Sabatti Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Hei. Jeg skal kjøpe dette: høytalere forterker DVD spiller men jeg vet ikke om jeg skal bruke bananplugger eller spader på høytalerkablene kan jeg bruke begge i mitt oppset? hva er best? Endret 7. februar 2007 av Sabatti Lenke til kommentar
phax Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Du kan bruke begge ja, ingenting som er "best" hvis du tenker lyd, men personlig så synes jeg bananplugger er kjekkest da det absolutt er lettest og koble.. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Jeg bruker også bananplugger. Men er nok ikke noe hørbar forskjell på bare selve kontakten. Det er nok andre faktorer som spiller en rolle der. Husk bare å ikke kjøp alt for lang kabel. Lenke til kommentar
Riona Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) kjøp bananplugger du Endret 8. februar 2007 av Riona Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 kjøp bananplugger du 7900338[/snapback] Har du noen spesiell begrunnelse? Lenke til kommentar
Vitamin Bjørn Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Bananplugger er enklest da du bare kan nappe de inn og ut når du skal flytte på noe. Men spader fører til bedre kontakt, ergo bedre lyd. Men tviler på du vil høre forskjell noe særlig. Lenke til kommentar
phax Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Bananplugger er enklest da du bare kan nappe de inn og ut når du skal flytte på noe. Men spader fører til bedre kontakt, ergo bedre lyd. Men tviler på du vil høre forskjell noe særlig. 7923738[/snapback] Får man bedre lyd med spader altså? Dumt at jeg kastet bort 12.500,- på høyttalerkabler med "bare" bananplugger da.. Lenke til kommentar
Vitamin Bjørn Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Hehe, som jeg ser så er ikke forskjellen på det så stor, men om du er seriøs å har brukt 12.500 kr på kabler så er du ganske dum Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Hehe, som jeg ser så er ikke forskjellen på det så stor, men om du er seriøs å har brukt 12.500 kr på kabler så er du ganske dum 7924199[/snapback] Det vil jeg ikke si Det er en investering. Er men dum hvis man kjøper en bil til over 500.000? Mange bruker mere til på å høre på musikk enn de gjør på å kjøre bil Endret 12. februar 2007 av GnoMiz Lenke til kommentar
radiated Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Bananplugger er sikrest. Spader kan løsne over tid, og i verste fall kortslutte forsterkeren hvis den detter borti den andre polen. Det er også fint med uterminerte kabler hvis de skrues på riktig, men dette er tungvindt hvis du skal vaske eller flytte på høyttalerne og må koble om. Lenke til kommentar
Vitamin Bjørn Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Hehe, som jeg ser så er ikke forskjellen på det så stor, men om du er seriøs å har brukt 12.500 kr på kabler så er du ganske dum 7924199[/snapback] Det vil jeg ikke si Det er en investering. Er men dum hvis man kjøper en bil til over 500.000? Mange bruker mere til på å høre på musikk enn de gjør på å kjøre bil 7925154[/snapback] Hehe, greit nok at du vil ha kabler av litt kvalitet, 12 500 er litt for drøyt for meg, pluss dette er blitt diskutert på AV-forumet og testet. Billigkabler på noen hundrelapper viste seg å være like gode som de dyre.. Lenke til kommentar
phax Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 (endret) Hehe, som jeg ser så er ikke forskjellen på det så stor, men om du er seriøs å har brukt 12.500 kr på kabler så er du ganske dum 7924199[/snapback] Hvorfor gjør det meg dum? Du skal være litt forsiktig her.. Jeg er ikke så spesiellt glad i og bli kalt for dum nemlig.. Hehe, greit nok at du vil ha kabler av litt kvalitet, 12 500 er litt for drøyt for meg, plussdette er blitt diskutert på AV-forumet og testet. Billigkabler på noen hundrelapper viste seg å være like gode som de dyre.. 7925310[/snapback] Jeg skulle likt og se hvilken billig kabel du mener er like gode som mine Nordost Heimdal kabler? Om en inkompetent fjortis på AV forum har kommet frem til at det ikke er forskjeller på kabler så betyr ikke det at det er sant. Har du selv noen gang vært i nærheten av kabler av denne kvaliteten? Jeg var faktisk kabel skeptiker selv helt til jeg fikk muligheten til og høre selv. Og da ble jeg fort solgt. Danske Fidelity testet topp modellene til Nordost, Valhalla. Disse kabelen koster langt mere enn mine. Konklusjonen deres var at dette den lydmessig største oppgradering pr.krone på deres referanse anlegg. Og da snakker vi kabler i 100k klassen. Dette vil hvertfall jeg påstå veier litt tyngre enn hva en eller annen fyr på av-forum mener. Men nå skal det sies at alt dreier seg om matching. Og låter ikke anlegget ditt optimalt ellers så er det ikke sikkert at kabler utgjør en like stor gevinst. I mitt oppsett derimot, så gjør det ekstremt mye og derfor synes jeg det er verdt og betale den summen. Jeg ville nok ikke kunne fått den lyden ved å gå for billigere kabler og putte pengene i et annet komponent heller. Så da ser jeg ikke problemet.. edit: Jeg har forresten brukt 20k på kabler hvis du teller med signalkablene mine også. Så da er jeg nok enda dummere... Endret 12. februar 2007 av phax Lenke til kommentar
Vitamin Bjørn Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Om en inkompetent fjortis på AV forum har kommet frem til at det ikke er forskjeller på kabler så betyr ikke det at det er sant. Dette ble gjort av en som har en del års erfaring med lyd og er godt kjent i AV miljøet.. ergo ikke en liten inkompetent fjortis. Er jo en kjent sak at hi-fi butikkene prøver å pakke på deg kabler som koster mye mer enn de er verdt. Nå vet jeg ikke hvor mye du betalte for hver kabel, for jeg antar du har mer enn 1, men skal ikke blåse opp en stor diskusjon og heller la det ligge med at noen liker å bruke mye penger på kabler mens andre ikke Lenke til kommentar
phax Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Er jo en kjent sak at hi-fi butikkene prøver åpakke på deg kabler som koster mye mer enn de er verdt. 7929467[/snapback] Så ettersom jeg har jobbet i hi-fi butikk må det jo bety at jeg har lurt meg selv da. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 12. februar 2007 Del Skrevet 12. februar 2007 Så ettersom jeg har jobbet i hi-fi butikk må det jo bety at jeg har lurt meg selv da. 7929767[/snapback] Hehe ja, men de drar ikke kortet for deg. De er ikke som en telefon selger. De kommer med tips. Det er vertfall min oppfattning av "selgere" i hifibutikker btw phax: hvilken butikk jobber du i? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå