erot71 Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Ja, hva er forskjellen ? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Denne kan være veldig nyttig av og til... Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Ja, det kan vi vel skrive en hel bok om, tenker jeg. Men for å ta det kjapt.. En switch sender alle pakkene den får inn ut på porten til mottakeren, og bare mottakeren (i motsetning til en hub som sender ut på alle porter den måtte finne, noe som forårsaker en hel del kollisjoner). En router (er ofte kombinert med en switch eller hub) "oversetter" interne IP-adresser til eksterne. Så hvis du har kun en ekstern ip-adresse, men flere interne (LAN) så kan du koble mange maskiner opp til den ene eksterne IP-adressen ved at routeren oversetter IP-adressene. Bra forklart. Bra. Lenke til kommentar
Hedeon Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Det ligger massevis av tråder om dette rundt om i forumet, men tenkte jeg skulle gi et kort svar alikavell. En switch dirigerer trafikk på lag 2 nivå av OSI modellen. Dvs. at den styrer trafikk på grunnlag av MAC adresser. En switch kan og brukest for å lage VLAN, men dette er som regel kun i dyrere modeller. En router går på lag 3 av OSI modellen. På lag 3 er det IP adresser som er gjeldende når det gjelder styring av trafikk. En router kan også gjøre mye annet, f.eks kan det settest access-lister, nat (network address translation), pat (port address translation), mm. Så kort sagt er hovedforskjellen hvilket lag og dermed hvilke adresse typer de arbeider med. Selvsagt er det myyye annet også, men det er det som er grunnen i alt. Lenke til kommentar
Hedeon Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Jimmy Pop, det du tenker på er NAT og PAT, men som jeg sa er dette kun en liten del av det en router kan gjøre. Men det er som regel kun dette dagens bredbånds-routere gjør, så det er kanskje ikke så rart at det er det de fleste tenker på routere på denne måten. Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Må bare slutte meg til de over, også mvt. til det å bruke søkfunksjonen. Her er også mange gode svar: http://www.hardware.no/guider/nettverk/index.html Lenke til kommentar
Chief Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 For å legge til et litt info: Switch stopper Multicast - hjelper litt Router stopper Broadcast - hjelper veldig En router har ofte helt andre oppgaver enn en switch, "ekte" routere kommer sjelden aldri med innebygget switch eller hub, det finnes ofte på de "billige" routerene! Routere er styggdyre, switcher deler de snart ut gratis. Vanlige folk har absolutt ikke bruk for en router hjemme, det fleste små/mellomstore bedrifter kan klare seg uten også! Switchen brukes til å segmentere nettverket i små mindre nettverk. Routeren brukes til å koble sammen forskjellige nettverk f.eks. WAN og LAN (Wide Area Network (internett) og Local Area Network (lokalnett). Du kan selvsagt bruke en router kun på lokalnettet for å stoppe broadcasttrafikk, for å filtrere trafikk eller som firewall. En router har prosessor og ulike typer minne, den har mye lik hardware som en PC (selvsagt ikke akkurat samme). Harddisk har den ikke, det blir for treigt! De fleste routere er ikke bygget for å kjøre 100Mbit, men det kommer mer og mer på de nyeste, som selvsagt koster 10k og oppover! Man har ufattelig mangen muligheter med en router, switcher kan stort sett bare en ting, switche trafikk basert på MAC adresser; og som Hedeon sa VLAN (dyrere modeller), da har switchen beveget seg opp på nettverkslaget, og er da blitt en slags "Router-lite" Sikkert mye mer å si, men nå gidder jeg ikke mere! -Chief- Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 En Router router (viser f.eks data veien inn til deg fra internett). Mens en Switch switcher (bytte data hastighet på LAN f.eks). :smile: Artig. Dette er jo veldig basic forklaring. :razz: Lenke til kommentar
Chief Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Quote: Den 2002-12-03 12:57, skrev Cappo:Mens en Switch switcher (bytte data hastighet på LAN f.eks). :smile: Bytte data hastighet??? Hva i svarte er det du mener! Den switcher data basert på MAC headeren i pakkene! Den bytter mellom 10/100, men det gjør en HUB også! Så det har da ingenting med saken å gjøre!! Lenke til kommentar
voktern Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 switch-segmentere nettverk (dele opp i mindre deler) router- stifinner (finne vei) Det enkle er ofte det beste :PP Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Quote: Den 2002-12-03 12:37, skrev Hedeon:Jimmy Pop, det du tenker på er NAT og PAT, men som jeg sa er dette kun en liten del av det en router kan gjøre. Men det er som regel kun dette dagens bredbånds-routere gjør, så det er kanskje ikke så rart at det er det de fleste tenker på routere på denne måten. Ja, det er jeg klar over. Jeg kunne også ha begynt med OSI-modellen, men for meg falt det naturlig å forklare det litt mer "basic". Som f.eks hvordan HAN i hans tilfelle ville merke forskjell. Tror nemlig ikke han blir så mye klokere av OSI-modellen. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Quote: Den 2002-12-03 12:35, skrev Hedeon:En switch dirigerer trafikk på lag 2 nivå av OSI modellen. Dvs. at den styrer trafikk på grunnlag av MAC adresser. En switch kan og brukest for å lage VLAN, men dette er som regel kun i dyrere modeller.En router går på lag 3 av OSI modellen. På lag 3 er det IP adresser som er gjeldende når det gjelder styring av trafikk. En router kan også gjøre mye annet, f.eks kan det settest access-lister, nat (network address translation), pat (port address translation), mm. Dette er i hovedsak korrekt, men ikke helt. Switcher blir mer og mer kompliserte og forskjellen mellom avanserte svitcher og rutere begynner å bli ganske små. Det finnes svitcher som opererer på både lag 2 og 3 i OSI-modellen. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Det ser ikke ut som om du har helt peiling Jimmy! Når du skriver at en Router oversetter interne ip adresser med eksterne ip adresser så er du jo helt på jorde, du KAN bruke den til det! Du må da sette dette opp, de fleste routere brukes ikke til å oversette interne ip adresser med eksterne! Å oversette fra private IP rangen til gyldig ekstern IP range er en av oppgavene den kan ta, det er en brøkdel av hva den skal. WAN er bygget opp av utallige routere som ikke bruker NAT, de opererer som oftest med BGP routing protokoll. Skal man uttale seg er det en fordel om man vet hva man snakker om! Det er ingenting som er verre enn å bli feilinformert! Da blir man bare mere forvirret enn man var før man spurte spørsmålet! Små enkle forklaringer er heller ikke så enkelt å forstå, man må ha hele greiene for å forstå sammenhengen. Lenke til kommentar
Hedeon Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Desertglow, dette er jeg helt klar over, men å si at det ikke er helt korrekt er nå feil. En switch er kategorisert som en lag 2 enhet, og en router er kategorisert som lag 3. At de begynner å flyte over i hverandre er sant, men det forandrer ikke det faktum at basic switching og routing er henholdsvis lag 2 og 3. Tror foresten dette flyter litt ut over det erot71 egentlig var interesert i å vite. Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Quote: Den 2002-12-03 13:32, skrev Hedeon:Desertglow, dette er jeg helt klar over, men å si at det ikke er helt korrekt er nå feil. En switch er kategorisert som en lag 2 enhet, og en router er kategorisert som lag 3. At de begynner å flyte over i hverandre er sant, men det forandrer ikke det faktum at basic switching og routing er henholdsvis lag 2 og 3. Tror foresten dette flyter litt ut over det erot71 egentlig var interesert i å vite. Sant nok :wink: Lenke til kommentar
westwon Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Som allerede nevnt opererer en svitsj på lag 2 i OSI-modellen, mens ruteren opererer på lag 3. Kort fortalt vil det si at en svitsj arbeider med rammer, mens en ruter jobber med pakker. Ved hjelp av en ruter kan man da sende informasjon over flere typer nettverk som Ethernett, Token Ring og PPP. Dermed muliggjøres for eksempel Internett som består av alle disse nettverkstypene. En ruter plasserer pakkene, enten de er IP eller IPX, i passende rammer til neste ruter/mottaker. Neste ruter vil i sin tur ta ut pakkene fra rammen og sende de videre på neste nettverk i passende ramme. En ruter er også langt mer avansert enn en svitsj og kan ved hjelp av avanserte algoritmer finne den raskeste ruten informasjonen skal følge for å komme frem til mottaker. Det kan ikke svitsjen som bare sender informasjonen videre til neste stoppested. [ Denne Melding var redigert av: westwon på 2002-12-03 13:57 ] Lenke til kommentar
Chief Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Bra forklart westwon, det der forstå til og med muttern!! Tenkte ikke på det med de der rammene, men det er jo n00b sikker måte å forklare det på! -Chief- Lenke til kommentar
erot71 Skrevet 3. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2002 Takk for svar. Spennende å lese, skjønner litt mer samtidig som jeg ikke skjønner noe. Men for all del, jeg vet nå mer om hvordan dette virker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå