Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telio versus IPLink.. Trenger erstatter til Telio

Anbefalte innlegg

Hei, vi har tenkt til å bytte om litt på nettet hjemme nå..

Vi har kabel-tv fra nokab, ADSL Pluss fra Telenor, og IP-telefoni fra Telio..

Nå skal vi bytte over til kabel-tv og ADSL fra Nittedalsnettet

Da får vi 25mb/s internett istedenfor..

Da trenger vi også et nytt "ADSL-modem", samt at Telio routern også burde byttes..

I og med at max hastigheten på den er på 10mb/s.. Da vil vi jo miste over 50% av hastigheten bare der..

Og da tenkte vi på en sånn her:

"All in one boks"

Og sålenge Telio ikke er villige til å la oss benytte oss av et annet IP-telefoni router, enn den vi får av dem.. Da må vi vell bytte leverandør da..

Da lurte jeg på, om det finnes noen alternativer som gir sikra det samme, til samme eller lavere pris som telio..

Vi har Telio Mini, som gir oss gratis samtaler innen fastnettet i hele Norge (som er det viktigste med IP-telefonen vår)

Mange anbefaler IPLink, og jeg så litt på prisene dems..

Men jeg forsto dem ikke helt, det står jo at Alternativ 3 og Soft er gratis i måneden, samt gratis samtaler innen fastnettet i Norge.. Det må vell være feil ?

Betaler vi ikke noe da ?

Kunne noen tenke å hjelpe meg med å finne et alternativ til Telio, så lenge de skal være så grinete ?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei!

Jeg vurderer også å bytte over til IPLink. Har Telio i dag.

Synes de er blitt meget dyre. De krever også 499 for nedgradering av abbonement!!

Så tenkte jeg, hvorfor ikke bytte til en som er mye billigere?

Så på alternativ 3 på IPLink, og det så billig ut.

0 kr i månedspris (minimumsfakturering er 89,-) og gratis til norsk og noen utvalgte land.

Koster jo ikke noe å etablere heller, men må betale for adapteren (399 + 89 kr i porto = 488 (fortsatt billigere enn å nedgradere abb. hos Telio)).

Hvordan er stabiliteten? Telio er jeg svært fornøyd med når det gjelder stabilitet.

Kundeservice er også viktig.

Edit: Hvilken type adapter sender de ut? Vil kvitte meg med den gamle Sipuraen jeg har fra Telio siden den ikke har QoS. (Telio skal ha 495 kr for å sende meg en ny adapter med QoS selv om adapteren ikke er min eiendom).

Endret av Glenn
Lenke til kommentar
Du får et Linksys adapter med QoS.

Stabiliteten er bra, akkurat slik som hos Telio.

8002185[/snapback]

Okei, bruker du QoS på den? Isåfall, hvordan synes du den fungerer?

Ok, det er bra det er stabilt. Har du noen gang merket nedetid i perioden du har hatt det? Evt. andre problemer med å ringe ut/inn?

Lenke til kommentar

Følgende porter bør åpnes:

5060-5069

3478

10001-10009

UDP

Forøvrig benytter IPLink Linksys SPA 2102 adapter.

Adapteret har QoS funksjonalitet.

QoS har et standardoppsettt, som ikke nødvendigvis gir full uttelling for alle.

Derfor gir vi mulighet til å måle linje, og sette QoS for den faktiske hastigheten tilgjengelig på ditt nettverk.

For hjelp til dette send en mail til [email protected].

Hjelp kan også gis ved fjernstyring, slik at vi gjør de instillingsendringer som skal til.

:thumbup:

Mvh

Tor-Øyvind Lindenberg

IPLink AS

Lenke til kommentar

Jeg var inne på Lyse.no..

Og ser at det står:

"*Bredbånd Nordenstakst samtaler som overskrider 60 minutters samtaletid, blir fakturert for overskytende minutter"

Hvis jeg bytter til full Lyse pakke (TV, Telefoni og Internett)

Så kan jeg ringe gratis til samtlige fast (hus telefoner) i Norge?

Hva menes med "faktureres for overskytende minutter"?

En annen ting, er kabel-TV analog eller digital? Trenger jeg en tuner (altså kan bare bruke den på en TV av gangen, eller anskaffe flere tunere for å bruk på flere TV-er)

Lenke til kommentar

@Lindenberg

Lurer på en ting. ngt hevder at alle iptelfon brukere må ut med linjeleie på 60kr

http://www.nextgentel.no/privat/produkter/nextphone/cool.php

* Når du kjøper NextPhone vil linjeleie på 60,- komme i tillegg til listeprisen. Prisen er delt opp slik at det skal være lettere å sammenlikne med priser fra andre aktører. Fakturapris for NextPhone Cool 98,-

Hadde en diskusjon med ngt på dette, fordi jeg har ennå ikke sett noen andre iptelefonileverandører som krever linjeleie... prisingen deres er altså ikke lettere å sammenligne mot andre aktører.

etter hva jeg ser på prislista deres, så er det ingen linjeleie... men er det slik at den er pakket inn i minimumsdebiteringsbeløpet?

I starten så var iptelefoni svært billig. men nå er det så mange som har sånn at man må minimum ut med så så mye. er grunnen at telnor krever inn 60kr pr iptelefonilinje?

Lenke til kommentar

Morfaren min har NGT og han betaler _ikke_ de 60 kronene ekstra, det er bare hvis du sier opp telefonen som går via nettlinjen (kobberlinja eid av TN) og fremdeles skal ADSL. Litt dårlig formulert av NGT det der...

Trådstarter: Heldiggris du som får Lyse :p Men jeg vil holdt meg unna IP-telefonen dems, den er endel dyrere enn Iplink sin :) Forresten, ryktene sier at 6/6 linja skal bli oppgradert til 10/10 (les her: http://www.lyseforum.net/index.php?showtopic=138)

Lindenberg: Er det nødvendig å forwarde de portene der, eller trenger de bare å være åpne for trafikk? Angående QoS: Jeg kjører en Linksys WRT54GL med QoS, vil trafikken som går fra IP-telefonen da være av typen "SIP" slik at det bare er den det er nødvendig i å prioritere?

Endret av tommy_89
Lenke til kommentar
Morfaren min har NGT og han betaler _ikke_ de 60 kronene ekstra, det er bare hvis du sier opp telefonen som går via nettlinjen og fremdeles skal ADSL. Litt dårlig formulert av NGT det der...

Trådstarter: Heldiggris du som får Lyse :p Men jeg vil holdt meg unna IP-telefonen dems, den er endel dyrere enn Iplink sin :) Forresten, ryktene sier at 6/6 linja skal bli oppgradert til 10/10 (les her: http://www.lyseforum.net/index.php?showtopic=138)

Lindenberg: Er det nødvendig å forwarde de portene der, eller trenger de bare å være åpne for trafikk? Angående QoS:  Jeg kjører en Linksys WRT54GL med QoS, vil trafikken som går fra IP-telefonen da være av typen "SIP" slik at det bare er den det er nødvendig i å prioritere?

8053765[/snapback]

det var det jeg trudde. jeg har en ekte telefonlinje ved siden av ADSL. fikk faktura på disse 60kronen på nextphone(http://www.nextgentel.no/privat/produkter/nextphone/cool.php), men det jeg har fått til svar fra NGT..

hehe legger ved hele samtalen:

Linjetillegget er et gebyr som vi blir fakturert av Telenor på telefonlinjen hvor det ikke er tradisjonell fasttelefon (analog- og ISDN-telefon). Bredbåndstelefoni og IP-telefoni faller ikke under denne betegnelsen.

Dette beløpet har vi og andre leverandører valgt å viderefakturere til sluttkunden.

Følgende scenario er de mest vanlige:

Fasttelefon (analog eller ISDN) med bredbånds gir ikke linjetillegget.

Bredbånd uten fasttelefon gir linjetillegget.

Bredbånd med bredbåndstelefon/IP-telefon gir linjetillegget (uansett leverandør av telefonien).

Sammenligningen med NextPhone Basic på kr 60,- pr mnd (som vises på faktura) koster i praksis ikke noe da linjetillegget er inkludert i prisen.

Hvis man skaffer bredbåndstelefoni fra en annen leverandør, så vil man fremdeles bli fakturert linjetillegget.

Håper dette oppklarte eventuelle misforståelser.

Med vennlig hilsen

Kundeservice

NextGenTel

Vi gjør oppmerksom på at denne epostadressen ikke er betjent.

Har du spørsmål, benytt kontaktskjema: https://www.nextgentel.com/kundesider/kontakt/kontaktskjema/

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Meget vanskelig å holde historikken når dere ikke har skikkelig e-postsystem...

men da skjønner jeg ikke hva denne linjeleien er til og hvorfor blir det så mye enklere å sammenligne priser med andre aktører? andre aktører på iptelefoni har ikke linjeleie. derfor er det enklere å sammenlinge prisene nettopp med hva man faktisk betaler.(ikke 38kr måneden, men 98kr måneden) Jeg for min del forstod dette var gjalt linjeleien som jeg allerede betaler til telenor.Den kommer til forveksling akkurat på 60kr.

Jeg stiller fremdeles spørsmålet som dere ungikk på første svar: Hva går denne linjeleien til? 60kr pr måned er en ganske stor sum.

Mvh

Thor

Viser til prislisten vår:

http://www.nextgentel.no/privat/priser/priser_nextphone.php

* Når du kjøper NextPhone vil linjeleie på 60,- komme i tillegg til listeprisen. Prisen er delt opp slik at det skal være lettere å sammenlikne med priser fra andre aktører. Fakturapris for NextPhone Basic 60,- NextPhone Cool 98,- NextPhone Classic 128,- NextPhone Free 198,-

Ha en fin dag.

Med vennlig hilsen

Kundeservice

NextGenTel

Vi gjør oppmerksom på at denne epostadressen ikke er betjent.

Har du spørsmål, benytt kontaktskjema: https://www.nextgentel.com/kundesider/kontakt/kontaktskjema/

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Fakturapris for NextPhone Cool 98,- ?

hva er dette. trudde at fakturapris var oppbygd av måndespris og linjeleie.

linjeleie trenger jeg da ikke. har et vanlig telefonabonnement på ADSL linja som dekker dette!

det vil si at jeg ikke vel skal betale 98 men 38kr!

Hvis det ikke er slik, må jeg si dere må presisere hva slags linjeleie dere prater om!

Thor

Endret av thor918
Lenke til kommentar

@tommy_89

morfaren din er tydligvis heldig da.

ringte ngt nå, for å forhøre meg om de 60kronene.

saken var klar der. 60kr(i sammenheng med nextphone) skulle innkreves uavhenig om man har fastlinje.

Jeg for min del er ferdig med nextgentel iptelefon da det finnes bedre tilbud der ute, når de 60kronene er i formelen.

For et styr. Det var så enkelt å finne en bra iptelefon leverandør før, med de rette vilkårene jeg søker.

IPlink er neste stopp. Vi får se hvordan det går der da.

Endret av thor918
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Snedig, det henger ikke på greip at de skal ha 60KR uansett... Men lite du kan gjøre det med utennom å skifte IP-telefon levrandør :)

Hadde forresten vært fint om IP-Link besvarte min spørsmål som står over (angående porter)

8114335[/snapback]

Beklager sent svar, men hadde ikke lagt noen oppfølging på denne.

Normalt er det ikke nødvendig å forwarde portene, bare ha de åpne for trafikk.

Det hender imidlertid at utstyret gjør det ønskelig å forwarde.

Når det gjelder QoS sendes dette ikke som SIP, men RTP på mediaportene.

God påske! :cool:

Mvh

Tor-Øyvind Lindenberg

www.iplink.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...