nikontor Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Jeg har nylig kjøpt et Nikon D70s kit med 18-70mm objektiv. Jeg ønsker bla. å bruke det til å ta nærbilder av insekter, fluer (til å fiske med) etc., men ser at jeg ikke kommer nær nok ved bruk av det nevnte objektivet. Som dette innlegget viser så er jeg rimelig ”grønn” når det gjelder fotografering, men ut fra det jeg har lest så synes det som om har jeg 3 alternativer å velge i mellom: 1)Tele-objektiv m.makro 2) Makro-objektiv 3) Mellomringer. Når det gjelder alt.1 tele-objektiv så har jeg lest i dette forumet om fordeler og ulemper ved tele-objektivet bla. i omtalen av Sigma 70-300mm APO DG Marcro. Jeg har også lest er at det er stor forskjell om et makro-objektiv gir 1:1 eller 1:2 i makro-modus. En av ulempene med Makro-objektiv synes å være prisen, de er relativt dyre. Når det gjelder mellomringer så vet jeg ikke hvordan en slik løsning fungerer på 18-70mm objektiv. Jeg har funnet ut at det finns mellomringer med betegnelsene PK11a, PK 12 og Pk 13, til Nikon, men hva disse betegnelsene betyr, vet jeg ikke. - Råd og kommentarer ønskes!! Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Vanskelig situasjon du er i, helt klart. Close-up fotografi er et eget lite univers i fotoverden. Før du tar de store avgjørelsene mht til penger vil jeg absolutt anbefale deg å skumme følgende lenke: http://www.nikonians.org/html/resources/ni...ro/macro_1.html Her forklares de fleste ulike metoder for nærfotografi, og med påfølgende fordeler/ulemper. P.S. Selv bruker jeg Nikon close-up filtere fra 0-4 til mine 52mm manuelle objektiver: Jeg ønsker å reise lett, og uten å gjøre for mange objektivbytter for å bruke eventuelle mellomringer o.l. Du mister noe lysstyrke og skarphet, men har du stativ og kan skyte med aperaturen ned får du absolutt brukbare resultater. Vil tro dette også er et billigere alternativ om du finner dem. Endret 8. februar 2007 av Svein Gunnar Kjøde Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Hva med denne? Sigma 150mm f/2.8 Jeg skjenner noen som tar veldig gode bilder med den. Marius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå