i førstegangstjenesten er den beste forberedelsen til å bli spesialjeger. ellers er alt på hjk sine sider, men gidder ikke finne linken akkurat nå. 7920627[/snapback] Det er jo det vi sier... Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 White du sier hud, hvilken kriterier følger man når man gir poeng for den? Tenker du på hudsykdommer som diskvalifiserende? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 White du sier hud, hvilken kriterier følger man når man gir poeng for den? Tenker du på hudsykdommer som diskvalifiserende? 7925300[/snapback] Eksem, tørr hud osv. Lidelser som psoriasis og atopisk eksem ryker man ganske heftig på. En kompis fikk 6/9 på hud pga sistnevnte. Lenke til kommentar
spesiell Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Du må forøvrig ha gjennomført førstegangstjenesten før du kan søke spesialjeger, som f. eks. fallskjermjeger.7911035[/snapback] Det stemmer vel ikke helt? Fallskjermjeger er noe man kan bli i førstegangstjenesten. er ikke et krav å ha gjennomført førstegangstjenesten først så vidt jeg vet. Det er jo det vi sier... 7920776[/snapback] Nei faktisk ikke... førstegangstjeneste er et krav... forøvrig var representanter fra hjk/fsk tilstedet på utdanningsmessen i lillestrøm, forskjent nå, men de kommer vel også til utdanningsmessen på bergen om du skulle bo i området, bare ta en prat med de, de svarer så å si på alt du lurer på... En nyttig link til de som er intressert og møte andre fj og sj søkere: www milforum.net Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Det jeg vet om Fallskjermjegeren: - 300 søkere som kommer inn, 20 blir fallskjermjegere. Lenke til kommentar
Kian Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Det er mye snakk rundt FSK/HJK og MJK. Har jobbet litt med disse gutta, og de er faen så snørrhovne :-D Men nok om det. Uansett: For å bli spesialjeger må man ha fullført førstegangstjenesten. Det beste er jo selvsagt å søke seg inn som fallskjermjeger i førstegangstjenestne. Kommer man inn der, har man større forutsetninger for å bli spesialjeger enn kanskje folk som har hatt en annen førstegangstjeneste. Når det gjelder MJK er det korrekt at man kan gå opptaket og begynne utdannelsen under førstegangstjenesten, og at man etterhvert får GBU osv. ( www.marinejeger.no ) om jeg ikke tar helt feil. Det kreves veldig god fysisk skikkethet, og ikke minst - og kanskje det viktigste psykiske egenskaper. Man blir testet til det ytterste både psykisk og fysisk - nettopp for å velge soldaten som de mener har ferdighetene til å bli en spesialjeger. Norske spesialstyrker blir regnet som en av verdens beste spesialstyrker, og det ER vanskelig å komme inn. Kommer man først gjennom nåløyet så har man gode lønnsbetingelser, og en veldig spennende hverdag. Det er nok neppe mange dager som er veldig like. Og de er prioritert som f.. når det gjelder utstyr og utrustning. Her snakker vi "pek å få". Uansett lykke til med treningen, og vær fokusert på opptaket. Dette er ikke for hvermansen! Det er en god del info på www.mil.no om HJK/FSK. Søk litt der. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Anbefaler www.milforum.net Norges største fora når det kommer til forsvar og politirelaterte diskusjoner. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Har jobbet litt med disse gutta, og de er faen så snørrhovne :-D 7928616[/snapback] Det er generalisering. Jeg vet om mange hyggelige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå