Gå til innhold

Pentax K10D og Zoom optikk

Anbefalte innlegg

Jeg og en kollega skal en tur til Svalbard i sommer, siste uken i juli. Vi skal på noen fjellturer og båtturer der. Og tanken er at jeg skulle fange inn noen spennende dyr, isbjørn? eller andre dyr på lang avstand.

Jeg har og nylig anskaffet meg nytt DSLR, Pentax K10D m kit objektiv. Når jeg reiser opp dit har jeg gjort meg tanker om at jeg burde skaffe meg et Zoom-tele objektiv til kameraet. Gjerne 3-500 mm.

Nå har jeg ikke sett noe særlig fra pentax sin side når det gjelder nye objektiv. På Foto.no er det noen Tamron og Sigma objektiver fra :

Tamron AF 70-300 F4-5.6 (rundt kr 15-1600)

Sigma 50-500mm F4-6.3 APO EX DG ( kr 9 950,00.)

Nå var 9900 en del i overkant av det jeg hadde tenkt å bruke på optikk. Hadde tenkt meg max 3000-4000.

Lurer ellers på om jeg burde satse på fast brennvidde. Men jeg vil ikke dra på en hel haug med objektiver heller så derfor fristet zoom objektiv.

Er det noen som har testet kameraet med noen av Zoom tele objektivene?. Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg og en kollega skal en tur til Svalbard i sommer, siste uken i juli. Vi skal på noen fjellturer og båtturer der. Og tanken er at jeg skulle fange inn noen spennende dyr, isbjørn? eller  andre dyr på lang avstand.

Jeg har og nylig anskaffet meg nytt DSLR, Pentax K10D m kit objektiv. Når jeg reiser opp dit har jeg gjort meg tanker om at jeg burde skaffe meg et Zoom-tele objektiv til kameraet. Gjerne 3-500 mm.

Nå har jeg ikke sett noe særlig fra pentax sin side når det gjelder nye objektiv. På Foto.no er det noen Tamron og Sigma objektiver fra :

Tamron AF 70-300 F4-5.6  (rundt kr 15-1600)

Sigma 50-500mm F4-6.3 APO EX DG  ( kr 9 950,00.) 

Nå var 9900 en del i overkant av det jeg hadde tenkt å bruke på optikk. Hadde tenkt meg max 3000-4000. 

Lurer ellers på om jeg burde satse på fast brennvidde. Men jeg vil ikke dra på en hel haug med objektiver heller så derfor fristet zoom objektiv.

Er det noen som har testet kameraet med noen av Zoom tele objektivene?. Noen anbefalinger?

7894659[/snapback]

Desverre kjenner jeg ikke til noen av disse to objektivene. Nå er det alltids slik at en stort sett får det en betaler for. På teleobjektiver er det god lysstyrke som koster. Et annet faktum er at Pentax er litt dårlige på billige teleobjektiver, men det er under bedring. Muligens vil Pentax sin nye 60-250/4 komme i salg før du reiser, men den blir sikkert uansett utenfor ditt budsjett. Alternativene er Sigma, Tamron og Tokina. De lager alle sammen helt greie objektiver. Dersom du kan gå ned til 200mm så har Pentax sin DA50-200 fått mye skryt i tester. Den er skarp på største blenderåpning og det gjør objektivet ganske bruktbart etter min mening. De andre billigste objektivene er gjerne slik at en må blende ned til f/8 eller f/11 for å få god skarphet.

Men objektiver finnes det mange å velge blandt og når du har god tid så får du se deg litt om. Selv kom jeg over Pentax sin FA*400/5,6 til en grei pris. Sigma sin 70-300/4-5,6 bør du få tak i brukt for noen få hundrelapper.

Lenke til kommentar
Det er vel derfor Pentax skryter så av værtettingen og stabilisatoren i huset for lede oppmerksomheten bort fra at utvalget i optikk er heller skalt - for å si det slik.

Optikk er tross alt vel så viktig som hus.

7896403[/snapback]

En kjøper ikke Pentax pga. utvalget på telesiden. Objektivene er der, men ikke til den prisen trådstarter så for seg. Dessuten er Pentax den produsenten som har flest objektiver tilpasset aps-c, så Pentax trenger slett ikke flytte fokus vekk med å skryte om noe annet.

Lenke til kommentar

StigVidar, kunne jeg få lov at spørge hvad en "grei pris" er, når vi taler om Pentax FA*400/5,6?

Det er jo klart et objektiv jeg kunne tænke mig, men nyprisen er ca. 15000kr, og der kan vel ikke være så mange på brugtmarkedet endnu? Købte du den ny eller brugt?

Lenke til kommentar
StigVidar, kunne jeg få lov at spørge hvad en "grei pris" er, når vi taler om Pentax FA*400/5,6?

Det er jo klart et objektiv jeg kunne tænke mig, men nyprisen er ca. 15000kr, og der kan vel ikke være så mange på brugtmarkedet endnu? Købte du den ny eller brugt?

7896790[/snapback]

Jeg kjøpte den brukt for omtrent en tredjedel av prisen du har. Akkurat dette objektivet er kanskje vanskelig å finne brukt, men de fleste av mine objektiver var brukte da jeg kjøpte dem så det lar seg gjøre. Nå har jo Pentax fått en god del nye kunder siste årene og det ser en jo også på bruktmarkedet. Prisen blir fort høy på det som er tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Nå har jo Pentax fått en god del nye kunder siste årene og det ser en jo også på bruktmarkedet. Prisen blir fort høy på det som er tilgjengelig.

7899391[/snapback]

Ja - så var du heldig!

Du kan jo altid sende mig en pm, hvis du får lyst til at sælge den... :yes:

Lenke til kommentar
Nå har jo Pentax fått en god del nye kunder siste årene og det ser en jo også på bruktmarkedet. Prisen blir fort høy på det som er tilgjengelig.

7899391[/snapback]

Ja - så var du heldig!

7904338[/snapback]

Det kan hende du finner FA* 80-200 / F2.8 brukt, som er sinnsykt bra, men da må du opp i 5000NOK minst.

Pentax har suverene fastobjektiv og zooms, men de aller beste zoomene er gått ut av produksjon dessverre. Blir bra når 50-135/F2.8 og 60-250/F4.0 kommer.

mvh

.lars

Lenke til kommentar

7899391[/snapback]

Ja - så var du heldig!

7904338[/snapback]

Det kan hende du finner FA* 80-200 / F2.8 brukt, som er sinnsykt bra, men da må du opp i 5000NOK minst.

Pentax har suverene fastobjektiv og zooms, men de aller beste zoomene er gått ut av produksjon dessverre. Blir bra når 50-135/F2.8 og 60-250/F4.0 kommer.

mvh

.lars

7904707[/snapback]

Takker for svar fra alle. Har sett at de fleste fra Pentax er gått ut av produksjon.

Får se utover våren om det dukker opp noe brukt.

Lenke til kommentar

Indisier sier meg at det kommer mye nytt på telefronten fra Pentax fremover. Jeg får æren av å teste noen av dem når den tiden kommer. Jeg vil tro at disse kommer i salg en stund før du reiser. :)

Forresten, var det du som snappet K10D fra FotoStilo på Gjøvik rett foran nesa mi?

Heldigvis er jeg førsteprioritet nå, og det er på vei.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I den prisklassen du stipulerer så får du ikke noe spesielt langt og hurtig, så hvorfor ikke ta en titt på to litt billigere alternativer:

Samsung Schneider-Kreutznach D-Xenon 50-200 4-5.6 ED (Fengende og greit navn) som er Samsungs alternativ til Pentax 50-200. Denne får du hos Japan foto til 1500,- (Den står ikke under samsung objektiver, men "andre")

Den er svært bra i forhold til den latterlig lave prisen. Dessuten liten og lett, og grei å stappe i lomma.

Dersom du vil litt lengre for en billig penge så er sigma 70-300 4-5.6 APO til ca 2300,- også mye for pengene. (Ser at en av dem som har skrevet evaluering på akam sier "bare dritt" men selv må jeg si meg enig med de 3-4 andre som er svært fornøyd prisen tatt i betraktning) Med K10D og stabilisator får du overraskende gode bilder på 300 mm håndholdt selv med en så langsom linse som dette.Her trenger du imidlertid litt større lommer, men i typiske "Svalbard-klær" går nok denne nedi også.

Goffen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...