aQrubat Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Jeg har fått en gave fra utlandet og lurer på om de må ha min tilattelse for å åpne pakken i tollen? Blir jeg tilsendt en lapp? Jeg har kjøpt varer og når de fortolles må de ha min tilatterlse til å åpne pakken, men jeg kan ogå fortollen den selv. Hvordan er reglen for gaver? Den er forsikret, men jeg vil ikke ha skitne hender til toll folk grafse i boken jeg får. Da innkasserer jeg forsikring, men noen som vet? Lenke til kommentar
huffadhemi Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Tollvesenet kan åpne pakken og sjekke at den fremstår som gave med verdi under 1000 kroner. Hvis det er bok det er snakk om så er det ingen avgifter å betale da bøker er momsfrie. Hvis pakken blir åpnet før den blir sendt videre vil det være ett stempel på pakken som viser at den har vært åpnet. Ha en fin dag. Lenke til kommentar
aQrubat Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Ok, så hvis den er åpnet, og markert som en gave, da er det stempel Hva slags stempel om jeg tør spørre? Hvis jeg kjøper en vare, og den blir åpnet, så må de ha min tilattelse, er dette riktig? Det har ihvertfgall skjedd tidligere, men var litt usikker på dette med "gave". Lenke til kommentar
Tore Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 De har vel samme rett til å åpne slikt som de har til å strippe deg å vrenge baggene dine på flyplassen... Skittne tollerhender er ingen grund mot det vel..? de bruker forøvrig hansker har jeg hørt.... Sålenge du importerer noe så må du finne deg i å få en åpnet pakke, sålenge det ikke er noe ulovlig så er du jo trygg, er det ulovlig (momspliktig) så skal du jo punge ut, slik er DESVERRE reglene...) Lenke til kommentar
aQrubat Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) De har vel samme rett til å åpne slikt som de har til å strippe deg å vrenge baggene dine på flyplassen...Skittne tollerhender er ingen grund mot det vel..? de bruker forøvrig hansker har jeg hørt.... Sålenge du importerer noe så må du finne deg i å få en åpnet pakke, sålenge det ikke er noe ulovlig så er du jo trygg, er det ulovlig (momspliktig) så skal du jo punge ut, slik er DESVERRE reglene...) 7892457[/snapback] Ettersom dette er dyre bøker med kriterier som MINT, da har jeg krav på erstatning ettersom det er skade under "shipping" før jeg har mottatt den. Hvis det er kjøpt, så må de få min tilattelse, det har skjedd tidligere, men da fortoller jeg den selv og de åpner den ikke. Var usikker med dette med gave, men lurer litt på hva slags stempel. PS: Hvor har du hørt fra at de bruker hansker? Endret 7. februar 2007 av Stian12 Lenke til kommentar
lax Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 De har vel samme rett til å åpne slikt som de har til å strippe deg å vrenge baggene dine på flyplassen...Skittne tollerhender er ingen grund mot det vel..? de bruker forøvrig hansker har jeg hørt.... Sålenge du importerer noe så må du finne deg i å få en åpnet pakke, sålenge det ikke er noe ulovlig så er du jo trygg, er det ulovlig (momspliktig) så skal du jo punge ut, slik er DESVERRE reglene...) 7892457[/snapback] Ettersom dette er dyre bøker med kriterier som MINT, da har jeg krav på erstatning ettersom det er skade under "shipping" før jeg har mottatt den. Hvis det er kjøpt, så må de få min tilattelse, det har skjedd tidligere, men da fortoller jeg den selv og de åpner den ikke. Var usikker med dette med gave, men lurer litt på hva slags stempel. PS: Hvor har du hørt fra at de bruker hansker? 7892480[/snapback] Ehh, har aldri opplevd at de spør før de åpner mine pakker iallefall. Men de klistrer på et fint klistremerke som sier at de har rota.. Lenke til kommentar
aQrubat Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 De har vel samme rett til å åpne slikt som de har til å strippe deg å vrenge baggene dine på flyplassen...Skittne tollerhender er ingen grund mot det vel..? de bruker forøvrig hansker har jeg hørt.... Sålenge du importerer noe så må du finne deg i å få en åpnet pakke, sålenge det ikke er noe ulovlig så er du jo trygg, er det ulovlig (momspliktig) så skal du jo punge ut, slik er DESVERRE reglene...) 7892457[/snapback] Ettersom dette er dyre bøker med kriterier som MINT, da har jeg krav på erstatning ettersom det er skade under "shipping" før jeg har mottatt den. Hvis det er kjøpt, så må de få min tilattelse, det har skjedd tidligere, men da fortoller jeg den selv og de åpner den ikke. Var usikker med dette med gave, men lurer litt på hva slags stempel. PS: Hvor har du hørt fra at de bruker hansker? 7892480[/snapback] Ehh, har aldri opplevd at de spør før de åpner mine pakker iallefall. Men de klistrer på et fint klistremerke som sier at de har rota.. 7892548[/snapback] Joda, du får en sånn lapp som gir deg flere alternativer til om hvordan du skal fortolle. Om du lar de gjøre det, om du gjør det og drar inn til oslos godsenter, eller over internett. Men du kan også avkrysse slik at du aldri får spørsmål igjen. Jeg går til sak mot staten hvis de åpner pakker uten mitt samtykke, men dette med gaver var dumt! Norske regler er forskrudde, var enklere før gitt. Lenke til kommentar
lax Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 De har vel samme rett til å åpne slikt som de har til å strippe deg å vrenge baggene dine på flyplassen...Skittne tollerhender er ingen grund mot det vel..? de bruker forøvrig hansker har jeg hørt.... Sålenge du importerer noe så må du finne deg i å få en åpnet pakke, sålenge det ikke er noe ulovlig så er du jo trygg, er det ulovlig (momspliktig) så skal du jo punge ut, slik er DESVERRE reglene...) 7892457[/snapback] Ettersom dette er dyre bøker med kriterier som MINT, da har jeg krav på erstatning ettersom det er skade under "shipping" før jeg har mottatt den. Hvis det er kjøpt, så må de få min tilattelse, det har skjedd tidligere, men da fortoller jeg den selv og de åpner den ikke. Var usikker med dette med gave, men lurer litt på hva slags stempel. PS: Hvor har du hørt fra at de bruker hansker? 7892480[/snapback] Ehh, har aldri opplevd at de spør før de åpner mine pakker iallefall. Men de klistrer på et fint klistremerke som sier at de har rota.. 7892548[/snapback] Joda, du får en sånn lapp som gir deg flere alternativer til om hvordan du skal fortolle. Om du lar de gjøre det, om du gjør det og drar inn til oslos godsenter, eller over internett. Men du kan også avkrysse slik at du aldri får spørsmål igjen. Jeg går til sak mot staten hvis de åpner pakker uten mitt samtykke, men dette med gaver var dumt! Norske regler er forskrudde, var enklere før gitt. 7892682[/snapback] Men det gjelder bare varer med deklarert verdi under 1000 kr. Er beløpet større har du nemlig ikke mulighet til å fortolle selv så vidt jeg husker. Og da kan de åpne pakka di så mye de vil.. Lenke til kommentar
aQrubat Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 De har vel samme rett til å åpne slikt som de har til å strippe deg å vrenge baggene dine på flyplassen...Skittne tollerhender er ingen grund mot det vel..? de bruker forøvrig hansker har jeg hørt.... Sålenge du importerer noe så må du finne deg i å få en åpnet pakke, sålenge det ikke er noe ulovlig så er du jo trygg, er det ulovlig (momspliktig) så skal du jo punge ut, slik er DESVERRE reglene...) 7892457[/snapback] Ettersom dette er dyre bøker med kriterier som MINT, da har jeg krav på erstatning ettersom det er skade under "shipping" før jeg har mottatt den. Hvis det er kjøpt, så må de få min tilattelse, det har skjedd tidligere, men da fortoller jeg den selv og de åpner den ikke. Var usikker med dette med gave, men lurer litt på hva slags stempel. PS: Hvor har du hørt fra at de bruker hansker? 7892480[/snapback] Ehh, har aldri opplevd at de spør før de åpner mine pakker iallefall. Men de klistrer på et fint klistremerke som sier at de har rota.. 7892548[/snapback] Joda, du får en sånn lapp som gir deg flere alternativer til om hvordan du skal fortolle. Om du lar de gjøre det, om du gjør det og drar inn til oslos godsenter, eller over internett. Men du kan også avkrysse slik at du aldri får spørsmål igjen. Jeg går til sak mot staten hvis de åpner pakker uten mitt samtykke, men dette med gaver var dumt! Norske regler er forskrudde, var enklere før gitt. 7892682[/snapback] Men det gjelder bare varer med deklarert verdi under 1000 kr. Er beløpet større har du nemlig ikke mulighet til å fortolle selv så vidt jeg husker. Og da kan de åpne pakka di så mye de vil.. 7892749[/snapback] Jeg vet ikke om gaver, men det gjelder fremdeles ikke for ting over eller under 1000. Jeg får spørsmål hver gang når jeg kjøper om slik fortolling. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Ettersom dette er dyre bøker med kriterier som MINT, da har jeg krav på erstatning ettersom det er skade under "shipping" før jeg har mottatt den. Hvis det er kjøpt, så må de få min tilattelse, det har skjedd tidligere, men da fortoller jeg den selv og de åpner den ikke. Var usikker med dette med gave, men lurer litt på hva slags stempel. PS: Hvor har du hørt fra at de bruker hansker? 7892480[/snapback] Du har nok ikke krav på noen erstatning, i hvert fall ikke for at noe blir sprettet og forlater "mint"-stadiet (hvis varen virkelig blir skadet, er det kanskje noe annet). Når du bestiller ting fra utlandet må du regne med at de blir åpnet i tollen. Dette er i praksis umulig å forsikre seg helt mot, og slik må det være. Hvordan tror du ellers det skulle vært? Stor, tung pakke fra Afghanistan, alle bikkjene i Tollvesenet flyr i taket av begeistring, men siden den er pakket sirlig inn kan de ikke åpne den? Endret 7. februar 2007 av Isbilen Lenke til kommentar
kvase Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 er det noe problem vis du har ditt på det tørre er det jo ikke noe å grine på nesa for Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Det at du får ett spørsmål om du godtar at pakken åpnes betyr vel ikke at tollen ikke har lov til å åpne den. Tror reglene her er ca. samme som om du gir militæret lov til å sjekke vandelen din (kan selvsagt ta feil). Bare at hvis du ikke godtar det åpner de den hvertfall. Lenke til kommentar
aQrubat Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Helt riktig, men jeg smugler ikke narkotika eller noe slikt, og hvis jeg gjorde det, ville jeg vikke vært så dum å sendt det med posten. Hvis en skade på en vare skjer under transport, det betyr også tollen, så har man krav på erstatning. Hvorfor tror dere pakken er forsikret? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Jo, men at den blir sprettet slik at den ikke lenger regnes som mint gjelder nok ikke som "skade". Forsikringsselskaper betaler ikke ut erstatning for ting man må "regne med" (i hvert fall ikke uten skyhøy premie/egenandel). At du selv ikke sender nark i posten betyr ikke at ingen andre gjør det, og de må jo ta sine forholdsregler. Lenke til kommentar
Clint Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Du smugler ikke narkotika via posten nei, men beklageligvis er det mange andre idioter som gjør det... Blant annet masse efedrin-kosttilskudd fra statene. Tollvesenet har VIDE fullmakter iht Toll loven, så de har lov til å kontrollere pakker så mye de vil. Skal selvsagt de ikke påføre pakken/objektet skade, eller forringe verdien på annen måte. Lenke til kommentar
aQrubat Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Jo, men at den blir sprettet slik at den ikke lenger regnes som mint gjelder nok ikke som "skade". Forsikringsselskaper betaler ikke ut erstatning for ting man må "regne med" (i hvert fall ikke uten skyhøy premie/egenandel). At du selv ikke sender nark i posten betyr ikke at ingen andre gjør det, og de må jo ta sine forholdsregler. 7893331[/snapback] Det får være din mening =) Hva du definerer som skade er kanskje ikke skade for andre, men jeg gjentar. En skade som skjer på en vare under transport skal betales erstatning for. Hvis du kjøper et par briller og bestemmer deg for å forsikre pakken. Du får så pakken noen dager senere og et av glassene er knust. Det du sier er da at du ikke har rett til å kreve erstatning, fordi, vel du har jo brillene? Så det blir litt feil. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Jaja. Men tviler på at du kommer noen vei ved en evetuell anmeldelse pga. åpnet pakke. Siden tollvesenet etter norsk lov har tillatelse til å åpne ALLE pakker fra utlandet, helt uavhengig av hva som kommer gjennom/hvordan den er forsikra osv. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Det får være din mening =)Hva du definerer som skade er kanskje ikke skade for andre, men jeg gjentar. En skade som skjer på en vare under transport skal betales erstatning for. Hvis du kjøper et par briller og bestemmer deg for å forsikre pakken. Du får så pakken noen dager senere og et av glassene er knust. Det du sier er da at du ikke har rett til å kreve erstatning, fordi, vel du har jo brillene? Så det blir litt feil. 7893607[/snapback] Nei, det er ikke det jeg sier. Hvis jeg bestiller briller som er knust når de kommer frem, skal noen få punge ut. Tollen har heller ikke behov for å knuse briller. Slik jeg har oppfattet det mener du at du har krav på erstatning for at tollen åpner pakningen varen din kommer i for å se inni, slik at varen ikke lenger er "mint". Slikt må man regne med når man bestiller ting fra utlandet, tollen har gjort jobben sin, og du må rett og slett bare finne deg i det. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Stian12: Har du fått tilsendt en pakke som er kjøpt i en nettbutikk i usa, eller har noen sendt deg en gave fra usa ? Skjønner ikke hvorfor du skulle måtte betale moms på en pakke som noen(privatperson) har sendt til deg. Lenke til kommentar
aQrubat Skrevet 8. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2007 Vel, jeg sier ikke at hvis tollen åpner pakken så er den ikke lenger i mint tilstand, men det er en grunn til at man pakker inn varene før man sender de av med posten, for å unngå skader i forsendingen. Jeg aner ikke hva tollen skal, om de skal skjære opp boken for å se etter narkotika eller lese litt i boken gud vet, men gjør de noe av dette har jeg rett til erstatning. Hvis de må åpne pakken, så bør det helst være for dem sin skyld at de bare skal bekrefte at det er en bok. PS: Greia er at tufsen i usa skulle sende 2 pakker som jeg hadde kjøpt. og i en av de pakkene sendte han med en gave, og markerte så en av de 2 pakkene som gave. Nå er det altså en dyr ting og en gave i en pakke som er merket som gave. Og invoicen, altså kjøpet som er gjort for begge pakkene er på bare 1 av de. Jeg hadde brydd meg svært lite om det var en gave som skulle åpnes av tollen, men dette er ikke tilfellet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå