Petterbw Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Hei. har en liten krise situasjon på gang. skal lage en side som skal bruke en oracle server. bruker php og får det ikke til. har prøvd de fleste howto's jeg har funnet på nettet men php nekter og koble til oracle. har følgende php kode: <?php $db = "(DESCRIPTION=(ADDRESS=(PROTOCOL=TCP) (HOST = LOCALHOST)(PORT=1521)) (CONNECT_DATA=(SERVER=DEDICATED) (SERVICE_NAME=[NAME])))"; if ($c= oci_connect("[brukernavn]", "[passord]",$db); ) { echo "Successfully connected to Oracle.\n"; OCILogoff($c); } else { echo OCIError(); } ?> som resulterer i følgende feilmelding: Warning: oci_connect() [function.oci-connect]: ORA-12514: TNS:listener does not currently know of service requested in connect descriptor in [php.fil] line 9. kjører apache2 på en linux-box, og portene til oracle serveren er forwardet fra localhost ved hjelp av autossh. noen ideer? er tnsnames.ora en fil på oracle-serveren eller web-serveren? hvis det er noen som vet om en howto som får php til å koble til oracle så si ifra. er villig til å prøve det meste. har både linux- og windows-servere tilgjengelig. Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 bare sånn out-of-the-blue... Men du har i apache lagt til oracle db modulene? det er vel noe du skal gjøre i php og tror jeg. Husker ikke helt, men styra med noe lignende da jeg skulle kjøre inn jsp og tomcat i sin tid. Var et forferdelig rot, men det gikk til slutt. Lenke til kommentar
Petterbw Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 fikk ordnet det, det viste seg at instaclient ikke funker som den skal det var den som ikke villle koble til. så det løste seg ved å legge inn wamp og full oracle client på nytt på en win2k maskin. men takk for tipset Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå