Gå til innhold

Anbefalte innlegg

driver å leker meg litt med VB6.0, og prøver å lage en knapp som åpner et bestemt exel dokument.

Private Sub Command1_Click()

Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")

WshShell.Run "d:\test.xls"

End Sub

når jeg kjører denne åpner exel seg, men ikke fila, blir bare et tomt exel vindu.

metoden fungerer fint med andre formater. noen som ser en feil?

Endret av ElmotriX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må få fiksa Excel'en din, det er der problemet ligger.

Når du bruker Shell så sender du bare en ordre til Windows om å starte en jobb og så er saken ute av verden for programmets del. Det er kanskje tilfredsstillende i ditt scenario. Men hvis du vil fjernstyre Word, Excel og de andre på ordentlig fra VB, sjekke at åpning skjer, endre, lagre, lukke etc, så må du bruke OLE istedetfor. Her er en kjapp norsk innføring (for VBA, men VBA er VB6):

http://www.erlandsendata.no/norsk/index.php?t=novbaole

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

jeg leger et program som skal logg føre noe i exel. skrive inn info i exel funker fint, men det å få opnet filen har vist seg å være problematisk.

jeg prøvde meg ut med forskellige VB løsninger for å åpne en fil, og til slutt så begynte VB programmet å åpne bare exel uten fil. jeg trodde dette bare var noe VB gjorde feil.. så jeg fortsatte. men fant etterhvert ut at jeg hadde samme problem når jeg åpnet manuelt via explorer.

søkte litt rundt på nettet om løsninger på dette og fikk fixa det, og nå får jeg startet filer fint fra VB

men

hvis jeg manuelt åpner filer fra f.eks mine dokumenter, så får jeg en hel rekke feilmeldinger. 1 for hvert mellomrom i den komplette adressen for å være helt korrekt.

bane: c:\documents and setting\bruker\my dokuments.bok1

så får jeg disse meldingene:

"Finner ikke C:\documents.xls"

"Finner ikke and.xls"

"Finner ikke settings\bruker\my.xls"

"Finner ikke documents\bok1.xls"

fila åpner seg alikeveld etter at jeg har trykket igjennom alle disse meldingene, og fungerer , men en smule irriterende.

fatter ikke hvordan dette kom slik helt uten videre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...