schizo Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 Hepp, Dette er muligens en kandidat for RTFM men men.. Har tenkt å oppgradere en gammel sliter av et A7V133-A til noe mere kurant, men XP1900'en min må få leve litt til. Såvidt jeg kan se så har jeg en 'quick win' på å øke minnebåndbredden, men FSB er allerede på 133 så for å virkelig få uttelling må jeg nesten gå opp til 166. OK, 166/133=1.24 og det er nok litt vel heftig (nei jeg har ikke peltier eller vannkjøling...) så jeg må nok unlocke CPU'en for å ha tjangs Uansett; er det noen som vet hvilken effekt FSB har på CPU temp gitt at den interne frekvensen er uforandret? Det nye hovedkortet (ssv. Asus eller Abit NForce2 HK) vil være designet for FSB opp til 200MHz så jeg tror ikke at det vil bli et problem for chipsettet å øke FSB, men dersom CPU'en går veldig varm eller trenger høyere voltage kan jeg få problemer.. Spørsmål #2 går på timing av minnebrikkene. Planen er som sagt å kjøre opp FSB til 166, dvs at jeg må iallefall ha DDR2700 minne. For å maksimere utbyttet hadde jeg også tenkt å kjøre aggressiv timing på brikkene (2-2-2-5/6) men da koster dessverre brikkene skjorta av ryggen også. Aner dere om man kan kjøpe CL2.5 minne spec'a til en høyere hastighet (f.eks 3200 eller 3500) og komme seg unna med CL2 når man kjører under spec, eller er dette ren ønsketenking...? Lenke til kommentar
schizo Skrevet 3. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2002 Jo, før noen begynner å predike om at det er bedre å kjøre minnet på høyere frekvens enn på lavere latens, vil jeg gjerne påpeke at jeg har tenkt å kjøre NForce2 i dual modus, dvs at du får maks ytelse når minnet kjører i lockstep med CPU dvs 166/333 er den eneste relevante grunnfrekvensen... :smile: Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 3. desember 2002 Del Skrevet 3. desember 2002 NForce2 Hva er egentlig det? har lurt på det nå, men gidder ikke søke etter artikler (lat i dag) Sikkert et dumt spørsmål men dog alikevel! Lenke til kommentar
schizo Skrevet 3. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2002 Øh.. hvor lat går det an å bli egentlig? :smile: nf2 = nytt brikkesett fra nVidia, etterfølgeren til nvidia nForce (duh..). Yter bedre enn KT333/400 med 2 kjappe minnebrikker i parallell (dvs 64bit per klokkesyklus mot normalt 32 fra minne til chipsett), har en spekulativ prefetch algoritme som reduserer latens på memoryreads som treffer i cache'n til chipsettet, pluss heftig med onboard ekstra features. Merkelig om noen som leser detta forumet ikke har hørt om brikkesettet, men men.. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Takker, joda jeg er vel litt lat, pluss at jeg hadde det travelt og ikke har internett hjemme. hehe Joda jeg har også hørt om nforce2 men jeg er ny inne på forumet her skjønner du :smile: Takker for bra forklaring :smile: kanskje jeg skal spare til nytt hovedkort! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. desember 2002 Del Skrevet 4. desember 2002 Spm#1: Så lenge den interne frekvensen og spenningen er den samme vil ikke endring av FSB gi temperatur-forskjell i CPU'en. FSB'en går igjennom en multiplier og buffer-trinn på CPU'en og opptar bare en utrolig liten del av CPU'en. Derfor vil en økning av FSB kun innvirke på denne knøttlille delen av CPU'en og ikke ha noen ting å si for tempen. FSB har derimot en merkbar innvirkning på tempen på northbridgen. Spm#2: DDR-ram er sinnsykt dyr for tiden. Jeg ville satset på PC2700 CAS2,5 nå og overklokket dem til CAS 2,0. Nforce2 har jo likevel nok av minnebåndbredde i massevis (mye mer enn FSB klarer å ta seg av) Om det skulle bli ustabilt på CAS2 kan du klokke minnet ned til 133 og CAS2. Båndbredden blir likevel mer enn nok for FSB'en. PS. Dual minne på Nforce2 har 2 kalaler av 64bit bredde. Med DDR-teknikken blir dette hele 256bit/syklus. (32MByte/s) For å illustrere båndbredden: Single PC2100 ram: 2133MByte/s Single PC2700 ram: 2666MByte/s Single PC3200 ram: 3200Mbyte/s Dual PC2100 ram: 4266MByte/s Dual PC2700 ram: 5333MByte/s Dual PC3200 ram: 6400MByte/s Athlon 133MHz FSB: 2133MByte/s Athlon 166MHz FSB: 2666MByte/s Den overskytende båndbredden ved å kjøre minnet i dual er altså designet for å være nok til både FSB'en og den integrerte grafikk-løsningen. [ Denne Melding var redigert av: Simen1 på 2002-12-04 16:33 ] Lenke til kommentar
schizo Skrevet 5. desember 2002 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2002 Quote: Den 2002-12-04 16:26, skrev Simen1:Spm#1: Så lenge den interne frekvensen og spenningen er den samme vil ikke endring av FSB gi temperatur-forskjell i CPU'en. FSB'en går igjennom en multiplier og buffer-trinn på CPU'en og opptar bare en utrolig liten del av CPU'en. Derfor vil en økning av FSB kun innvirke på denne knøttlille delen av CPU'en og ikke ha noen ting å si for tempen.FSB har derimot en merkbar innvirkning på tempen på northbridgen. OK, var det jeg regna med. Mao er det snart på tide med superlim og sølvlakk.. :smile: Quote: Spm#2: DDR-ram er sinnsykt dyr for tiden. Jeg ville satset på PC2700 CAS2,5 nå og overklokket dem til CAS 2,0. Nforce2 har jo likevel nok av minnebåndbredde i massevis (mye mer enn FSB klarer å ta seg av) Om det skulle bli ustabilt på CAS2 kan du klokke minnet ned til 133 og CAS2. Båndbredden blir likevel mer enn nok for FSB'en.PS. Dual minne på Nforce2 har 2 kalaler av 64bit bredde. Med DDR-teknikken blir dette hele 256bit/syklus. (32MByte/s)For å illustrere båndbredden:Single PC2100 ram: 2133MByte/sSingle PC2700 ram: 2666MByte/sSingle PC3200 ram: 3200Mbyte/sDual PC2100 ram: 4266MByte/sDual PC2700 ram: 5333MByte/sDual PC3200 ram: 6400MByte/sAthlon 133MHz FSB: 2133MByte/sAthlon 166MHz FSB: 2666MByte/sDen overskytende båndbredden ved å kjøre minnet i dual er altså designet for å være nok til både FSB'en og den integrerte grafikk-løsningen. Hmm.. med andre ord er det gode sjanser for at DDR2700 med nominell CAS rating på 2.5 trygt kan overklokkes til CAS2.0 via bios timings? Har fått flere tips om at man bør kjøpe Samsung originale DDR brikker og overklokke disse, ettersom crusader osv bruker disse og bare tester dem på hastighet før de setter på kjøleribber og selger videre. Hadde vært fint å vite omtrent hvor gode sjansene er for at brikkene vil la seg overklokke før jeg kjøper dem (lurer på om komplett hadde giddi å teste for meg..? :smile: hmmm..) Takk for tipsene i allefall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå