Bytex Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) De åpner ting som er merket med gave også av og til. Folk kan jo sende dop, penger, alt mulig rart som "gave" tross alt. Jeg mottok en boks disketter fra en kompis i Portugal, og de ble liggende på tolla helt til jeg betalte tollgebyret på 140kr. Mere enn frakta kostet Ville jo vært fullstendig mot sin hensikt å måtte ha godkjennelse fra mottaker for å kunne åpne pakker i tollen. Så når de ringer Geir på Grorud for å spørre om det er greit at de åpner heroinforsendelsen hans, sier han bare "IKKE FAEN!" så går det videre inn i Norge ..jaada. Endret 8. februar 2007 av Bitex Lenke til kommentar
Daysleeper Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Om den blir fortollet, kommer det til å foregå slik: 1. Gjennomlysning. 2. Hvis de fremdeles er mistenksomme etter at de har sett det er en bok, tar de på seg gummihansker som nevnt (dette for å beskytte seg mot diverese ulumskheter, man vet aldri...) 3. Med gummihanskene godt dratt på, snitter de forsiktig opp innpakningen slik at de får ut innholdet/nok til å titte på innholdet. 4. De ser at det er en bok, pakker den pent på plass og legger den i "klarert" bunken siden det er en gave med verdi under 1000,- NOK (håper jeg for din del.) 5. Du mottar boken i like fin stand som den var når den ankom tollen. Om det er et samleobjekt som virkelig må nå frem til deg i "mint" tilstand, er ikke vanlig postgang tingen. UPC/FedEx e.l. er da veien å gå... Om noe i løpet av postgangen har skadet boken på noe vis, kommer det sannsynligvis til å være alle andre enn tollens verk. Få nå ikke panikk før boka ankommer... Endret 8. februar 2007 av Daysleeper Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 4. De ser at det er en bok, pakker den pent på plass og legger den i "klarert" bunken siden det er en gave med verdi under 1000,- NOK (håper jeg for din del.) 7896271[/snapback] De ser at det er en bok som uavhengig av verdi er toll og momsfri. Dette gjelder både for gaver og kjøp. Og Stian12: Tollvesenet har både rett og plikt til å sjekke innholdet i alt som sendes med posten, både brev og pakker, både gaver og kjøpte varer. De kan selv velge hvilke pakker de ønsker å sjekke. Og all sjekking skjer på betryggende måte slik at innholdet ikke blir skadet. Lenke til kommentar
Daysleeper Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 4. De ser at det er en bok, pakker den pent på plass og legger den i "klarert" bunken siden det er en gave med verdi under 1000,- NOK (håper jeg for din del.) 7896271[/snapback] De ser at det er en bok som uavhengig av verdi er toll og momsfri. Dette gjelder både for gaver og kjøp. 7896291[/snapback] Hmmm... Trodde det kun gjaldt faglitteratur. Mener jeg selv betalte tollavgift og moms på bøker bestilt fra Amazon. Og dette flere ganger Mulig jeg forvirrer det med DVD-bestillinger, dog, skal ikke banne på at jeg husker rett. Men om det er så du sier, så my bad (Gidder ikke sjekke opp noe nå - trøtt) Lenke til kommentar
swanky Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Så lenge pakken er merket med bøker så skal den flyte fritt gjennom hos tollerne. Unntaket er dersom de mistenker at det er noe "galt" fatt. Når det gjelder hvordan de fortoller ting generelt, så er min erfaring (dette er ikke ment som en fasit!): 1) Pakken er merket med verdi på under 200kr (eller "gave" + under 1000kr) - pakken går rett til mottakers postkasse/postkontor. 2) Pakken er merket med verdi på over 200kr, men under 1000kr - ikke merket som gave - åpner for forenklet tollbehandling. Du får da et skjema i posten hvor du kan velge å gi de tillatelse til å åpne fremtidige pakker som faller inn under denne kategorien - eller du kan fortolle selv på www.toll.no. Dersom du gir de tillatelse til å fortolle fremtidige pakker, så slipper du unna skjema for fremtiden - så lenge pakken er merket med verdi på 200-1000kr. 3) Pakken er merket med en verdi over 1000 (gjelder også for gaver) - de fortoller for deg og sender pakken til ditt postkontor, hvor du må betale avgiftene før du får pakken. 4) Pakken er ikke merket med verdi. Samme som for nr. 2 - bare at de ber om faktura/kvittering dersom du vil at de skal fortolle den for deg. I alle tilfeller har de lov (og plikt!) til å ta stikkprøver, men jeg har sluppet unna dette hittil. Men så er jeg da også fryktelig ærlig... Lenke til kommentar
pertm Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 4. De ser at det er en bok, pakker den pent på plass og legger den i "klarert" bunken siden det er en gave med verdi under 1000,- NOK (håper jeg for din del.) 7896271[/snapback] De ser at det er en bok som uavhengig av verdi er toll og momsfri. Dette gjelder både for gaver og kjøp. 7896291[/snapback] Hmmm... Trodde det kun gjaldt faglitteratur. Mener jeg selv betalte tollavgift og moms på bøker bestilt fra Amazon. Og dette flere ganger Mulig jeg forvirrer det med DVD-bestillinger, dog, skal ikke banne på at jeg husker rett. Men om det er så du sier, så my bad (Gidder ikke sjekke opp noe nå - trøtt) 7896296[/snapback] Det gjelder alle slags bøker, jeg har aldri betalt moms på bøker men jeg har sørget å ikke få bøkene sammen med andre ting som det er moms på som f.eks DVDer. Jeg er usikker på hva som ville hendt da. Bestiller vel bøker for et par tusen kroner fra amazon i året og aldri hatt noe problemmer med tollen, og det er mye som ikke er faglitteratur. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Det gjelder alle slags bøker, jeg har aldri betalt moms på bøker men jeg har sørget å ikke få bøkene sammen med andre ting som det er moms på som f.eks DVDer. Jeg er usikker på hva som ville hendt da. Jeg spurte Tollvesenet om dette for en stund siden, og da sa de at dersom pakkens verdi er delt opp (bøker, plater, spill, etc) så kreves det ikke mva. for bøkene. Men dersom det f.eks. er merket "Books and games" så avkreves det mva. for alt - med loven i hånd. Verdt å vite for de som "blander bestillinger". Lenke til kommentar
aQrubat Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2007 Ok, jeg skjønner at de ikke spør geir om de kan åpne opp heroin pakken, men som sagt, jeg smugler ikke heroin så jeg burde ikke bli mistenkt FORRESTEN Boken jeg skal motta ligger fremdeles i original plast, hva gjør de med dette? Sjærer opp pasten og ser at det er en bok, og verdien på boken har bare falt noen tusenlapper, eller lar den gå uten å skjære opp? Hvis de skulle åpne opp plasten så har jeg rett til erstatning. Rett og slett fordi jeg forsikret pakken for slikt, for jeg kjøpte den med uåpnet plast, ikke en oppskjært pakke. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Ok, jeg skjønner at de ikke spør geir om de kan åpne opp heroin pakken, men som sagt, jeg smugler ikke heroin så jeg burde ikke bli mistenkt FORRESTEN Boken jeg skal motta ligger fremdeles i original plast, hva gjør de med dette? Sjærer opp pasten og ser at det er en bok, og verdien på boken har bare falt noen tusenlapper, eller lar den gå uten å skjære opp? Hvis de skulle åpne opp plasten så har jeg rett til erstatning. Rett og slett fordi jeg forsikret pakken for slikt, for jeg kjøpte den med uåpnet plast, ikke en oppskjært pakke. 7897719[/snapback] Nå er jeg ikke sikker på hva slags plast det er, men er det slik gjennomsiktlig plast så ville jeg tro at man ser at det er en bok uten å ta å kutte i plastikken. Synes nå det høres litt rart ut med en bok som en ikke kan se i før prisen synker med så mye. Greit nok om man har lest den og den er slitt fører til at prisen synker. Endret 8. februar 2007 av pertm Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 "Storm i vannglass" Om de er mistenksomme, åpner de pakken og titter inn. Det vil ikke få noen konsekvenser for verdien på boken din. Lenke til kommentar
aQrubat Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) "Storm i vannglass" Om de er mistenksomme, åpner de pakken og titter inn. Det vil ikke få noen konsekvenser for verdien på boken din. 7897879[/snapback] Vel, dere skjønner det at verdien synker når en gammel sjelden bok i original plast blir skjært opp? ps: boken har et smussomslag som ser ut som en safe.. Endret 8. februar 2007 av Stian12 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Men hvordan skal DE vite at du ikke smugler heroin, ikke sant? De ringer jo ikke rundt til folk og sjekker om de har mottatt noe stoff i det siste. De ser bare pakken. Er den middels stor og firkanta blir den nok sjekka. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Jeg har aldri vært borti at hverken filmer, legoklosser(!) eller bøker har blitt skjært opp av tollen. De gjør ikke noe slikt så det er bare å slappe av. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 (endret) Jeg opplevde at en pakke disketter ble skjært opp (veldig forsiktig såklart). Det var bare et lite snitt i sida av boksen som var teipet igjen. Endret 8. februar 2007 av Bitex Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 "Storm i vannglass" Om de er mistenksomme, åpner de pakken og titter inn. Det vil ikke få noen konsekvenser for verdien på boken din. 7897879[/snapback] Vel, dere skjønner det at verdien synker når en gammel sjelden bok i original plast blir skjært opp? ps: boken har et smussomslag som ser ut som en safe.. 7897933[/snapback] Jeg regner med at boken er pakket inn i noe mer enn originalplasten. Når de åpner pappesken (eller hva den nå er pakket inn i), trenger de jo ikke å røre oringnalplasten. Det høres ut som at det er litt av et klenodium du har sikret deg. Lenke til kommentar
aQrubat Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2007 Men hvordan skal DE vite at du ikke smugler heroin, ikke sant? De ringer jo ikke rundt til folk og sjekker om de har mottatt noe stoff i det siste. De ser bare pakken. Er den middels stor og firkanta blir den nok sjekka. 7897978[/snapback] Jeg antar at de bruker hunder til å sniffe frem narkotika ;P OG hvis hunden ikke finner noe i min pakke, burde det være greit? Lenke til kommentar
aQrubat Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2007 "Storm i vannglass" Om de er mistenksomme, åpner de pakken og titter inn. Det vil ikke få noen konsekvenser for verdien på boken din. 7897879[/snapback] Vel, dere skjønner det at verdien synker når en gammel sjelden bok i original plast blir skjært opp? ps: boken har et smussomslag som ser ut som en safe.. 7897933[/snapback] Jeg regner med at boken er pakket inn i noe mer enn originalplasten. Når de åpner pappesken (eller hva den nå er pakket inn i), trenger de jo ikke å røre oringnalplasten. Det høres ut som at det er litt av et klenodium du har sikret deg. 7898164[/snapback] Joa, men siden omslaget ser ut som en safe, og ikke akkurat et normalt bokomslag så.. vel, jeg aner ikke hva tollen er ute etter hvis de ikke finner narkotika med hunden, og at det ikke stikker ut ledninger fra pakken. Lenke til kommentar
swanky Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Det høres strengt tatt ut som om du får en pakke som ikke burde blitt sendt, men hentet hos kjøper Men, helt seriøst: Det høres ut som om du heller burde snakke med posten på Gardermoen, og ikke oss smånerder som henger på hw.no... Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Uansett tror jeg ikke du trenger å uroe deg. De har ikke kapasitet til å åpne mer enn maks 2% av alle pakkene som kommer gjennom, så regner med de lar din gå rimelig greit. Lenke til kommentar
lykkeliten Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Hvordan gikk dette? Kan vi vente oss ett søksmål mot staten eller er boken vel forvart? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå