Gå til innhold

Boliglån som student?

lamial

Anbefalte innlegg

Finnes det en teoretisk mulighet for at jeg kan få lån som student?

Jeg går andreåret på et bachelor-opplegg, og jobber deltid på et bibliotek. En jeg jobber sammen med der, mener jeg kan få et lån på opptil 600.000 kr. Jeg har funnet en leilighet som koster 275.000, så det hadde vært flott.. Men mange andre jeg har snakket med mener at jeg bare kan glemme det til jeg er ferdig med studiene.

Er det noen som har erfaring med dette? Finnes det noen banker som er villig til å gi meg lån?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett opp et regenstykke som viser at du vil klare å betjene lånet. Da er det mye lettere å overbevise banken.

Hvis du låner 300000, vil det bli rett i overkant av 1000,- pr. mnd i renteutgifter. Dette burde være overkommelig for en student med deltidsjobb. Men siden leiligheten har relativt lav pris, er det vel fellesgjelden skyhøy med høye mnd. utgifter, eller?

Lenke til kommentar
Hvor får du en leilighet til 275 000kr?

7898503[/snapback]

Her er det to muligeheter:

1. Mest sannsynlig er dette en borettslagsleilighet som har lavt innskudd og høy fellesgjeld. Det man skal være klar over her er at banken ser på din totale gjeld, så dersom det er kr 1.500.000,- i andel fellesgjeld har man en total gjeld på kr 1.775.000,-

2. Mulighet nummer 2 er at dette er en obligasjonsleilighet. Disse er ulovlige å opprette nå, men det finnes endel igjen fra tidligere da dette var lovlig. Kjøper man en obligasjonsleilighet, kjøper man en obligasjon som har en pålydende verdi. Dersom verdien f.eks. er på kr 50.000,- kan denne obligasjonen innløses for denne verdien. Dvs at dersom den som har utstedt obligasjonen ønsker det, kan han kjøpe leiligheten tilbake for obligasjonens pålydende. Har man da betalt kr 275.000,- for denne leiligheten, har man tapt kr 225.000,- Det finnes en kontrakt i disse tilfellene, og spesielle avtaler kan gjøres i hvert tilfelle. Men i det store og hele er dette meget ugunstige avtaler. Nettopp derfor ble denne ordningen avskaffet.

Endret av GEman
Lenke til kommentar
Jeg har funnet en leilighet som koster 275.000, ...

7895839[/snapback]

Prisen på leiligheten ar antaglig høyere. Du må se på hviilken type leiglighet det er (aksje, obligasjon, selveier, borettslagsleillighet) + andel felelsgjeld samt månedlig husleie (normalt kalt fellesutgifter). Dine omkostninger pr måned vil bl.a. bestå av husleie, renter på lån, avbetaling på lån, strøm, Alt dette må du kunne dekke av dine inntekter (med margin - du har andre utgifter også). Inntektene består bl.a. av stipend, lånekasselån, arbeidsinntekter. Sett opp et månedlig budsjett.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet alt det der.. Det er et eldre borettslag, med fellesgjeld på 310.000 kr. Det er jo ikke så verst. Det gir en husleie på 2.266 kr. Altså veldig billig. Men leiligheten er til gjengjeld veldig liten, men det tror jeg ikke ville vært noe problem.

Ringte til Postbanken i dag, og de tok meg ikke seriøst engang. Så tror jeg skal følge tipset om å lage et regnskap og ta det med til en annen bank. Mitt problem er imidlertid at jeg ikke har foreldre som kan kausjonere..

Lenke til kommentar

Jeg er selv i en periode hvor jeg sjekker litt opp om lån osv rundt om for å se hva mulighetene er. Det jeg har erfart så langt er at dersom du ikke har foreldre eller noen andre som kan stå som kausjonister for lånet ditt er du avhengig av ca 20% egenkapital. Dvs at du i dette tilfellet trenger 275'000 x 0,2 = 55'000 for å kunne få et lån. Videre vil du nok bli bedt fremvise dokumentasjon på stabil inntekt, slik at banken har forutsetninger for å tro at du kan klare å nedbetale lånet. Som regel regner bankene at du kan få ca 3x årsinntekten din i lån, så i ditt tilfelle vil du være nødt til å ha 55'000 oppspart som du spytter inn i leiligheten, samt en årsinntekt på ca 95'000.

Tøffe krav for en student, men jeg vet ingenting om dine forutsetninger for å klare dette (har jeg vel egentlig ingenting med ^^). Anbefaler deg å ringe banken og be om å få en time (høres ut som legen det her :p). Når du møter opp forklar hva du ønsker, hva du selv tror du kan klare, og hvilke intensjoner du har fremover (når du er ferdig med studier, jobbønsker, +++). Så vil du nok få beskjed om hva du kan sikte mot.

Det er mye å sette seg inn i, men det er i bankens interesse å ha deg som kunde, så lenge de har de forutsetninger de trenger for å kunne vite at de vil tjene penger på deg; du vil nok lære endel på første møtet :-) Det gjorde iallefall jeg.

Endret av AndyG
Lenke til kommentar

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=244459&cat=103

Studenter bør la være å kjøpe bolig i studietiden, når boligsituasjonen er så glohet som nå, mener Harald Magnus Andreassen.

- Studenter må ikke stresse med boligkjøp. De må gjerne kjøpe bolig hvis de finner noe som passer med familiesituasjonen de er i, men skal man bo et sted bare i to-tre år vil det ofte ikke lønne seg, sier sjefsøkonomen ifølge NA24.

Endret av EskimoBob
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvis vi legger til grunn en gjennomsnittlig kvadratmeterpris på 20 000, så er denne leiligheten knapt nok 30 kvadratmeter stor.

Husk at stipend og lån fra lånekassen ikke regnes som inntekt når du skal ha boliglån.

7911149[/snapback]

For èn person kan 30 kvm være mer enn nok ;)

Men som sitatet fra Hegnar sier, det er en økonomisk risiko og i tillegg må du ha litt botid for at det skal lønne seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...