Gå til innhold

Trenger hjelp til midtstilling av side

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ganske ny i webdesign, og jeg har nylig lært meg litt html og css. Vi har et skoleprosjekt på skolen, og jeg har fått i oppgave å sette opp en nettside.

Jeg har et lite problem, siden jeg satt opp vises ikke skikkelig i Opera/FireFox. Problemet er at siden blir ikke midtstillt.

Noen som vet hva jeg har gjort gale?

Takk på forhånd :)

Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis hele siden skal midtstilles tror jeg det enkleste blir å legge de tre eksisterende div-taggene inn i en ny div-tag. Behold text-align:center i body-parentesen, og i tillegg oppretter du en egen div-parentes for den nye div-taggen hvor du skriver inn margin: 0 auto; (slett denne teksten fra body-parentesen) i tillegg til andre ting du føler for som f.eks. bredde, marginer osv... Hvis all tekst o.l. midtstilles på hele siden, kan du bruke text-align:left for den nye div-taggen.

Lenke til kommentar
Hvis hele siden skal midtstilles tror jeg det enkleste blir å legge de tre eksisterende div-taggene inn i en ny div-tag. Behold text-align:center i body-parentesen, og i tillegg oppretter du en egen div-parentes for den nye div-taggen hvor du skriver inn margin: 0 auto; (slett denne teksten fra body-parentesen) i tillegg til andre ting du føler for som f.eks. bredde, marginer osv... Hvis all tekst o.l. midtstilles på hele siden, kan du bruke text-align:left for den nye div-taggen.

7897232[/snapback]

Kan du forklare denne litt mer inngående? Får til å midtstille den første div-tag'en, men de div-tag'ene som er "inni" denne igjen står i ro når den andre midtstilles. Er helt noob på css og html da, så jeg skjønner ikke så mye...

Lenke til kommentar

Hvis du skal midstille en side, må du ha alle elementene relative.

Først har du en container-div som du midtstiller, da vil alle elementene inni container-diven også bli midtstilt.

<div id="container">

<!--Alt innhold her -->

</div>

og i css

#container {

margin: 0 auto;

}

men i IE må du også legge til

text-align: center;

i body for å få den midtstilt. Men da må du også ha text-align: left; i #container igjen for å få teksten venstrestilt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...