AceBoss Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Hei! Jeg har kjøpt en Ny Opel Astra CDTI 150 HK stv. Denne har ikke partikkelfilter (Jeg hadde ikke hørt om det engang da jeg kjøpte den....) Men nå er jeg livredd for å bli flådd neste år! Denne bilen er forsåvidt miljøvennelig med et utslipp på 157co2 g/km... Blir jeg flådd til neste år?? Lenke til kommentar
eab Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Det er det ingen i hele verden som kan svare på... enda. Lenke til kommentar
AceBoss Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Det er det ingen i hele verden som kan svare på... enda. 7894434[/snapback] Ja det er bra med en forutsigbar politikk. Men jeg har lest et sted at de vil gå ut ifra det svenske systemet. Noen som vet hvordan det fungerer?? Evt en link til en side med en avgiftskalkulator for svenske biler. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Hei! Jeg har kjøpt en Ny Opel Astra CDTI 150 HK stv. Denne har ikke partikkelfilter (Jeg hadde ikke hørt om det engang da jeg kjøpte den....) Men nå er jeg livredd for å bli flådd neste år! Denne bilen er forsåvidt miljøvennelig med et utslipp på 157co2 g/km... Blir jeg flådd til neste år?? 7894350[/snapback] Den er ikke like miljøvennlig når det kommer til alle de andre giftstoffene dieselen slipper ut, men det hjelper ikke partikkelfilter noe på uansett. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Hei! Jeg har kjøpt en Ny Opel Astra CDTI 150 HK stv. Denne har ikke partikkelfilter (Jeg hadde ikke hørt om det engang da jeg kjøpte den....) Men nå er jeg livredd for å bli flådd neste år! Denne bilen er forsåvidt miljøvennelig med et utslipp på 157co2 g/km... Blir jeg flådd til neste år?? 7894350[/snapback] Hva får deg til å tro at du skal bli flådd? Vil kreve partikkelfiltre i dieselbiler @ VG.no Er det dette du siktet til? Endret 8. februar 2007 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
AceBoss Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2007 Hei! Jeg har kjøpt en Ny Opel Astra CDTI 150 HK stv. Denne har ikke partikkelfilter (Jeg hadde ikke hørt om det engang da jeg kjøpte den....) Men nå er jeg livredd for å bli flådd neste år! Denne bilen er forsåvidt miljøvennelig med et utslipp på 157co2 g/km... Blir jeg flådd til neste år?? 7894350[/snapback] Hva får deg til å tro at du skal bli flådd? Vil kreve partikkelfiltre i dieselbiler @ VG.no Er det dette du siktet til? 7896842[/snapback] Ja det er en av grunnene. Det som bekymrer meg mest er dette: Kristin Halvorsen bekreftet at regjeringen arbeider med sikte på å foreslå en miljødifferensiering av årsavgiften i forbindelse med statsbudsjettet for 2008. På grunn av større lokale utslipp av NOx-partikler, vil dieselbiler kunne få høyere årsavgift enn bensinbilene. - Men årsavgiften vil ikke komme opp i 10.000 kroners-klassen, beroliget hun. Jeg blir ikke beroliget for å si det sånn. Løfter har blitt brutt av SV helt siden de kom i regjering. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 kan i praksis ikke forvente noe mer når folka stemmer på sosialistene. Høyre-frp neste gang, lett :!: Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Det er jo en kjennsgjerning at staten ALDRI gjør noe med avgiftssystemet uten at det vil tjene på det på sikt. Nå har de lurt 80% av folket som kjøper ny bil til å handle diesel, så kommer de til å tjene rått på dette til nesteår når veiavgiften skal betales. Mitt wild guess blir avgifter på 3000/5000 (bensin/diesel) Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Det er vel ikke no hemmelighet at staten vil flå oss bileiere. Til og med når de skal "legge" om avgiftene klarer de å flå oss. Årsavgiften kommer til å stige, det gjør den hvert år. Og til neste år er det dessverre heller ingen unntak. Det som skremmer meg er at man driver en politikk der man klager over at biler forurenser alt for mye og må avgiftsbelegges deretter, men det å legge til rette for at folk kan kjøpe seg sikrere og mindre forurensede bler gjør man ikke dessverre. Med mindre det holder med en 1.2 liter fiesta på diesel så må man ut med så alt for mye. En vanlig stasjonsvogn havner fort opp mot 400 000 kr, Mener da ikk SUV, men en vanlig bil som småbarnsforeldre kan få inn ting som barne vogn etc. uten å okkupere plassene i bakstet. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Jeg har kjøpt en Ny Opel Astra CDTI 150 HK stv. Denne har ikke partikkelfilter Denne bilen er forsåvidt miljøvennelig med et utslipp på 157co2 g/km... 7894350[/snapback] Du kan ettermontere partikkelfilter. Hvis det blir en forhøyet årsavgift for dieseldrevne biler uten partikkelfilter, så vil det bli mange som tilbyr seg å gjøre dette. For øvrig er ikke dieseleksos giftig, det gjelder kun bensin eksos. Hvis man tar selvmord ved å kjøre bensinmotor i lukket garasje, vil man dø av forgiftning. Med dieselmotor derimot vil man dø av kvelning. En moderne dieselmotor er noe av det mest miljøvennlige man kan kjøre, rent bortsett fra at det forbrenner fossilt drivstoff. Og det er som kjent ikke en bærekraftig utvikling. Og når det gjelder bio-etanol som er i vinden for tiden, så er ikke det et drivstoff for fremtiden. Det er simpelthen ikke nok jordbruksareal i verden til å forsyne verdens biler. Og da hadde vi uansett sultet i hjel. Lenke til kommentar
kazzoo Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Så på TV2 nyehetene på lørdag at Harvorsen ville kreve at alle biler MÅTTE etterinstallere partikkelfilter iløpet av relativt kort tid. Ho sa det var vedtatt i EU og USA(tror det var de ho nevnte men litt usikker). Noen som har lest noe om det på nettet eller sett det selv? Lenke til kommentar
Swe Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Det er det ingen i hele verden som kan svare på... enda. 7894434[/snapback] Ja det er bra med en forutsigbar politikk. Men jeg har lest et sted at de vil gå ut ifra det svenske systemet. Noen som vet hvordan det fungerer?? Evt en link til en side med en avgiftskalkulator for svenske biler. 7894624[/snapback] Dette er jo en klassiker. Man tar de delene av svensk bilavgiftspolitikk der det er masse å tjene for Statens del (selvsagt på bekostning av forbrukerne), og dropper de delene av avgiftspolitikken som ville kommet forbrukerne til gode. På den måten kan man slå seg på brystet og hevde at man har en miljøvennlig og fremtidsrettet bilavgiftspolitikk :!: Man må jo bare elske norsk politikk. Anyway, har ikke noe link til noen avgiftskalkulator, men den svenske årsavgiften regnes ut etter følgende formel: (Grunnbeløp + CO2 utslipp * CO2 komponent) * drivstofftype = Årsavgift Grunnbeløpet er 360 kroner. Fra CO2-utslippstallet trekkes det fra 100 g/km. For en bil som slipper ut 229 g/km så blir tallet altså 129. CO2-komponenten er 15 for vanlige biler og 10 for biler som kan drives på alternative drivstoff (bioetanol eller gass, f.eks.). Drivstofftypen er 1.0 for bensin og 3.0 for diesel, om jeg ikke husker feil. Altså blir årsavgiften for dieselbiler tre ganger høyere, forutsatt at de andre parameterne er like. En såkalt miljøbil har typisk en årsavgift på noen hundrelapper, en vanlig bensinbil ligger i snitt på rundt 2000-3000 kroner, og en dieselbil typisk på 4000-10.000 kroner. Lenke til kommentar
kazzoo Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Det er det ingen i hele verden som kan svare på... enda. 7894434[/snapback] Ja det er bra med en forutsigbar politikk. Men jeg har lest et sted at de vil gå ut ifra det svenske systemet. Noen som vet hvordan det fungerer?? Evt en link til en side med en avgiftskalkulator for svenske biler. 7894624[/snapback] Dette er jo en klassiker. Man tar de delene av svensk bilavgiftspolitikk der det er masse å tjene for Statens del (selvsagt på bekostning av forbrukerne), og dropper de delene av avgiftspolitikken som ville kommet forbrukerne til gode. På den måten kan man slå seg på brystet og hevde at man har en miljøvennlig og fremtidsrettet bilavgiftspolitikk :!: Man må jo bare elske norsk politikk. Anyway, har ikke noe link til noen avgiftskalkulator, men den svenske årsavgiften regnes ut etter følgende formel: (Grunnbeløp + CO2 utslipp * CO2 komponent) * drivstofftype = Årsavgift Grunnbeløpet er 360 kroner. Fra CO2-utslippstallet trekkes det fra 100 g/km. For en bil som slipper ut 229 g/km så blir tallet altså 129. CO2-komponenten er 15 for vanlige biler og 10 for biler som kan drives på alternative drivstoff (bioetanol eller gass, f.eks.). Drivstofftypen er 1.0 for bensin og 3.0 for diesel, om jeg ikke husker feil. Altså blir årsavgiften for dieselbiler tre ganger høyere, forutsatt at de andre parameterne er like. En såkalt miljøbil har typisk en årsavgift på noen hundrelapper, en vanlig bensinbil ligger i snitt på rundt 2000-3000 kroner, og en dieselbil typisk på 4000-10.000 kroner. 7924974[/snapback] Regnet ut dette for en 206 med 1,4 bensin og diesel: Diesel, CO2 utslipp 116 g/kg Bensin CO2 utslipp 152 g/kg Diesel (360+16*15)*3 = 1800 kr Bensin (360+52*15)*1= 1140 kr Må vel si at det ikke hørtes så veldig mye ut.... Endret 12. februar 2007 av kazzoo Lenke til kommentar
Swe Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Regnet ut dette for en 206 med 1,4 bensin og diesel:Diesel, CO2 utslipp 116 g/kg Bensin CO2 utslipp 152 g/kg Diesel (360+16*15)*3 = 1800 kr Bensin (360+52*15)*1= 1140 kr Må vel si at det ikke hørtes så veldig mye ut.... 7925242[/snapback] Det ser korrekt ut det. For de aller minste og drivstoffgjerrige dieselbilene på markedet så kommer man faktisk bra ut med det svenske systemet også. Men du skal ikke opp i mer enn 160 g/km før årsavgiften på dieselbilen dobles... Når dette er sagt så veier lavere forbruk og drivstoffpris ofte opp for den høyere årsavgiften, forutsatt at man kjører en bit. Hvordan dette systemet eventuelt vil se ut i Norge er det jo bare Kristin som vet, men det er vel lite sannsynlig at minimumsavgiften vil bli særlig mye lavere enn årsavgiften i dag. Altså ingen årsavgifter på rundt tusenlappen, dessverre. Staten driver jo ikke med veldedighet heller, eller hur? EDIT: Dobbeltsjekket akkurat, og det ser ut til at denne "drivstoffaktoren" er 3,5 for dieselbiler, og ikke 3,0. Altså enda litt verre i dieselens favør. Beklager desinformasjonen Endret 12. februar 2007 av Swe Lenke til kommentar
kazzoo Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Da var det jo kjapt opp 300 kroner da... Men noen som har hørt noe om at en skulle måtte ettermontere filter på dieselbiler? Edit: Leste her tidligere at denne bilen lå på topp tre når det gjalt lite utslipp da... Endret 12. februar 2007 av kazzoo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå