Kake24 Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Jeg fikk lånt meg noen penger så jeg fikk nok til å kjøpe meg et Zalman Reserator 2 vannkjølingssett. Jeg fikk den i dag og har monteret den, men pumpa vil ikke starte...Før jeg installerte vannblokk på prossesor og graffikkort så koblet jeg jump kabelen, som fulgte med, til strømforsyningens 20/24 pins hovedkontakt, og da funket pumpen fint, propellen foran beveget seg også fint. Nå når jeg endelig var ferdig med monteringen så får jeg ikke start på den (propellen foran beveger seg ikke og den begynner å pipe)... Jeg skjønner ikke hva jeg kan ha gjort feil så jeg trenger hjelp. Må jeg gjøre noe spessielt i BIOS eller noe? Jeg får melding om at PC-en ikke finner drivere. Håper noen kan hjelpe meg litt raskt. Endret 7. februar 2007 av Kake24 Lenke til kommentar
MacBain Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Har også en reserator 2 og hadde samme problem som deg. Får å få pumpa til å virke etter at jeg koblet til vannblokkene måtte jeg som nevt i brukermanualen vippe den godt over på siden, i tillegg måtte jeg klemme på "out" slangen gjentatte ganger for å presse vannet igjennom pumpa. Måtte også gjøre dette samtidig som jeg holdt "reset" knappen inne for å restarte pumpa. Måtte gjøre dette en 10-20 ganger før pumpa kom i gang. Er helt utrolig at Zalman har gjort det så tungvindt , med reserator 1 var det bare å koble til slangen så var man i gang. Når det gjelder beskjeden om at maskinen ikke finner drivere så er nok det relatert til an annen komponent da reseratoren kun er koblet til strømforsyningen. Endret 7. februar 2007 av MacBain Lenke til kommentar
Kake24 Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Oi, så komplisert. Jeg får prøve. Jeg får forresten også en melding om "CPU fan error", skal jeg bare trykke F1 for å fortsette? Jeg syns det er rart at jeg får meldling om noe med drivere... EDIT: Siden den stopper hele tiden så er det en del luft i slangene nå, er det dette som gjør at den stopper hele tiden? Endret 7. februar 2007 av Kake24 Lenke til kommentar
MacBain Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 At du får melding om CPU Fan error er fordi du har ett valg i bioset som gir deg beskjed hvis du ikke har koblet til cpu viften, noe du ikke har siden du bruker vannkjøling . Vet ikke hva det valget heter i ditt bios, men let etter noe som heter "cpu fan detection" etc og deaktiver dette. Når det gjelder driverprobleme så kan jeg si 100% sikkert at det ikke relatert til Reseratoren. Gå inn i enhetsbehandlingen og sjekk hvilke komponenter som mangler drivere der. Det er nok luften som gjør at pumpa stopper, men som sagt klemme masse på "out" slangen samtidig som du resetter reseratoren så vil den etterhvert starte å pumpe. Lenke til kommentar
Kake24 Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Jeg fikk ut luften ved å restarte og presse på slangen som du sa, men den går litt for så å stoppe igjen. Skal jeg bare gjøre dette helt til den går som normalt? Den cpu blokka, skal den bli helt fylt opp med vann? Hos meg så går det så dårlig at den er kanskje 1/4 fylt opp. EDIT: Nå går propellen rundt hele tiden, men går veldig sakte. Hjelper det å ha kortere slanger? Hvor lange bruker du? Endret 7. februar 2007 av Kake24 Lenke til kommentar
MacBain Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Nå bruker jeg en annen cpu blokk enn den som fulgte med, men når jeg testa zalman blokken var den fyllt helt opp med vann, det var derimot ett par luftbobler som satt seg fast der. Det er fordel med så kort slanger som mulige, mine er vel ca 60 cm fra reseratoren til cpu blokka. Lenke til kommentar
Kake24 Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Hmm...jeg får prøve å fikse dette i morgen. Takk for svar! Håper du tar en tur innom dette emnet i morgen også i tilfelle jeg har flere spørsmål Lenke til kommentar
Kake24 Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2007 Propellen foran lager en slags tikkelyd når den går rundt, er dette normalt? Lenke til kommentar
MacBain Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Tror det er normalt, min lager ihvertfall denne lyden. Lenke til kommentar
Kake24 Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Da er det nok normalt. Jeg testet nå med å koble slangene som går til prossesor og grafikkort fra reseratoren, for så å koble i den lille testslangen. Da jeg så skrudde på PC-en, gikk propellen helt fint. Hmmm...kanskje jeg får prøve å ha enda kortere slanger fra reseratoren og til blokkene. Kan det være at det er trangt i en av blokkene, og dette er grunnen til at ting ikke går som det skal? EDIT: Hvordan har du festet CPU blokka? Den har jo to steder hvor du kan feste slangen, et feste som er i midten (nr.1), og en som er rett ved den som er i midten (nr.2). Har du nr.2 over nr.1? Hvor raskt går din propell? Går den like raskt som da du kun brukte (om du brukte) "degassing tube"? Hvor mye vann har du i? Jeg har ca 50%, slik som det stod i manualen, men bør jeg ha mer? Vil mer vann si at mer varme blir ført bort? EDIT 2: Har du noen vifte som blåser luft over harddisk og ram? Endret 9. februar 2007 av Kake24 Lenke til kommentar
MacBain Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Kan være att det er trangt i vannblokken, jeg syntes att propellen går fortere etter at jeg byttet cpu-blokk, men det viktigste er nok å ha så korte slanger som mulig. Når det gjelder feste av slanger til cpu blokken, så skal vel slangen gå ut fra reseratoren til det midterste feste, men tror ikke det utgjør den store forskjellen om du velger det andre feste. Propellen går vel ca like fort som da jeg brukte "degassing tuben", dette vel og merke etter att jeg fikk ut det meste av luften i systemet, noe jeg gjorde ved å klemme på slangene helt til jeg ikke så noen flere luftbobler. Brukte vel ca 1.25 liter vann, slik det står i brukermanualen, dvs jeg har fyllt opp reseratoren nesten opp til der du ser en kontakt går ut fra vanntanken. Jeg ville hverfall ikke fyllt på noe mindre enn de 1.25 literene som er anbefalt. Jeg har forøverig 2 stk 120mm vifter, en som blåser inn og en som blåser ut, i tillegg til at PSU'en og GPU'en suger luft ut. Jeg legger ved to bilder, ett med zalman blokken og ett med KTC blokker fra mips.de. Lenke til kommentar
Kake24 Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 Takk for bilder Når du sier 1.25 l vann, da mener du all den blå "anti-corrosion coolant" og 1 liter destillert vann? Lenke til kommentar
MacBain Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Brukte 3/4 av "anti-corrosion coolant" til 1 liter destilert vann. Lenke til kommentar
Kake24 Skrevet 9. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2007 (endret) Takk for alle svarene dine, du har vært til stor hjelp! Jeg har gjort slangene mine kortere og jeg har fått ut luften. Propellen går også mye raskere nå Hvordan er temperaturene hos deg? EDIT: Hvorfor byttet du egentlig cpu blokken? Er den mye bedre den du har nå? Endret 9. februar 2007 av Kake24 Lenke til kommentar
MacBain Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Tempraturen ligger på 39'C på CPU, jeg kjøler da i tillegg både NB og SB brikkene. Grunnen til at jeg kjøpte ny cpu blokk var jeg ville ha en litt bedre blokk som var mer egnet for mitt hovedkort. Lenke til kommentar
Kake24 Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Vil temperaturen bli høyere jo flere ting man kjøler? F.eks, ville din prosessor og ditt garfikkort blitt kaldere om du ikke hadde kjølt NB og SB? Jeg vurderer om jeg skal kjøle NB, SB har jeg ikke helt tenkt på enda. Finnes det SB blokk som er laget for dette vannkjølingssettet? Tjener man noe på å kjøle den? Hvilken blokk kjøler du din med? Bruker du Zalman sin NB blokk? Om du har den, gjør den jobben sin? Bruker du forresten en ekstra pumpe, og er det noe poeng i å bruke en "VGA RAM Water Block"? Ble litt mange spørsmål dette Endret 12. februar 2007 av Kake24 Lenke til kommentar
MacBain Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Tempratuen vil bli høyere for hver vannblokk du legger til. Når det gjelder blokker som passer til reseratoren skal det meste passe, bare de har nippler for slangediamenter på 5/16 ID og 1/2 OD. Optimalt sett bør vel også blokkene være tilpasset for lav vanngjennomstrømming da zalman pumpa er ganske svak. På mitt 680i chipsett er NB og SB orginalkjøleren koblet sammen, måtte derfor bytte begge. Grunnen til at jeg gjorde det var fordi chipsett vifta bråkte noe voldsomt samt at den ikke ga god nok kjøling. Jeg bruker mips og ktc blokker, ikke zalman sine. Når det gjelder bruk av vga blokken så vet jeg ikke hva slags grafikkort du har, men hvis zalman blokken passer kortet er det jo bare og vannkjøle det også. Jeg bruker ikke noen ekstra pumpe. Lenke til kommentar
Kake24 Skrevet 13. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2007 (endret) Igjen, takk for hjelpen! Endret 26. mars 2007 av Kake24 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå