Gå til innhold

Usikker med valg av OS og spm. ved office07 pakke.

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg skal formatere PC'en og har tenkt og kjøpe et lovlig Windows OS

(er lei av alt styret med pirat OS :innocent: ).

Det jeg lurer på er hvilket OS jeg bør velge? Har lyst på Vista, men usikker på hvilken versjon som passer meg best. Jeg har ikke råd til Ultimate, slik som mange andre studenter :innocent:

En kompis kjøpte seg akkurat en bærbar med Windows Media Center Edition 2005 og det så veldig greit ut, men er det noe og satse på nå som Vista er kommet?

Jeg er åpen for kjøp av OEM-lisens for jeg skal ikke kjøpe ny PC med det første, og kommer ikke til å bytte deler i den (om noe ikke skulle gå i stykker da).

Bruker PCen til:

-Musikk

-Internett

-Spill

-Film

-Student/Skole ting

Vet vi har en Windows 98SE CD-Key og CD liggende fra en PC vi kjøpte i 2000, kan jeg bruke den til og kjøpe en Vista oppgraderingspakke for å spare penger?

Så lurer jeg på en liten ting når det gjeller lisensene i denne Microsoft Office 2007 Home Norsk pakken. Hva vil "3 PC'er i en husstand" si? 3 PCer i samme hus, nettverk eller i samme familie?

Kan jeg som bor i Kristiansund, PCen hjemme og søsteren min som bor i Tr.heim bruke de 3 lisensene samtilig? Eller må vi kjøpe 3 pakker?

På en annen side sto det bare "3 brukere" :hmm:

Noen som kan helpe meg her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vista Home Premium OEM kunne kanskje vært noe. Ligger på litt under tusenlappen. Den erstatter dagens XP Pro og har Media Center inkludert.

Du kan desverre bare oppgradere fra 2000 eller XP til Vista etter hva jeg har skjønt, men OEM-lisensen er jo ikke fryktelig dyr.

Når det gjelder Office så mener jeg at det er på inntil 3 pc'er i samme husstand som er regelen.

Lenke til kommentar

Anngående Office 2007 Home and Student. Fra lisensvilkårene (den sikreste kilden til hvordan det egentlig er ;) ):

a. Licensed Device.  You may install one copy of the software on three licensed devices in your household for use by people who reside there.  The software is not licensed for use in any commercial, non-profit, or revenue-generating business activities.

Så de tre PC-ene skal vel egentlig være i samme husstand, men f.eks. studenter som bor borte burde nesten kunne tenkes å være dekt uten å miste nattesøvn syns jeg, selv om det ikke er etter lisensen til punkt og prikke ;)

Lenke til kommentar
Anngående Office 2007 Home and Student. Fra lisensvilkårene (den sikreste kilden til hvordan det egentlig er ;) ):
a. Licensed Device.  You may install one copy of the software on three licensed devices in your household for use by people who reside there.  The software is not licensed for use in any commercial, non-profit, or revenue-generating business activities.

Så de tre PC-ene skal vel egentlig være i samme husstand, men f.eks. studenter som bor borte burde nesten kunne tenkes å være dekt uten å miste nattesøvn syns jeg, selv om det ikke er etter lisensen til punkt og prikke ;)

7895409[/snapback]

Hvis man ikke har behov for flytting av adresse(flyttemelding) så er man registerert som hjemmeboer(husstand).

Lenke til kommentar

Vet at det er litt på siden, men til de oppgavene der (minus heftig gaming) kunne du f.eks. valgt kombinasjonen Ubuntu med OpenOffice. 0 kr i lisenskostnader. Men hvis du skal spille, blir det nok verre. Det du også kan gjøre er å sjekke med lærestedet ditt om de har en MSDNAA (MSDN Academic Alliance)-avtale. Har lærestedet det, kan man få Vista Buisness gratis. Office må man uansett kjøpe, men OpenOffice har biltt et meget godt alternativ til MS Office.

Lenke til kommentar
Vet at det er litt på siden, men til de oppgavene der (minus heftig gaming) kunne du f.eks. valgt kombinasjonen Ubuntu med OpenOffice. 0 kr i lisenskostnader. Men hvis du skal spille, blir det nok verre. Det du også kan gjøre er å sjekke med lærestedet ditt om de har en MSDNAA (MSDN Academic Alliance)-avtale. Har lærestedet det, kan man få Vista Buisness gratis. Office må man uansett kjøpe, men OpenOffice har biltt et meget godt alternativ til MS Office.

7895713[/snapback]

Jeg vet om disse tilbudene og har prøvd begge, men bruker jeg OpenOffice så blir det problemer når jeg skal åpne dokumentet i Word og det har jeg erfaringer med.

Og Word blir brukt både på skolen, vennene mine og ellers der jeg er. Blir ikke store utgifter på det heller når vi er 3 stk. som deler på en pakke med 3 lisenser.

Ubuntu er kjekt og virker bra med tanke på sikkerhet og stabilitet, men uaktuelt for meg som hoved OS.

