Gå til innhold

Kjøp av nytt skjermkort. Bra, Bra kjøp? =)


SpecTrum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
da jeg bygget pc'n min, fikk jeg dette kortet. og bruker det enda: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324551

 

har nettop bestilt dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321556

 

Det kortet jeg nettop har bestilt, var på demovare for 525.-

 

har jeg gjort et bra kjøp?

 

Jeg vet at det nye er bedre, men litt sånne dypere forklaringer hadde vert fint =)

7897303[/snapback]

 

Du må opp på7600GS for å få noe som er bedre. Koster deg 929,- Se HER for test. 6800XT er mye det samme som 6600GT i ytelse. 6600GT er kanskje litt bedre.

Lenke til kommentar
6800XT er ikke et dårlig kort til 525,- nei.   Er du heldig, kan du kanskje åpne pipelines på det også.  Da vil du få et enda bedre kort.

7897918[/snapback]

Jeg kjøpte det jo akkurat på grunna av at det var på demovaresiden, og var så billig=)

 

men nå er jeg ikke så god når det gjelder skjermkort, lyst til og forklare meg hva du mener med pipelines? =)

Endret av Pe3
Lenke til kommentar

Du får bedre ytelse med fleire pipelines. På ditt kort er kanskje nokre pipelines låst. 6800XT har 8 pipelines men 4 er kanskje låst.

 

Pipelines er en stor del av selve GPU-kjernen. Fysisk sett er den normalt rundt 50% av arealet på kjernen og ca 50% av transistorene på kjernen.

 

En pipeline er som et samlebånd. I starten av samlebåndet puttes inn det flere "fargeverdier" ut fra teksturer, lyssetting, bumpmapping. Etter hvert som hver pixel går gjennom hver pipeline/samlebånd så settes de forskjellige teksturene, lyssettingen og bumpmappingen osv sammen til en pixel med sin ferdige farge.

 

En pipeline er altså et "samlebånd" som monterer sammen fargene i hver enkelt pixel til en ferdig pixel. (I praksis kommer teksturene inn som 3 fargeverdier av 8-10 bit og ganges sammen med f.eks gamma-verdien (8bit) og flere andre lys-settingsverdier før pixelen kommer ut med de ferdige fargene (3 farger av 8-10bit hver)

 

Alle pipelinene til sammen er altså en stor "fabrikk" som produserer ferdige bilder, ut fra teksturer, lyskart, gammakart, bumpkart osv. En GPU med f.eks 12 pipelines og

400MHz har altså 12 "samlebånd" som hver kan produsere opp til 400 millioner pixler per sekund. 12 samlebånd * 400 millioner = 4,8 milliarder pixler per sekund. Denne produksjonskapasiteten er det som kalles for "fillrate". Denne GPU'en har en fillrate på 4,8 Gigapixels/sek.

 

Jo raskere samlebåndet går (MHz på GPU'en) jo raskere fillrate får GPU'en (fillrate = max antall ferdigprosesserte pixler som kan komme ut fra samlebåndet per sekund).

 

Jo flere pixel pipelines (antall samlebånd) jo raskere fillrate får GPU'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...