Vizio Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Som den ivrige kaff-o-holikeren jeg er så har jeg tenkt å kjøpe meg en espressomaskin. Har ikke så mye kunnskap om hva jeg bør se etter og hva som er bra/dårlig. Prismessig så hadde jeg sett for meg noe mellom 3 og 5000kr. Får jeg noe særlig for dette? Leste en test hos forbrukerrådet som kåret "Nespresso C190" til vinner. Den koster 3500,- Er det noen som har noe erfaring med denne? Håper jeg kan få litt inputs og veiledning edit: feil link Endret 7. februar 2007 av Vizio Lenke til kommentar
flippant Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Dette vil kanskje høres litt ekstremistisk ut, men vil du bruke så mye penger på espresso hjemme er Nespresso vel.. ikke bra. "Pods" tar alt håndverket ut av å lage espresso, og kaffen er etter sigende ikke spesielt fersk heller. Sjekk ut www.coffeegeek.com for mer informasjon (eller www.temperato.no i Norge) Går du for en manuell maskin: husk kvern(!). Uten kvern blir det som å gå til en baker og be om å få et rykende ferskt brød kuttet opp i tusenvis av biter og lagt i en pose. Mao ferskt og godt i maks et par minutter. Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 9. februar 2007 Del Skrevet 9. februar 2007 Selv liker jeg kaffe veldig godt, men skal jeg være helt ærlig synes jeg aldrig espresso har blitt noe særlig. Jeg fikk en espressomaskin av en venn engang, han og syntes det va no dritt, og etter 3-4 år orka jeg ikke mer, da kasta jeg den selv, det smakte pføy uansett synes jeg. På den annen side merker man mye større forskjell på om man kjøper bra kaffe enn det å lage det i en espresso maskin. Tyrkisk/gresk kaffe feks, som er finmalt som man koker i vannet og serverer ufiltrert, det er nam det! Som oftest kommer de med litt kardemommesmak. Mye billigere, og mye bedre enn espresso ihvertfall. Du trenger bare kaffen og en liten gryte, evt en sånn spesial minigryte man får til denne kaffen for en 50 lapp. Kaffen kan man kjøpe i innvandrer butikkene. Najjar er feks bra, men MED kardemom da. Og en skje sukker. Espressomaskinen jeg hadde ble bare et fancy innslag på kjøkkenet, men som egentlig ikke gjorde noen nytte da ingen likte det, og ikke jeg selv heller. Tror jeg ville kjøpt en rimelig en jeg om jeg var deg og sjekket om du egentlig hadde skikkelig sansen for det før man la ut tusenlapper. Lenke til kommentar
Vizio Skrevet 11. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2007 Dette vil kanskje høres litt ekstremistisk ut, men vil du bruke så mye penger på espresso hjemme er Nespresso vel.. ikke bra. "Pods" tar alt håndverket ut av å lage espresso, og kaffen er etter sigende ikke spesielt fersk heller. 7908518[/snapback] Fant ut dette jeg og, var ikke klar over det når jeg postet det førsteinnlegget. Selvfølgelig ser jeg etter en maskin som ikke bruker pods ol. Noen maskiner som noen kan anbefale? Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 (endret) Selvom jeg heiv espressomaskinen, så har jeg fortsatt espressokannen, den du setter på kokeplaten, Bialetti. Ikke så fancy, og ikke noe å imponere med, men det er jo det primært italienerne bruker, + at personlig synes jeg kaffe blir bedre i den enn i en trykk maskin. Blir ikke så mye kluss på benkene heller, og kjøkkenet ser bedre ut. Men klart, er du fast bestemt på å få deg en fancy maskin til noen tusenlapper for å vise deg litt for venner og kjente, så for all del kjøp det. "Det enkleste er ofte det beste" Endret 11. februar 2007 av tilstad Lenke til kommentar
flippant Skrevet 11. februar 2007 Del Skrevet 11. februar 2007 Rancilio Silvia Rancilio Rocky kvern (fås også uten doserer) www.temperato.no er de som importerer Rancilio til Norge. De har også best pris mener jeg å huske. Jeg har hatt dette oppsettet i 3.5 år nå og er veldig fornøyd. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Må berre støtte opp under anbefalinga av Rancilio Silvia Har hatt mi i nokre månader og er kjempefornøyd. Har diverrre ikkje Rocky men ein anna litt billigare kvern, men det gjer jobben den også. Etter kva eg har hørt så skal Silvia vere ein favoritt blant baristaene, og det er jo ikkje ein dum ting. Den forbrukerrådtesten trur eg ikkje på då kommentaren at Silvia er veldig forbedra ( eg har den nye, men den gamle er god den også). Det eg trur heller er at Silvia er ikkje så tilgjevande når baristan er inkompetent og gjer åpenbare feil. Grovheiten på malinga, pressgraden, varme på både beholder og kopp har mykje å sei, det er fort gjort å snuble med ein del av dei punkta her. Denne testen her er litt over 1 år gamal: http://www.kaffe.no/espressotest/260605/resultater.htm Silvia kommer litt anderledes ut der. Artikkel der Silvia blir framheva: http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/3754381.html Ulempen er at den er litt dyrare enn budsjettet ditt Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 23. februar 2007 Del Skrevet 23. februar 2007 Du har jo espresso originalen Gaggia Jeg har bare prøvd Gaggia Classic. Den er enkel å bruke (littegrann vanskelig å vedlkeholde), og lager god kaffe Den har og vunnet flere tester. Har brukt den sammen med Gaggia MDF kaffekvern. Lenke til kommentar
larshen12 Skrevet 24. mars 2007 Del Skrevet 24. mars 2007 Temperato er ikke billigste nettbutikk når det gjelder Silvia og Rocky.. Lenke til kommentar
flippant Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Denne espressoen er laget med en avkuttet bajonett (engelsk: naked portafilter) med Stockfleth's espressoblanding. Kaffe kan være visuelt og gøy. Espressoen var temmelig god også, men denne tykkelsen og fargen vil du kun oppnå med fersk, nykvernet kaffe og en god maskin. Lenke til kommentar
MrFish Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Temperato er ikke billigste nettbutikk når det gjelder Silvia og Rocky.. 8226699[/snapback] sjekket butikken din, liker konseptet, men er det bevisst at du ikke har oppgitt hvem brenneriet ditt er? Er det fordi det er det samme brenneriet som stort sett alle andre bruker? Ontopic: Silvia er en bra maskin, og det absolutt billigste jeg ville gått for. Men husk kvern og kaffekurs, så du lærer deg hvordan du skal håndtere den. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Vi har en sånn espressomaskin fra Nespresso her i heimen. Virker ganske greit virker det som. Når man trenger nye doser/"pods" så går man bare på nettet slenger inn bestilling, så kommer de i posten etter et par dager. Ganske genialt system virker det som.. (Jeg drikker ikke kaffe....) Endret 2. juni 2007 av ahpadt Lenke til kommentar
Sir Zu Zwat Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Pods-maskiner er noe du absolutt ikkje burde bruke penger på. Skal du ha deg espressomaskin ville jeg investert en god del lapper i enn som bruker malt, så kjøper du en snesen kaffekvern i tillegg. Da får du god espresso. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå