HulkHaugen Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Nå har jeg lært meg HTML og CSS, og fått bra peiling på det, mener jeg. Har validert siden min med XHTML 1.0Strict og css. Er egentlig ikke sikker på hva som skiller css 1,2 og 3 da men... Lurer litt på hva jeg bør satse på videre? utvide mine kunnskaper... Har en følelse av at PHP kan være tingen, men vil høre fra dere. Hva er kult å satse på? hvilke funksjoner har de forskjellige? Tenkte litt på det med post-funksjoner også, som å kunne sende mail med likale inputs, bruk av radiobuttons osv... Lenke til kommentar
The_Lozer Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 se på php, det er en anbefaling Lenke til kommentar
agurkmix Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 må vel kunne php for å bruke post-funksjoner også, eller? sender vel infoen til et php script... men php kan absolutt være lurt å lære seg Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 PHP, uten tvil. Ville også tittet litt på Web Accessibility. Lære deg å kode på en slik måte at alle kan bruke websidene dine. At kilden din validerer er ikke nok. - Skal innrømme at jeg ikke har satt meg inn i dette selv. http://www.w3.org/WAI/ Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Et eller annet serversideskriptspråk er nok tingen. PHP finnes det veldig mye og bra dokmentasjon/guider (også på norsk). Det kan også kjøres på alle platformer og er et veldig mye brukt språk. Et ganske lite språk, men som er veldig bra og mye enklere og raskere å utvikle programmer med enn PHP er Django. Det er også en veldig god, gratis bok på Djangobook.com, men siden det er færre som bruker språket (det er egentlig en framework) er det vanskeligere å få hjelp. Lenke til kommentar
eigan Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Jeg vil andbefale Ruby, Det er ett traskt program, og det er mye lettere å lære seg, når det kommer til koding, så er det mye mer oversiktlig en PHP syntes da jeg. Bra side! : http://pine.fm/LearnToProgram/ Kunne mye innenfor ruby bare etter 2 dager! Lykke til med valget! Lenke til kommentar
The_Lozer Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Jeg vil andbefale Ruby, Det er ett traskt program, og det er mye lettere å lære seg, når det kommer til koding, så er det mye mer oversiktlig en PHP syntes da jeg. Bra side! : http://pine.fm/LearnToProgram/ Kunne mye innenfor ruby bare etter 2 dager! Lykke til med valget! 7894193[/snapback] alt er oversiklig når en kan språket litt Lenke til kommentar
Avean Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 PHP er ett must. Du kommer til å bli helt hektet når du finner ut alle mulighetene. Å lære seg ett programmeringspråk er som å bli gud for en dag, du har ingen begrensninger. Du kan lage alt fantasien din kommer på. Dessuten er det sjelden å se noen flinke grafiske designere idag som også er flink i PHP. Det er sånn enten eller. Enten er folk kodere ellers er de designere. Jeg vil se begge deler ! Det er da man virkelig kan lage websider som tar pusten utav deg. Ett CMS som ikke lukter portalsystem, men ett CMS som ser vakkert ut ! Det vil jeg se ! Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2007 PHP, uten tvil.Ville også tittet litt på Web Accessibility. Lære deg å kode på en slik måte at alle kan bruke websidene dine. At kilden din validerer er ikke nok. - Skal innrømme at jeg ikke har satt meg inn i dette selv. http://www.w3.org/WAI/ 7893110[/snapback] ja, her tenkt litt på dette, og har sammenlignet siden i IE7, FireFox2 og Opera9, og tilpasset så det ser greit ut i hver av de versjonene ihverfall.. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Det virker for meg som om alle (bortsett fra JonT) trur at PHP er det einaste gode programmeringsspråket for nettbruk. Eg vil iallfall anbefale folk å sjå litt rundt og prøve litt andre løysingar før bestemmelsen fell. Sjekk gjerne ut ASP, Python, Ruby og Java i tillegg til PHP, og finn ut kva du føler passar best til deg. Sjølv har eg tidlegare drevet med PHP i fleire år, men no det siste året har eg gått over på Python (og rammeverket Django, for å være meir spesifikk). Eg er fortsatt i lærefasa, men eg føler at syntaksen til Python er mykje meir intuitiv enn syntaksen til PHP. Men vi er alle ulike, så å anbefale deg Python over PHP eller vica versa er heller dumt. Så du får berre lese litt artiklar om dei forskjellige språka, og gjere deg opp ei meining ut i frå det du føler passar best. Endret 8. februar 2007 av Henrik Lied Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Det som antakelig vil påvirker valget av serverside-språk er jo tilgang på hosting, og da ha jo PHP en klar fordel. Vet ikke hvordan det er med python, men iss/asp-hosting bruker å koste en del mer enn apache/php. Selv kan jeg ikke si jeg har noe særlig kontroll på noe serverside språk. Har programmert applikasjoner i mange mange år, men kun sett bitte litt på webprogrammering, og da har det vært php og asp. Men nå har jeg begynt å lese Ruby og det er veldig morsomt! Har ikke begynt å se på Rails enda, men de to i sammen virker jo som en veldig behaglig pakke. -Vegar Lenke til kommentar
Patience Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 PHP er ett must. Du kommer til å bli helt hektet når du finner ut alle mulighetene. Å lære seg ett programmeringspråk er som å bli gud for en dag, du har ingen begrensninger. Du kan lage alt fantasien din kommer på. Dessuten er det sjelden å se noen flinke grafiske designere idag som også er flink i PHP. Det er sånn enten eller. Enten er folk kodere ellers er de designere. Jeg vil se begge deler ! Det er da man virkelig kan lage websider som tar pusten utav deg. Ett CMS som ikke lukter portalsystem, men ett CMS som ser vakkert ut ! Det vil jeg se ! 7895506[/snapback] Ja, det er det. Jeg ble "avhengig" av det etter at jeg startet med det óg. Hehe... Satt i to måneder for å bli ferdig med mitt eget CMS system i PHP og MySQL, hehe...og det er ca. litt over 2 måneder sider jeg begynte med PHP, så ja: store muligheter med PHP ASP(.NET) derimot, er verre...der klarer jeg ikke en gang å koble meg opp til databasen min haha. Bruker Brinkster. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Jeg er enig med (de fleste) andre, og mener du bør se på PHP, men jeg ville anbefalt deg å se på Javascript samtidig. Når du kan serverside scripting (PHP), clientside scripting (JS), oppbygning (HTML) og design (CSS) så har du hele pakka. Før å være litt objectiv - prøv Python og Ruby i tillegg til PHP. Jeg har ikke prøvd noen av dem selv, men noen liker dem jo. (( \/\/ Med Python og Ruby kan man gjøre omtrent det samme som med PHP, ikke at det har noe med tråden å gjøre. \/\/ )) Endret 20. februar 2007 av Kagee Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Jeg er enig med (de fleste) andre, og mener du bør se på PHP, men jeg ville anbefalt deg å se på Javascript samtidig. Når du kan serverside scripting (PHP), clientside scripting (JS), oppbygning (HTML) og design (CSS) så har du hele pakka. Før å være litt objectiv - prøv Python og Ruby i tillegg til PHP. Jeg har ikke prøvd noen av dem selv, men noen liker dem jo. 7984098[/snapback] Hva kan man lage med Phyton og Ruby og sånn? Hva er det egentlig? hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå