Gå til innhold

Ny cpu til eldre hk. Mest for pengene (3k)

Anbefalte innlegg

Hei ! Jeg har et Abit Fatal1ty AA8XE og har endelig fått litt penger til overs til dill dall. Derfor tenkte jeg automatisk på en ny prosessor siden denne 3.0ghz ikke er så bra som den var når jeg kjøpte den.

Men så lurte jeg på, Jeg har max 3000 kroner. Gjerne rundt 2000. Hva er beste prosessor jeg kan montere i hk til max ytelse ?

Kan endel om hardware, men i og med at alle disse nye cpu ene er kommet. Så vet jeg liksom ikke lengre hva som er riktig for en 775 sokkel med 925xe Brikkesett. Så på Intel Pentium D950 Men fant fort ut etter å sjekket på abit sine hjemmesider at Hk støtter for 90nm mens denne cpu er på 65 nm.

Jeg kunne fint ha tenkt meg en Core 2 duo, men dette vil da ikke gå i forhold til brikkesett vil det ?

Så mitt spørsmål er Hvilke Prossesor kan jeg bruke på mitt hovedkort med 90 nm og ligger på en pris mellom 1500 til 3000. Jeg kan godt tenke meg dobbeltkjerne og helst over 3,2 ghz.

Og forresten, funker 65 nm på mitt hovedkort ? Noen som vet noe om dette ?

Mvh

Trondemor :)

Endret av Phinex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, min erfaring etter å ha bygget ørten maskiner med Asus er rimelig dårlig.

Jeg vil isåfall ha et hk med støtte for SLI eller Crossfire eventuelt.

Asus er de hovedkortene jeg har hatt mest problemer med, var uheldig og dultet borti et av dem engang og det var heelt most. En annen gang mistet jeg pcen min i marken på vei til et diskotek jeg skulle spille for, her brukte jeg et Abit hk og det var kun brikkesett vifta som ble ødelagt. Dette fra 2meters høyde.

Abit er vesentlig mye mer stabilt enn Asus, Msi er også mye bedre, mener jeg .

Edit, Men la oss nå holde oss til tråden og problemstillingen som ble stilt fra starten av ?

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Asus er de hovedkortene jeg har hatt mest problemer med, var uheldig og dultet borti et av dem engang og det var heelt most. En annen gang mistet jeg pcen min i marken på vei til et diskotek jeg skulle spille for, her brukte jeg et Abit hk og det var kun brikkesett vifta som ble ødelagt. Dette fra 2meters høyde.

Edit, Men la oss nå holde oss til tråden og problemstillingen som ble stilt fra starten av ?

7894979[/snapback]

jeps det kan godt hende , ( personlige erfaringer ) de er vel en grunn til att så mange har asus,, men back to topic,

joa du kan vel ha en pentium d? eller var det fra 955 og opp? eller er det kommet bios oppdateringer

Lenke til kommentar

7894979[/snapback]

jeps det kan godt hende , ( personlige erfaringer ) de er vel en grunn til att så mange har asus,, men back to topic,

joa du kan vel ha en pentium d? eller var det fra 955 og opp? eller er det kommet bios oppdateringer

7895026[/snapback]

Jeg tenkte meg inn på en pentium D i og med at dette er det beste tydeligvis for min klasse. Men det jeg lurte på var at siden det står at hk kun støtter 90 nm på hjemmesiden dems så tror jeg ikke D serien funker siden den er jo bygget opp på 65nm så derfor lurer jeg på om dette er mulig å montere på, selv om det er oppskrevent noe annet på hjemmesiden dems ? Kan dette være fordi det er rett og slett for lite oppdatert ?

Lenke til kommentar
finnes det ikke no "cpu suport" hos hovedkort produsenten din?

veldig greit for å finne ut hva hovedkortet ditt støtter av cpu'er

om du har ddr2 ram så ville jeg anbefalt å kjøpe nytt hovedkort sammens med en e6300/6400

7895169[/snapback]

Ser at det er flere her inne som anbefaler meg nytt hk med ny cpu, hva er isåfall grensen for Core 2 duo på Brikkesett ? Hvilke brikkesett kan jeg kjøpe for å ha utnytte av C2D?

Lenke til kommentar

Hovedkortet ditt begynner å bli gammelt (2.5år). Det er snart 2 år siden det kom en oppdatert bios. (Hvis du ser bort fra en uGuru oppdatering). Kortet ditt står heller ikke oppført på support for Pentium D, kun P4.

En E6300 er uansett en del raskere enn Pentium D950.

Lenke til kommentar

7894979[/snapback]

Hvis du baserer din rangering av hovedkort etter hvor mye fysisk deng de tåler, så tror jeg du skal ta til deg alt du kan få av råd og tips fra dette forumet. Nokia_dell's forslag er svært bra. Du bør kjøpe nytt hovedkort og ny prosessor. Ytelsesmessig vil du komme betydelig bedre fra det. Tar forbehold om at du har skikkelig RAM.

Lenke til kommentar
Hvis du baserer din rangering av hovedkort etter hvor mye fysisk deng de tåler, så tror jeg du skal ta til deg alt du kan få av råd og tips fra dette forumet. Nokia_dell's forslag er svært bra. Du bør kjøpe nytt hovedkort og ny prosessor. Ytelsesmessig vil du komme betydelig bedre fra det. Tar forbehold om at du har skikkelig RAM.

7895457[/snapback]

Haha, okei jeg gir meg over, :love:

Nei, det var ikke noe altfor galt forslag. Absolutt en realitet.

Skal se litt rundt omkring. :) Takk for alle forslag. :p

Nokia dell har et bra forslag. tenkte på kanskje en E6600.

Joda, har 2gb ddr2 pc4300 så det tror jeg skal gå greit.

Vil Sata "1" Fungere fint på Sata 2 hk ?

Lenke til kommentar

Andre veien (SATA-300 disk på SATA-150 hovedkort) krever at man flytter en jumper på disken. Det er mulig at det er en jumper på hovedkortet for å bli bakoverkompatibelt med SATA150, men funke gjør det uansett. PC4300 RAM holder til å kjøre C2D, men noe særlig overklokking blir det ikke med mindre du bruker divider. E6600 er en fin prosessor hvis du vil bruke så mye penger, men E6400 yter også svært bra.

Lenke til kommentar

Hei har nå sjekket litt rundt og lurer på en ting. Om jeg nå kjøper Dette kortet

vil det da også fungere på min eldre cpu slik at jeg ikke trenger å kjøpe cpu i samme slengen ?

Jeg har en Intel Pentium 4 530 Prescott. 3,0ghz.

edit, fant alt jeg trengte på Denne siden. Dette hovedkortet må jeg bare ha, fy søren. Har fjernkontroll, mp3 in, og masse tilleggs utstyr som er sykt greit.

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

asus 650 sli, e6300

2500kr, kan overklokke deg ihjel, pb5 koster vel litt mindre.

hovedkortet har kun sli, ikke av den raske typen. dvs 1 skjermkort operered på

normal pci-e hastighet 16x, 2 skjermkort 8x.

anyways, ser ingen vits med sli, om du ikke har stor skjerm. da kortene i dag leverer og utgis med kvantehopp i ytelse.

geforce 5 1000-2000 poeng 3dmark05

6 5000 poeng 3dmark05

7 10

8 20

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...