Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST]Windows finner ikke DVD-brenner

Anbefalte innlegg

Har nettopp skrudd sammen en ny PC og har møtt på et problem...

Har en DVD-Rom og en DVD-brenner (begge er fra plextor), disse er koblet til hovedkortet (Asus Striker Extreme) gjennom IDE kabel. Windows finner bare DVD-rommen, men ikke DVD-brenneren, hvilket betyr at når jeg er på "min datamaskin" så finner jeg ikke brenneren, bare DVD-rom. Hvis jeg går inn i BIOS så finner den begge, men navnet til brenneren er en eller annen merkelig kombinasjon av tall, bokstaver og tegn, mens DVD-rommen fremkommer med fullt navn (Plextor DVD-rom eller noe lignende)

Har satt romen til master og brenneren til slave som det sto bruksanvisningen, men det fungerer fortsatt ikke. Skal jeg bruke cable select eller hva? Er rimlig fersk på pc-bygging så dette er bak min fatteevne.

Mange takk for hjelpen! :)

Endret av Aldhissla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettopp skrudd sammen en ny PC og har møtt på et problem...

Har en DVD-Rom og en DVD-brenner (begge er fra plextor), disse er koblet til hovedkortet (Asus Striker Extreme) gjennom IDE kabel. Windows finner bare DVD-rommen, men ikke DVD-brenneren, hvilket betyr at når jeg er på "min datamaskin" så finner jeg ikke brenneren, bare DVD-rom. Hvis jeg går inn i BIOS så finner den begge, men navnet til brenneren er en eller annen merkelig kombinasjon av tall, bokstaver og tegn, mens DVD-rommen fremkommer med fullt navn (Plextor DVD-rom eller noe lignende)

Har satt romen til master og brenneren til slave som det sto bruksanvisningen, men det fungerer fortsatt ikke. Skal jeg bruke cable select eller hva? Er rimlig fersk på pc-bygging så dette er bak min fatteevne.

Mange takk for hjelpen! :)

7895914[/snapback]

Du kan jo sette den til Cable select. Når du sier at du har satt den ene til master og andre til slave, så har du gjort dette via pinnen bak på spillerene? Og husk rekkefølgen på tilkoblingen av kabelen. Øverst er master og nederst er slave.

Eller du kan gjøre det svært enkelt for deg selv ved å konvertere til SATA over hele fjøla:)

Lenke til kommentar
Du kan jo sette den til Cable select. Når du sier at du har satt den ene til master og andre til slave, så har du gjort dette via pinnen bak på spillerene? Og husk rekkefølgen på tilkoblingen av kabelen. Øverst er master og nederst er slave.

I retrospekt så skulle jeg valgt SATA :D , men nå sitter jeg med disse, så jeg tror jeg får prøve litt mer feilsøking. Brukte jumpern bak for spillerene ja, har også koblet "riktig" :hmm: Skal prøve cable select....(hva er det egentilg?) :blush:

Endret av Aldhissla
Lenke til kommentar

Hehe, husker jeg lurte på det også engang. Du tar ut jumperen og lar kabelen velge for deg hvem som er master og hvem som er slave. Det avhenger også av hvilket du lar stå øverst på kabelen. Du kan jo prøve deg frem og kanskje bytte om hvem som er master og hvem som er slave.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...