Gå til innhold

Anbefal meg noe fastoptikk

Anbefalte innlegg

Jeg har en Nikkor 50mm f1.8 fra før og en 24mm f2.8 er på vei snart. har noen her noe annet å anbefale i tillegg?

Gjerne et makro objektiv og kanskje et for portrett bilder.

Hvordan er det 10,5mm(?) fisheye? Er det fint for landskap eller har det for mye forvrenging? (evt noe annet å anbefale til store landskaper?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en Nikkor 50mm f1.8 fra før og en 24mm f2.8 er på vei snart. har noen her noe annet å anbefale i tillegg?

Gjerne et makro objektiv og kanskje et for portrett bilder.

Hvordan er det 10,5mm(?) fisheye? Er det fint for landskap eller har det for mye forvrenging? (evt noe annet å anbefale til store landskaper?)

7897011[/snapback]

85mm 1.8 AF-D for nære portretter

Fisheye og landskaper er vel ikke særlig om du ønsker naturlige avtegninger- Du må skaffe deg lineær vidvinkel- som er vanskelig til digital om du vil ha fastoptikk- de manuelle variantene videre enn 20mm er svinedyre, og samleobjekter.

Lenke til kommentar

Fisheye er utmerket for "store landskap". Regner med det er Nikons 10.5 du tenker på? Den er veldig populær i panoramakretser, hvor de barberer vekk motlysblenderen og setter den på en Canon 5D.

For store landskaper (panorama) er det veldig nyttig med ekstra programvare som kan sy sammen flere bilder. Selv bruker jeg fisheye sammen med PTgui for dette. Da rettes også fortegningene i fisheyebildene opp helt uproblematisk.

Lenke til kommentar

Sigma 30mm f/1.4 blir ofte anbefalt - kanskje spesielt pga ytelse/pris forholdet, men den ligger vel litt for nær din 24mm.

Jeg tror jeg ville anbefalt et macroobjektiv rundt 100mm, for eksempel Sigma 105mm 2.8 som jeg har selv, og er veldig godt fornøyd med. Det finnes en rekke gode objektiver i dette området, Tamron har en 90mm og Nikon en 105 VR, blant annet. Hvis du kjøper en 90/105mm macro vil denne også kunne brukes til portretter.

For landskap vil jeg ikke anbefalt fastlinse med mindre du bruker et kamera med fullformat sensor. Både Nikon 12-24, Tokina 12-24 og Sigma 10-20 er tilpasset det digitale formatet og er alle gode linser til en (mer) fornuftig pris enn nikons supervide fastoptikk.

Lenke til kommentar

Som bjornkn sier KAN man bruke fisheye til landskapsbilder, spesielt ved litt etterabeid som f.eks beskjæring av topp og bunn, men all verdens softwarefiddling og etterarbeid er i mine øyne ekstrajobb av dimensjoner. Som abraxa nevner finnes det et supert alternativ i vidvinkelzoomen 12-24mm eller mye omtalte 10-20mm fra Sigma. Personlig vil jeg si dette generelt sett er bedre/mer fleksibel landskapsløsning enn 10.5mm fisheye som gir bilder med en veldig særegen stil.

Endret av Svein Gunnar Kjøde
Lenke til kommentar
Som bjornkn sier KAN man bruke fisheye til landskapsbilder, spesielt ved litt etterabeid som f.eks beskjæring av topp og bunn, men all verdens softwarefiddling og etterarbeid er i mine øyne ekstrajobb av dimensjoner. Som abraxa nevner finnes det et supert alternativ i vidvinkelzoomen 12-24mm eller mye omtalte 10-20mm fra Sigma. Personlig vil jeg si dette generelt sett er bedre/mer fleksibel landskapsløsning enn 10.5mm fisheye som gir bilder med en veldig særegen stil.

7897358[/snapback]

Enig.

Nå kan jo det selvsagt bli spennede bilder om man er litt kreativ, landskap eller ikke, med en fisheye - men generellt er man bedre tjent med en av de vidvinkelzoomene som nevnes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...