Gå til innhold

RAM

gamle-erik

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer på om noen kan være behjelpelig med en forklaring eller to mhp hva alle de mystiske tallene i ram-beskrivelsen står for.

F.eks så finner man ofte 2-2-5 eller 3-3-7 eller liknende, agressive/passive settings, cas1,5/cas2 etc. Har ikke den fjerneste anelse om hva dette angir

annet enn at det hat betydning for hatigheten

På forhånd takk

Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er masse artikler på internett som går i detalj om dette. En overfladisk forklaring (litt omtrentlig):

-agressive/passive er antakelig en grov instilling for memory timing. dvs at du skjermes for den mer detaljerte versjonen som inneholder tre tall (f.eks 2/2/2).

-CAS er det første av de tre tallene du nevner. CAS 2 kan derfor bety f.eks både 2/2/2 og 2/3/3. Lavere tall er bedre. CAS forteller hvor mange minneklokkesykler som går fra minnet aksesseres til riktig data-verdi returneres.

-de to siste tallene henviser også til noe med antall klokkesykler som brukes ifbm aksessering av minnet, men jeg husker ikke nøyaktig hva de står for. Du trenger egentlig bare å vite at lavere tall gir bedre ytelse. 2/2/2 krever omtrent 15% raskere minne enn 3/3/3 ved samme klokkehastighet. 2/3/3 og 3/3/3 gir neste samme ytelse tror jeg.

Håper dette hjelper deg litt. Mulig at min fremstilling er noe unøyaktig, men det er ikke så langt fra sannheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...