Men en ting jeg lurer på:

Hva er forskjellen med Ultimate og Home Premium?

Altså hva har Ultimate som Home Premium ikke har?

Lenke til kommentar

Antakelig har Ultimate en del nettverksfunksjoner som Home Premium ikke har. Et annet alternativ er kanskje å se på Vista Buisness. Den ligger nærmest Ultimate og vil kanskje være billigere.

Edit: synd at OpenOffice blir uaktuelt for din del. OpenOffice har jo formate ODF som kommer til å bli mer og mer utbredt. Og det er synd at skolen satser så hardt på MS-software. De kunne spart en del på de frie alternativene. Men det er jo bra for din del at du har funnet en relativt billig måte å få tak i det du vil på, siden du først har bestemt deg for å satse på MS.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Antakelig har Ultimate en del nettverksfunksjoner som Home Premium ikke har. Et annet alternativ er kanskje å se på Vista Buisness. Den ligger nærmest Ultimate og vil kanskje være billigere.

7899428[/snapback]

Tok en titt på denne siden som viser hvilke funksjoner de forskellinge versjonene har. Og fandt fort ut at jeg ikke trenger Ultimate for den har bare funksoner som jeg ikke kommer til å bruke uansett, og Business er ikke aktuelt for meg for den mangler funksoner som jeg kommer til å bruke.

Så Home Premium ligger mitt i smørøyet når det gjeller pris og funksjoner :yes:

Edit: synd at OpenOffice blir uaktuelt for din del. OpenOffice har jo formate ODF som kommer til å bli mer og mer utbredt. Og det er synd at skolen satser så hardt på MS-software. De kunne spart en del på de frie alternativene. Men det er jo bra for din del at du har funnet en relativt billig måte å få tak i det du vil på, siden du først har bestemt deg for å satse på MS.

7899428[/snapback]

Jeg er litt heldig der ja :w00t:

Om OpenOffice og formatet ODF blir så populert er det jo bare å laste det ned og innstallere det siden det er gratis.

Men to ting til..

Får jeg en slik fancy eske/cover nå jeg kjøper OEM?

Eller er det bare en papirkonvolutt med en serial på?

Bare litt nyserrig.. :D

Og vil formatering av PCen kreve noe av disse poengene som jeg bare har 25 av når jeg bruker OEM-utgave?

Lenke til kommentar
OEM blir levert i et DVD-cover (med en liten pappeske rundt).

7900296[/snapback]

Ikke den fancy esken som er på bildene da alså?

Et vanlig DVD-cover slik som er på DVDfilmer og sånt?

Poengene teller bare opp til når du må reaktivere, ikke når du må kjøpe ny lisens (OEM-lisensen er bundet til den første PC-en du installerer på, og MS definerer PC-en som hovedkortet).

7900296[/snapback]

Så det vil si at jeg bare må reaktivere Vista hvist jeg bytter så mye marskinvare att den oversitger den 25 grensen, og ikke kjøpe ny lisens, slik jeg har hørt det?

Men om jeg må bytte HK da må jeg kjøpe ny lisens?

Lenke til kommentar

Det er slik det er forklart her og alle andre kilder jeg kan finne (som inkluderer Vista-lisensen). Merk dog at det er folk som har fått aktivert selv etter å ha skiftet til tredje PC med en OEM-lisens, så det ser ut til at MS kanskje kommer til å være like greie som de var med XP (hvor de fleste fikk flytte OEM-lisensen så mye de ville).

Lisensen nevner ikke poengsystemet så vidt jeg kan se, det sier kun at lisensen er "licensed on a per-device basis", mens retail-lisensen sier at man kan overføre lisensen så mange ganger man vil.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
Det er slik det er forklart her og alle andre kilder jeg kan finne (som inkluderer Vista-lisensen). Merk dog at det er folk som har fått aktivert selv etter å ha skiftet til tredje PC med en OEM-lisens, så det ser ut til at MS kanskje kommer til å være like greie som de var med XP (hvor de fleste fikk flytte OEM-lisensen så mye de ville).

Lisensen nevner ikke poengsystemet så vidt jeg kan se, det sier kun at lisensen er "licensed on a per-device basis", mens retail-lisensen sier at man kan overføre lisensen så mange ganger man vil.

7900470[/snapback]

Ok, takk :)

Det er mye forvirring ut og går om OEM-lisensen ser jeg.

Det faller sikkert tilfeldivis en pakke med Office2007 og Vista Home Premium OEM i postkassen min snart da ;)

Lenke til kommentar

7899428[/snapback]

Nå er Office 2007 formatene åpne ;)

Samtidig kan ikke Office 2007 og OpenOffice sammenlignes. Heller ikke Office 2003 og OO, for den del.

Men den Office 2007 pakken virker jo fenomenal. Min Office 2007 går ut i starten av april/slutten av mars, og dette var jaggu meg billig for 3lisenser :)

Men hva kreves for å kjøpe oppgradering? XP OEM eller XP fullv.?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...