>Jonas< Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Har kjøpt meg en ekstern disk nå. Skal bruke den sammen med min gamle stasjonære. Den har disse specsene: P3 @ 1GHz 512 MB Ram 40 GB ca 7 år gammel som systemdisk (Ukjent rpm og cache, trur det er ATA66) Vil jeg få en del bedre (merkbar) ytelse om jeg bruker den eksterne som systemdisk? Har tenkt til å bruke Firewire til overføring. Disken er denne: WD My Book Premium Endret 8. februar 2007 av >Jonas< Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2007 Bumper denne litt nå.. Hvis det har seg slik at den gamle disken min er ATA66, vil overføringshastigheten være på 8,25 MB/s (teoretisk vel å merke). Mens på den eksterne som kjører med firewire vil overføringshastigheten være på 50 MB/s. Stemmer dette? Vil jeg da få en god del bedre ytelse? Eller vil aksesstiden stige mye eller vil det være andre ulemper? Lenke til kommentar
cdr Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Å bruke externe disker for system er en lite praktisert løsning. Teoretisk vil det funke, men det kommer an på hovedkortet ditt, og hvorvidt biosen støtter det. Jeg vil anbefale deg å heller kjøpe en ny intern disk. Du får sikkert en liten disk til rundt 300 kr. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Vel, med dagens inntog av eSATA-grensesnitt på eksterne harddisker, er dette null problem. Trådstarter har neppe eSATA på sitt HK men som topic spør: det er fullt mulig. Endret 9. februar 2007 av überGoliath Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Men hvorvidt vil dette funke for meg? sSATA er jo bare at det sitter en SATA disk i det eksterne kabinettet. Så funker det med det så må det vel funke med vanlig PATA disker og? Eller har jeg feil noe sted her? Disken i det eksterne kabinettet er jo mye bedre enn den interne jeg har.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 En eSATA disk er som du sier bare en disk som er flyttet ut. Men en vanlig ekstern disk bruker USB eller FireWire, det er noe helt annet. Da sitter det også en kontroller sammen med disken. eSATA kan ikke sammenlignes med andre eksterne disker. eSATA vil ikke være noe problem som systemdisk, men vanlige eksterndisker vil bli problematisk. Antagelig får du ikke installert Windows på en slik. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 En eSATA disk er som du sier bare en disk som er flyttet ut. Men en vanlig ekstern disk bruker USB eller FireWire, det er noe helt annet. Da sitter det også en kontroller sammen med disken. eSATA kan ikke sammenlignes med andre eksterne disker.eSATA vil ikke være noe problem som systemdisk, men vanlige eksterndisker vil bli problematisk. Antagelig får du ikke installert Windows på en slik. 7906058[/snapback] Fordi den ikke kommer opp i bios eller? Noen som har prøvd det ut? Tenkte litt på å ha linux på den. Hva anbefaler dere av et prukervennlig, gratis linux OS? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Noen har prøvd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=712713&hl= Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå