Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Svitsj bedre enn hub ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Omtrent ja. Stoore switcher, 50-porter+, er fortsatt dyre, så noen velger hub'er her fordi de må.

På den andre siden. Du har lite igjen for en switch på et lite nett.... Men siden prisforskjellen er minimal, så er switch likevel å anbefale.

Det er mindre som kan gå galt med en hub, men dagens autokonfigurerbare (gøyalt ord..) er rimelig bombesikre.

Lenke til kommentar

Sånn..hvis man tenker etter, så tror jeg HUB'er vil være bedre til spilling enn switcher, med tanke på at alle skal ha den samme informasjonen alikevel. Vennligst korriger meg hvis jeg har feil.

Og du 2xxx: Mindre som kan gå galt? Hmm..aldri skjedd noe gæli med hverken switch eller HUB som jeg kan tenke meg. Switcher er dessuten sikrere enn HUB'er (men ja, jeg vet man kan legge inn stash som lurer switcher til å broadcaste).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-03 12:59, skrev Sub-Lock:

Sånn..hvis man tenker etter, så tror jeg HUB'er vil være bedre til spilling enn switcher, med tanke på at alle skal ha den samme informasjonen alikevel. Vennligst korriger meg hvis jeg har feil.

Du tar feil... Switch er raskest, også til spilling.

Lenke til kommentar

Ja, switcher er bedre en hubber. En hub kan sammenlignes med en repeater: den bare forsterker singnalet, kopierer det opp og sender det videre ut på nettet. Den er altså mer som en fysisk del av nettet (som en avansert ledning :smile:). En switch jobber på datalinje-laget og sender informasjonen dit den skal (basert på MAC-adresser). Dermed blir en switch mer effektiv enn en hub, og ved minke trafikken er sjansen mindre for kollisjoner. I et lite hjemme-lan har det ingen betydning hva du velger, men siden switcher koster det samme så hvorfor ikke velge det?

En enkel forklaring, men håper det hjalp.

Lenke til kommentar

Mye riktig her, men noe av den vesentlige forskjellen er jo at en 100Mbit hub deler den båndbredden på alle portene mens en switch har en dedikert 100Mbit linje på hver port.....I et lite nettverk har jo dette ikke stor betydning, men la oss si at trafikken på nettet utgjør maks kapasitet mellom maskin A og B og maskin C og D sender også maksimalt, da vil en hub gi 50Mbit (full duplex) på AB og 50 på CD, mens en switch ville gitt 100mbit mellom AB og 100 mellom CD......

Lenke til kommentar

Quote:

Og du 2xxx: Mindre som kan gå galt? Hmm..aldri skjedd noe gæli med hverken switch eller HUB som jeg kan tenke meg. Switcher er dessuten sikrere enn HUB'er (men ja, jeg vet man kan legge inn stash som lurer switcher til å broadcaste).

Hva mente du med den siste setningen?

"men ja, jeg vet man kan legge inn stash som lurer switcher til å broadcaste"

Bruker man hub'er, så er det lett å fange opp informasjon som sendes til og fra andre maskiner, siden alle pakker sendes til alle i en hub, med hjelp av f.eks en pakkesniffer.

Men er dette også mulig med en switch? oppfattet jeg deg rett så er det mulig...eller?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-03 12:39, skrev Wintermuthe:

Ja, switch er bedre enn hub og du får dem omtrent like billig i dag. Hub er en passiv boks som sender alle signaler til alle, mens en switch har en bitteliten hjerne som den tenker med slik at trafikken blir mer optimal (grunnet flere faktorer). Kjøp switch!

Mye rart her ja!

Hub er ikke passiv, da har du en SVÆRT gammel hub, alle huber som blir solgt pr. idag er aktiv (har strømforsyning), det de gjør er bygger opp signalet på nytt for så å sende de ut alle porter. En switch tenker ikke at trafikken blir mer optimal (grunnet flere faktorer). Den leser MAC headeren på innkommende pakker, der finner den destination MAC, så ser den i MAC tabellen som den har, så ser den hvilken port den maskinen som har den gitte MAC adressen har, og så sender den pakken ut den porten.

Switcher er raskere enn huber om man har flere enn 2 maskiner tilkoblet som "snakker" sammen samtidig. Switcher støtter full duplex (maskinene kan snakke i munnen på hverandre! Når du bruker en switch så sjekker ikke nettverskortet om du kan sende eller ikke, den bare sender fordi det er umulig å få kolisjon ettersom den sender på 2 ledere og mottar på 2.

Lenke til kommentar

Quote:

Hva mente du med den siste setningen?

"men ja, jeg vet man kan legge inn stash som lurer switcher til å broadcaste"

Sitat fra Sniffing FAQ (http://www.robertgraham.com/pubs/sniffing-faq.html):

Quote:

Some switches can be kicked out of "bridging" mode into "repeating" mode where all frames are broadcast on all ports all the time. This is done by overflowing the address tables with lots of false MAC addresses. This can be done with a simple traffic generation phase, or by sending a continual stream of random garbage through the switch.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-03 12:59, skrev Sub-YYYY:

Det er da avhenig av spill. Og alle får samme info med en switch også.

Quote:

Switcher er bedre mot packetsniffing, men ting kan faktisk gå galt selv om DU ikke aner hvordan. Switcher må finne ut hvilke mac-adresser som er hvor, de må finne ut hva slags overføringer som brukes (halv/full duplex) osv. + Mye mer som jeg sikkert ikke har satt meg inn i. (Her tror jeg dere må spørre Chief. Det virker som han vet hva han snakker om.) Mye kan gå galt og noen ganger går det galt. Dette fører ofte til dårligere ytelse. Med mindre du bruker et testprogram eller merker flaskehalsen på grunn av stor trafikk så vil du tro at alt er ok. Så hopper du glad og fornøyd ut på nettet og sier at: "Hmm..aldri skjedd noe gæli med hverken switch eller HUB som jeg kan tenke meg."

Som jeg sa, i de fleste tilfeller går det greit, men det er mer som KAN gå galt med en switch.

Lenke til kommentar

fordeling av pakker er bedre på en switch en hub kort forklart

hub: får en pakke fra en maskine som skal til maskin2 hubben beggyner å kringkaste alt av informasjon i denne ethernet ramma for å treffe den riktige maskinen det bettyr at en hundre mbit hub deler da hastigheten på x antal amskiner

en swithc fungere på samme måte men den sender en forespørsel så switchern signalet og sender den til mottakeren istede for å kringaste alt sammen dete hindrer også pakke kolisjon

Lenke til kommentar

Chief, hva var det som var rart med svaret mitt ovenfor? Huben videresender signalet den får inn den ene porten til de andre portene. Den gjør ingenting annet enn å duplisere signalet. I den henseende så fungerer den "passivt" akkurat som en hvilken som helst splitter. At signal amplituden må forsterkes i denne prosessen (og at huben derfor trenger strøm) anser jeg som uinteressant da en hub med strøm eller en hub uten strøm fungerer etter akkurat det samme prinsippet. Huben er og blir en splitter.

Og når det gjelder switchen så er det vel liten tvil om at denne aktivt gjør visse inngrep for å bedre trafikkflyten. Den benytter som du sier MAC addressene for å videresende data kun til mottakeren i steden for alle maskinene som er koplet på switchen. Det er dette jeg mener når jeg sier at switchen har en "bitteliten hjerne" (mao. den er aktivt tenkende i den grad en maskin kan tenke!) og optimalsierer trafikkflyten vha. forskjellige mekanismer som du blant annet nevner.

Siden mange her på forumet stiller spørsmål av typen "hva er best av A og B" så antar jeg at de beste svarene er de som er effekt- og resultatorienterte. Mao, er det viktig å komme med fordelene og ulempene ved gitte valg og ikke nødvendigvis det tekniske som ligger bak. I dette tilfellet er svaret på spørsmålet at "Swicth er bedre enn Hub fordi den gir bedre trafikkflyt på nettverket". Dersom spørsmålsstilleren hadde spurt et spørsmål av typen "Hvorfor er Swicther bedre enn Huber" så kunne jeg (og vi andre) svart i tekniske ordelag. Og enda bedre, dersom spørsmålet hadde vært av sistnevnte kategori, så ville et søk på Google vært det beste! Men for all del, å underbygge et svar med teknisk informasjon er ikke dermed sagt bortkastet!

Så tilbake til utsagnet "mye rart!" Selv om svaret ikke var teknisk vinklet så mener jeg at jeg svarte på spørsmålet :wink: Og for å understreke at jeg er like blid så kan jeg jo avslutte med at det er mange hyggelige og meget kompetente folk her på forumet!

Lenke til kommentar

Quote:

Switcher er dessuten sikrere enn HUB'er (men ja, jeg vet man kan legge inn stash som lurer switcher til å broadcaste).

Å broadcaster er ikke positivt for ett nettverk. Man setter gjerne opp en router for å unngå broadcast mellom to nettverk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...