Gå til innhold

Oppgradering av Compaq Presario

Anbefalte innlegg

Jeg har tatt på meg jobben med å oppgradere en Compaq Presario 7482 550MHz for en kamerat, og jeg lurer på om det er et ATX kort som sitter i maskinen eller ikke. Det eneste jeg har funnet ut er at kortet sansynligvis er produsert spesielt for compaq.

Grunnen til dette er selvsagt om han må ha ny kasse.

Han bor litt langt unna og han vil ikke åpne maskinen selv, så jeg har tenkt å kjøpe utstyr og ta det med til han.

Han har 312 MB SDRAM som han ønsker å bruke, så hvis noen har tips på HK/CPU som støtter SDRAM til en billig penge tas gjerne tips imot.

Jan Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner en fyr som har en Compaq 500 Mhz..

Den har vanlig ATX hovedkort. (Men det burde ikke være noe problem uansett: Ofte kan bakstykket med

port-åpningene skiftes ut til det nyeste.)

Strømforsyninga er vanlig ATX strømforsyning...

(Det er jo også ganske viktig. For ofte har Compaq,

Packard Bell, (For ikke å snakke om det Fxxx IBM)

helt egne systemer med strømkontaktene.

Men i dag begynner det vel å utjevne seg til vanlig ATX.

Lykke til.......!

Lenke til kommentar

Å oppgradere en Compaq er ikke en dans på roser. Om du har et ATX hovedkort og en ATX kasse, så er det faktisk ikke bare å bytte hovedkortet, da må du også ha et nytt brett der de ulike interfacene stikker ut, for det som Compaq har passer jo ikke til resten av verdens hovedkorer. Så må du også mikke litt til på tilkoblingene til frontpanelet, Compaq synes det er svært artig å feste alle kablene sammen i en stor stygg lang klase, som du har kun en mulighet å koble til (på et Compaq hovedkort). På alle vanlige hovedkort så har du et sted der du kobler på power-on, et for power-led, et for hdd-led osv. Ikke et sted der en lang svart sak skal kobles til! Da kan du forsøke å dele denne om, men det er ikke den letteste sak, da den er maskinlaget og svært vanskelig å sette sammen igjen etter at du har tatt ut av kablene OG funnet ut hva som hører hjemme hvor OG fått tak i en ny terminator til å sette på i enden så du kan få koblet denne til hovedkortet. Om du får alt dette til, OG du har en ATX kasse OG du får tak i nytt brett til å ha bak (kommer med en del nyere hovedkort), så er det bare å sette igang å gjøre maskinen Compaq fri! Pen blir den nok aldri! :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...