Pangaea Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Driver å lager noe i Excel som til slutt vil ha ganske mye data. Og jeg har trøbbel med å lage en formel, eller sett av formler, som finner igjen rett data i datamengden. Dataene er 3D, på et vis. Først er det forskjellige kategorier, og hver av disse er delt opp i 2D (x og y akse kan du si). Jeg har da lagt kategorinavnet i rad A, og så datamengden fra rad B og til høyre og nedover. Når dataen er ferdig med fx kategori A kommer neste kategori. Håper det var råd å forstå. Problemet er å finne rett data i denne mengden. Jeg finner rett kategori og kolonne vha VLOOKUP, men klarer ikke å komme ned på rett rad. Prøvd litt med OFFSET, men den trenger en referanse å gå utifra, og jeg klarer ikke å få fram den (tror ikke det går med fx ROW() etc). Tenkte også på HLOOKUP etter VLOOKUP-formelen, men får samme problem at jeg ikke klarer å sette området den skal lete i, siden det vil være forskjellig etter hvilken kategori jeg ser i. Håper dere klarer å hjelpe meg siden jeg sitter fast nå og ikke kommer noen vei. Om noe var uklart er det bare å spørre Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Dette kommer veldig an på hva du skal. Skal du se på dataene bare, så bruk Autofilter. Skal du lage sammendrag, bruk en pivot-tabell. Skal du hente den ene verdien med en formal, så trenger du en matriseformel. Men bruk ikke mange matriseformler for å lage et sammendrag, bruk en pivottabell. Du sier ingenting om Excelversjon (selv om jeg skjønner den er usa-engelsk) så jeg får ikke lenket til relevante eksempler. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2007 Jeg skal bruke den for å hente data fra tabellen, og regne ut kostnader basert på "nivå" fra mange produkter. Bruker Office 2003. Fant noe som ser ut til å virke. OFFSET(Cost!$A$1;MATCH($A4;Cost!$A$1:$A$49;0)+$B4-1;MATCH(Cost!$C$3;Cost!$B$3:$J$3;0)) OFFSET(reference; rows; cols) MATCH(lookup_value; lookup_array; match_type) Slett ingen dum funksjon. VLOOKUP og HLOOKUP fungerer ikke siden de bare kan sjekke 2D-tabeller (og ikke altfor godt heller). PivotTable har jeg ikke brukt før, så aner ikke om hvordan de funker. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Hvis dataene dine ligger i ett ark skal du bruke pivot-tabell. Du kommer ikke til å begripe hvordan du har klart deg uten tidligere etter en lite halvtimes øving. http://www.cpearson.com/excel/pivots.htm HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Takk for linken, bra skrevet PivotTables ser ut som å være veldig grei til en del, men tror ikke jeg kan bruke det i dette tilfellet. Jeg prøver å lage en slags oversikt over hvor mye det koster, og hvor lang tid det tar, å bygge diverse bygninger i et online spill som heter Travian Hver bygning har forskjellige nivåer (levels), og det koster selvsagt mer til høyere level. Og man trenger flere råvarer for å bygge hver bygning. Dermed blir det en 3D-tabell (ikke sikker på om det heter det, men vertfall med 3 variabler) med type bygning, level og råvare (samt litt til). I tillegg tar det kortere tid å bygge til høyere level du har på hovedbygningen. Dette må jeg derfor legge inn i et eget ark. Også her blir det 3D-tabell med type bygning, level og level på hovedbygningen. Så om jeg så skal bygge fx et varehus, må jeg slå opp i disse to arkene (kostnad og tid) for å finne ut hvor mye det koster og hvor lang tid det tar. Tror ikke jeg kan bruke PivotTable til det. Har uansett funnet en løsning på det, så den saken er forsåvidt grei. Men lurer nå på noe annet. Prøver å regne ut hvor lang tid jeg evt må vente for å bygge bygning x om jeg ikke har nok resurser. Må derfor regne ut tiden det tar å vente på hver ressurs, og finne max. Den saken er grei. Men jeg ville helst ha dette i en formel, så jeg slipper å bruke unødvendig mye plass ved å ta operasjonen i flere steg. Men jeg klarer ikke helt å finne ut hvordan. Om noen forsto hva jeg mente og har et svar, hadde det vært glimrende Lenke til kommentar
Pangaea Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Glem det siste spørsmålet. Prøvde å bruke LARGE(), som funket dårlig. Fant så MAX(), og det ser ut til å funke meget bedre. LARGE() tar array, mens MAX() tar tall. Med MAX() kan jeg dermed putte inn en formel for hvert tall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå