Gå til innhold

HDR - PS 7.0 pro. Hvordan?

Anbefalte innlegg

Har jeg forstått det riktig når jeg sier at denne versjonen av PS ikke har "merge to HDR" funksjonalitet?

Hvordan kan jeg gjøre det ellers? Kan jeg bruke et par-tre forskjellige bilder, for så å bruke layers/masker?? Hvordan burde jeg gjøre dette?

Formålet er altså å få alt på bildet lyst, i motlys..

På forhånd takk =)

Uttdrag fra forige post:

Har aldri vært borti HDR på bilder før, og har ikke brukt PS mye. Men jeg ser ikke hvor jeg kan få gjort dette i ps 7 ? Har ikke noe som heter [Edit->Automate->merge to HDR] som tidligere skrevet.

Hvordan får jeg PS til å kombinere tre forskjellige bilder og finne riktig lys kombinert?

EDIT: er det kun på cs2 dette fungerer? Noen andre måter jeg kan gjøre det på? Layer mask?

Bi-spørsmål: Hvordan får jeg importert et nytt bilde som et lag (ellernoe) på et bilde nr. 2 ? Sånn som jeg har gjort det nå får jeg bare to forskjellige prosjekt liksom, vil ha begge bildene i samme prosjekt. Hvordan? =) sorry for ikke å oppretta ny post..

Dette innlegget har blitt redigert av w3p: i dag, 20:08

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har aldri vært borti HDR på bilder før, og har ikke brukt PS mye. Men jeg ser ikke hvor jeg kan få gjort dette i ps 7 ? Har ikke noe som heter [Edit->Automate->merge to HDR] som tidligere skrevet.
Trur det var ein ny funksjon i CS2.

Noen andre måter jeg kan gjøre det på? Layer mask?
Du kan sjølvsagt bruke masker ja, men det vert jo mykje meir arbeid.

Bi-spørsmål: Hvordan får jeg importert et nytt bilde som et lag (ellernoe) på et bilde nr. 2 ? Sånn som jeg har gjort det nå får jeg bare to forskjellige prosjekt liksom, vil ha begge bildene i samme prosjekt. Hvordan? =) sorry for ikke å oppretta ny post..
Anten opne begge bileta og dra det eine over til det andre, eller kopier og lim inn, eller velg File --> Place.
Lenke til kommentar
Andre måter å gjøre det på da? Enn å bruke masker? Har ikke gjort dette før... =)
Ikkje som eg veit om.
Noen som vet om noe bra gratis HDR program?
Du finn lenkjer til eit par gratisprogram her og her, men eg har ikkje prøvd nokon av dei sjølv. Photomatix har vorte nemnt nokre gonger her på forumet trur eg, men det er ikkje gratis.
Lenke til kommentar

Ok, forstod det slik i den artikkelen det var linket til at HDR var en fordel for jpeg brukere eller noe slik, eller rettere sagt så hadde jpeg brukere mer utbytte av HDR. Men men....jeg kan no "skyte i raw vist det er no det som trengst. Ellers så fant jeg " merge to HDR" i CS2 så da an jeg sikkert bruke det da. Takker for raske svar foresten :D

Lenke til kommentar

Hei

Vi har laget en artikel om akkurat dette på www.fotopia.no som kanskje kan være til hjelp (ps, beklager hvis noen finner det dumt at man må være medlem for å lese artiklen)

HDR "High Dynamic Range" kan oppfattes som bruk av en eller flere teknikker for å utnytte et større toneomfang enn hva du klarer å fange med en, og bare en, eksponering.

Fotópiaskolen følger opp ved å fortelle hvordan man skal gå fram for utvide motivets toneomfang.

Du finner artikkelen Her

Har jeg forstått det riktig når jeg sier at denne versjonen av PS ikke har "merge to HDR" funksjonalitet?

Hvordan kan jeg gjøre det ellers? Kan jeg bruke et par-tre forskjellige bilder, for så å bruke layers/masker?? Hvordan burde jeg gjøre dette?

Formålet er altså å få alt på bildet lyst, i motlys..

På forhånd takk =)

Uttdrag fra forige post:

Hvordan får jeg PS til å kombinere tre forskjellige bilder og finne riktig lys kombinert?

EDIT: er det kun på cs2 dette fungerer? Noen andre måter jeg kan gjøre det på? Layer mask?

Dette innlegget har blitt redigert av w3p: i dag, 20:08

7893645[/snapback]

Lenke til kommentar
Ok, forstod det slik i den artikkelen  det var linket til at HDR var en fordel for jpeg brukere eller noe slik, eller rettere sagt så hadde jpeg brukere mer utbytte av HDR.

Det virker som om du har fått med deg poenget. Det jeg forsøkte å understreke er at det blir mer å hente for en jpeg-fotograf enn for en som fotograferer i råformat ved å bruke Merge to HDR. Årsaken er at du ved å fotografere i råformat kan hente inn flere EV-trinn i råkonverteren. Den utvidede dynamikken som du henter i råkonverteren, vil være utilgjengelig dersom du fotograferer i jpeg.

Ved å fotografere i råformat, vil du ofte oppleve at områder som markeres som utbrent i kameraets histogram, likevel inneholder mye informasjon. En årsak er rett og slett mulighetene råformatet gir, en annen er at mange kameraer viser utbrent dersom bare en kanal klippes. Når du senere konverterer råfila, kan du for det første finne ut at ingen kanaler er klippet til tross for at kameraets histogram viser akkurat det. I tillegg kan f.eks. Adobe Camera Raw hente detaljinformasjon dersom bare en av kanalene ikke er klippet.

Alt i alt fører det til at når du fotograferer et motiv med stor dynamikk kan du kanskje klare deg med et par-tre eksponeringer i råformat, men hvis du fotograferer i jpeg, må du kanskje ta seks til åtte eksponeringer for å fange samme dynamikk.

Håper det ble noe klarere :)

Endret av FrodeSlettum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...