Gå til innhold

Jente må sone 2uker får skulking.


Anbefalte innlegg

Denne typen straff, altså fengselstraff, kan sikkert virke forebyggende den, men personlig så er jeg en større tilhenger av å frata retten på undervisning i slike tilfeller.

 

1. fravær x antall dager -> advarsel med svarfrist om grunnlag

2. x antall advarsler uten grunnlag -> siste melding om tap av undervisningsrett, med svarfrist

3. svarfrist passert -> fratatt undervisningsrett på generell basis

 

Dette resulterer i at vedkommende ikke bare kan søke på nytt neste år, med rett på en nok en undervisningsplass som kanskje blir sløst bort på nytt, men at vedkommende havner bakerst i køen. Vedkommende kan heller ikke heve studielån/stipend.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva hvis jeg hadde 25% fravær ett år -- bestod eksamen og alle fag med 4 i snitt...

Er det da riktig at jeg blir straffet fordi jeg valgte å la lærerene få konsentrere seg om de andre elevene..?

 

Som nevt tidligere -- du har bare krav tre år.

 

Hvis du kommer inn på skolen *før* noen så har du mer studiepoeng; og har krav på plassen --

-enten du er døende

-selv om du kommer til å slite psykisk under skoleåret

-selv om du senere finner ut at du ikke liker deg på skolen

 

Jeg vet av erfaring at man kan ha 30% fravær gjennom 4 år på skole og likevel få 4.5 i snitt når man kommer ut...

 

Og jeg vet av erfaring at det finnes idioter som mener at man må være på skolen for å få eksamenskarakteren sin i karakterboken -- og at jeg nå må ta eksamen i Norsk til våren fordi skoler faktisk kan nekte å gi karakterer til elever som har bestått eksamen med en 5-er...

Lenke til kommentar
Denne typen straff, altså fengselstraff, kan sikkert virke forebyggende den, men personlig så er jeg en større tilhenger av å frata retten på undervisning i slike tilfeller.

 

1. fravær x antall dager -> advarsel med svarfrist om grunnlag

2. x antall advarsler uten grunnlag -> siste melding om tap av undervisningsrett, med svarfrist

3. svarfrist passert -> fratatt undervisningsrett på generell basis

 

7897705[/snapback]

 

Tap av undervisningsrett...

 

Betyr det også tap av retten til eksamen..?

*DET* er urettferdig... hvis eleven kan alt -- og skulker fordi hun har bedre ting å gjøre enn å tvinne tomler for å godtgjøre lærerene og få dem til å føle seg verdsatt...

 

Redigering; legger til:

 

Jeg går nå på skole for at skolen skal få *bekreftet* hva jeg kan -- og ikke for å lære...

Det er grenser for hvor lenge jeg gidder å sitte å tegne i boken på bakerste rekke...

Så jeg har begynt å få fravær... igjen...

 

Heldigvis går jeg på privatskolen som jeg selv har spart opp til og betalt -- så jeg *kan* gjøre hva jeg vil -- og bare komme og få 5 på eksamen i alle logiske fag...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Går an å søke om å ta enkelte fag, og gå opp som privatist på de andre... gjør det ikke?

7898257[/snapback]

 

Opplysning om privatist-eksamen var ikke akkurat skolerådgiverenes høyeste prioritet i rådgivning til ungdomsskoleelever...

 

Dessuten så har skolen en del fordeler; slik som gratis internett, gratis materialer -- og ofte bibliotek...

 

Du får skolekort for buss -- studentkort...

 

Du får rabatter på fly, tog, buss...

 

Du får stipend -- eller ikke...

 

Du får et sted å oppholde deg når du ikke har andre steder å være...

 

Du får gratis eksamen...

 

Du blir kjent med mennesker som studerer -- og noen som er interessert i det samme som deg...

 

Kort fortalt;

ENTEN så må lærere ta kurs i justislære,

ELLER så må skolens oppgave være å lære og bedømme -- ikke fordømme, dømme og lære (i den rekkefølgen)...

 

Hva er skolens viktigste oppgave..?

1-Lære vekk kunnskap

2-Bedømme kunnskapsnivå

3-Straffe

 

Jeg mener #3 ikke har noe i en skole å gjøre, og at #1 og #2 er skolens *eneste* oppgaver...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Jeg er selvsagt for at folk skal kunne gå opp til eksamen i de fagene de ønsker, uten nødvendigvis å ha fulgt noen undervisning på forhånd. Det er jo selvsagt bedre at en som har behov for undervisning får det, enn en som kan alt på forhånd. Jeg har selv vært i den situasjonen at jeg allerede kunne store deler av pensum fra før, men jeg var da så heldig at jeg faktisk fikk noe ekstra å bryne meg på. Dette tror jeg derimot er et mindre vanlig tilfelle og jeg så derfor bort ifra dette i min forrige post.

 

Hvis man ved 30% fravær er i stand til å få 4.5 i snitt, så betyr vel det at ved å ha deltatt på de resterende 30% så kunne man kanskje ha oppnådd høyere snitt? Da vil jeg nesten påstå at en som yter maksimal innsats burde ha større rett på plassen, enn en som yter mindre. Som arbeidsgiver ville jeg iallefall ha valgt vedkommende som jobber for 4.5 i snitt, enn en som får 4.5 i snitt uten å jobbe særlig for det og sier seg fornøyd med det. Heller en som streber etter best mulig resultat enn en som sier seg fornøyd med et helt ok resultat, til tross for at vedkommende kunne ha oppnåd høyere resultat.

 

Strengt tatt så burde undervisningssystemet i Norge fått en solid gjennomgang slik at det allerede fra grunnskolenivå tilbys ekstra/alternativ undervisning for de som behøver større utfordringer enn det som er pensum, og ikke bare til de som har behov for ekstra støtte. Men før den tid så må vi vel åpne for at noen skal få lov til å utmerke seg og være flinkere enn andre, men denne diskusjonen hører vel hjem i en egen tråd, så nok om det.

 

Ja, jeg generaliserer, noe jeg gjør i et forsøk på å understreke poenget mitt.

Lenke til kommentar
Som arbeidsgiver ville jeg iallefall ha valgt vedkommende som jobber for 4.5 i snitt, enn en som får 4.5 i snitt uten å jobbe særlig for det og sier seg fornøyd med det. Heller en som streber etter best mulig resultat enn en som sier seg fornøyd med et helt ok resultat, til tross for at vedkommende kunne ha oppnåd høyere resultat.

 

Ja, jeg generaliserer, noe jeg gjør i et forsøk på å understreke poenget mitt.

7898635[/snapback]

 

Det er ikke snakk om resultater -- men kompetanse...

 

Det kan ikke sammenlignes med en arbeidssituasjon -- og hvis du insisterer på å gjøre det likevel, for å sette det på spissen:

 

*Grunnen* til at jeg ikke ønsker å få bedre kompetanse enn karakteren 4 eller 5 innen Norsk skrifthistorie og delen av geografi som omhandler passatvinder og fjellkjededannelse -- samt musikk og kristendom -- er jo nettopp fordi jeg *ønsker* å lære om *det jeg har tenkt å arbeide med*...

 

Som sjef i en bedrift; Ville du helst ansatt en som *sliter* for å oppnå kompetanse i irrelevante fag; eller en som *ofrer* en toppkarakter i irrelevante fag (for en god karakter) for å lære mer om de mest relevante fagene for arbeidsstedet..?

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Går an å søke om å ta enkelte fag, og gå opp som privatist på de andre... gjør det ikke?

7898257[/snapback]

det blir flere eksamener, gjør det ikke?

 

en jeg kjenner måtte ta opp igjen eksamen pga at han ble opperert eksamensdagen.

han måtte ta en eksamen per fag, mens resten av oss fikk en tverrfagelig.

Lenke til kommentar

Selvsagt ville jeg som arbeidsgiver ha ansatte som har kompetanse på de feltene som er relevante for arbeidsplassen. Det var heller ikke ment som en kritikk av deg og din gjøremåte. Du er sikkert godt i stand til å vite hva som er best for deg og du behersker det helt sikkert på en super måte. Hva vet jeg.

 

Som jeg sa så generaliserer jeg, på godt og vondt. Jeg hadde gjerne sett at man kunne ha brukt mindre tid på ting man behersker meget godt og mer tid på økning av kompetansen og ikke bare vedlikehold. Det hadde det også vært om vi hadde gjort endringer på utdanningssystemet på grunnskolenivå/videregående, slik jeg nevnte i forrige post. Det hadde i grunn vært supert om folk hadde brukt tiden på mer relevante ting. Om man kunne ha fått en mer skreddersydd læreplan enn i dag...

 

Det er derimot ikke det jeg vil anbefale til alle så lenge det ikke er lagt til rette for det.

Lenke til kommentar

en jeg kjenner måtte ta opp igjen eksamen pga at han ble  opperert eksamensdagen.

han måtte ta en eksamen per fag, mens resten av oss fikk en tverrfagelig.

7899270[/snapback]

 

En jeg går på skole med må også ta ny eksamen...

Om 9 måneder, det vil si: i neste semester -- fordi det er *UMULIG* for eksamenskontoret å la noen ta en eksamen til våren dersom de var meldt opp til høsten -- og enten ikke møtte eller ikke kunne møte...

 

Forige privatisteksamen jeg tok var i ett klasserom med 100 elever og 10 lærere...

32 000 kroner betalt dersom alle var førstegangseksaminister + 1000 kroner per hode i "studieavgift" eller hva-det-nå-heter...-

For mennesker som tar 3 fag, utgjør det 600 kroner per fag -- og vi kan egentlig regne med at hver elev betalte *minst* 500 kroner per eksamen...

 

50 000 kroner...

10 lærere i 5 timer... 50x200 = 10 000

Leie av lokaler... 1x2000 = 2000 = 12000

...

...

...

Noen kan tjene penger på privatisteksamener -- og eksamenskontoret ønsker ikke at man skal ta eksamener ...

Det er ikke akkurat noe reelt alternativ til en skole...

Lenke til kommentar

Du har rett på Vidergående opplæring helt til du er 24år gammel. Selvfølgelig vil de som er eldre ha mindre sjangse for å komme inn, men systemet er lagd for at hvis man bommer fullstendig på ett valg, så skal man ha muligheten til å hente seg opp igjen. Dette gjelder for Norge ihvertfall.

 

Uansett, Jeg liker måten de gjorde det på, uavhengig om hun går på ungdomsskolen eller vidergående. Det er din utdanning, du får den gratis, du kan gjøre hvaq du vil med den men om du kaster den ut av vinduet må du betale tilbake pengene du "stjal" fra staten, enten via bøter eller samfunnstjeneste.

Møter du ikke opp til samfunnstjeneste er det rett i buret med deg.

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar

Om dette er obligatorisk skole så kan det ikke kalles å stjele fra staten om en ikke møter opp. Om en ikke har valgt å gå på skolen, så er man ikke en "tyv" i noen forstand. Kanskje er man lat og dum, men hvordan du kan si at man "stjeler" fra staten skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Dessuten så har skolen en del fordeler; slik som gratis internett, gratis materialer -- og ofte bibliotek...

 

Du får skolekort for buss -- studentkort...

 

Du får rabatter på fly, tog, buss...

 

Du får stipend -- eller ikke...

 

Du får et sted å oppholde deg når du ikke har andre steder å være...

 

Du får gratis eksamen...

 

Du blir kjent med mennesker som studerer -- og noen som er interessert i det samme som deg...

7898538[/snapback]

Og dette kommer fra gutten med 30% fravær?

Lenke til kommentar

Synest det blir umoralsk å straffe noen for å ikke møte, når de har blitt tvunget til å delta.

 

Kan si meg enig i at å skaffe seg en utdannelse ofte er verdt slitet, men er prinsipielt imot å beordre mennesker til å gjøre ditt og datt, fordi "vi vet bedre".

 

Jeg har godt over 150 timer fravær, både 1. og 2. året på videregåande. Dette betyr slettes ikke at det er noe "galt" med meg og at jeg trenger "rettleding", det er ett valg jeg har tatt, og det er mitt valg å ta.

 

På samme måte synst jeg denne jenten ikke skal få fengselstraff for sine valg, om en dårlige, når de ikke går utover andre en henne selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...