Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin, fryser 2-3 ganger for dag.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
husk å resette CMOS hver gang du innstalerer/gjør fysisk endringer på rambrikker eller starter opp en ny maskin du har bygd selv ellers kan memtest vise feil som ikke er riktige.(returnerte selv 2 corsair brikker da memtest viste feil,fikk de i retur som ok og en resett av cmos var alt som skulle til.)

8210258[/snapback]

Takk for tipset, har ikke kjørt test på de nye brikkene, skal teste i natt. Tenkte jeg sku prøve andre ting først.

Har du sjekket tempraturene og evt. at cpukjøleren er riktig festet?

Og at alle kabler og komponenter står skikkelig i?

Har du sjekket at psuen gir stabil spenning? Hvis 2 sett med minne feiler så ville jeg sjekket strømforsyningen..Sjekk og med minneprodusenten hvor høy volt minne skal ha og sjekk i bios at verdiene stemmer overens.

8210260[/snapback]

Stabile tempraturer på både cpu & mb.

CPU: 35*C

MB: 37*C

+3.3v = 3.26v

+5.0v = 4.87v

+12v = 12.16v

Har observert verdiene over tid og de varierer svært lite.

Overklokka skjermkortet litt en av de første dagene, maskina hengte seg da en gang, men husker ikke om jeg var plaga med disse problemene før det. Skal uansett prøve et anna skjermkort en periode, har før vært borti at det har vært nettverkskort, lydkort og skjermkort som har laga mye trøbbel.

Lenke til kommentar

Huff, finner ikke ut av dette, prøvde med et anna skjermkort, men maskina henger seg fortsatt.

Jeg har nå skifta og sjekka ram (memtest), testa HD'er (HD-tune), prøvd anna skjermkort.

Da gjennstår det bare hovedkort og PSU, og cpu da.

* 1 Sapphire Radeon X1900GT 256MB GDDR3, PCI-Express, xDVI/VIVO/HDCP,Lite-Retail

* 1 Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB, m/Zalman

* 1 Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

* 1 Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB, DDR2,2x1GB(KIT),DHX,E.P.P, CL4-4-4-12T

* 1 Samsung SpinPoint T166 320GB SATA2 16MB 7200RPM

* 1 Sony DVD-brenner AWG170AB2 IDE OEM Black DVD+R/+RW/DVD-R/-RW/RAM(Dual Layer

* 1 In-Win C603 Midi Tower ATX Sort Kabinett m/460W Power, 2xUSB 2.0

* 1 Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 775/754/939/940/AM2

# Testa ok

# Mulig gåen

..her er pakken, noen komponenter som kan være trøbbel, som dere evnt har plagdes med?

Endret av Mikal69
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen, nå har maskina endra seg litt. Nå "fryser" den ikke lengre, den bare restarter, fortsatt 2-3 ganger daglig, i tillegg har skjermbildet begynt å blinke svart av og til, dvs at skjermen blir svart i et par sekunder. Dette forekommer når som helst, ikke noen sammenheng med spill/belastning.

Ringer det noen bjeller? Tenkte bare jeg skulle høre om noen har vært borti det samme..

Setter pris på all hjelp.

Lenke til kommentar
Hei igjen, nå har maskina endra seg litt. Nå "fryser" den ikke lengre, den bare restarter, fortsatt 2-3 ganger daglig, i tillegg har skjermbildet begynt å blinke svart av og til, dvs at skjermen blir svart i et par sekunder. Dette forekommer når som helst, ikke noen sammenheng med spill/belastning.

Ringer det noen bjeller? Tenkte bare jeg skulle høre om noen har vært borti det samme..

8387393[/snapback]

Hei,

Jeg har ASUS P5N32-E SLI og hadde akkurat samme problem som deg.

På mitt kort er d hvist en kjent sak at den undervolter cpu så jeg stilte opp volten på cpu og økte volten på rambrikkene også.

Etter d er det null problemer her.

Lenke til kommentar

Strømproblemer , sett opp minne og cpu spenninga litt.Kan også hende strømforsyninga de er for svak/ustabil.

8387393[/snapback]

Lenke til kommentar
Det kan kanskje helpa å oppgradera biosen.

8387637[/snapback]

Yep exactly. Check this out, its from Asus site.

Description  P5N-E SLI BIOS Release version 0505

1. Add C1E function support for Conroe-L A-1 stepping CPU .

2. Support new CPU, please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=en-us&model=P5N-E%20SLI

3. Support FSB 1333 CPU .

4. Fix CPR might fail when overclock too much.

Basically I had a similair problem on my system. Kept crashing so I checked out the manufaturers site to find the newer intels meant the bios needed upgrading. Specifically e6300, e6400 and e6600. So try here and select BIOS: http://support.asus.com/download/download....del=P5N-E%20SLI

Lenke til kommentar

Oi! høres ut som akkurat samme problem jeg har!

oppgraderte pcen for litt siden og den er blitt slik!

her er mine specs:

CPU: Intel core 2 duo e6300

Hovedkort: ASUS P5N-E SLI

RAM: 2x kingston 1gb 6400

skjermkort: point of view 7900 GS

500w strøm

Har oppgradert BIOS nå, får avvente litt og håpe på det beste! :)

Endret av Vermeer
Lenke til kommentar
Oi! høres ut som akkurat samme problem jeg har!

oppgraderte pcen for litt siden og den er blitt slik!

her er mine specs:

CPU: Intel core 2 duo e6300

Hovedkort: ASUS P5N-E SLI

RAM: 2x kingston 1gb 6400

skjermkort: point of view 7900 GS

500w strøm

Har oppgradert BIOS nå, får avvente litt og håpe på det beste! :)

8388356[/snapback]

*fingers crossed*

Good luck! :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for gode forslag, skal teste dem ut og gi tilbakemelding!

Hei. vet ikke om du har svart på det før i denne tråden, men er PC`en bygga selv eller er den ferdigbygd maskin, kjøpt fra butikk?

8388756[/snapback]

Hei, har bygget selv.

Lenke til kommentar
Takk for gode forslag, skal teste dem ut og gi tilbakemelding!

Etter at jeg oppgraderte BIOS har min pc fungert.

:thumbup:

dvs, så langt.... har brukt den svært lite, så det kan hende at det er tilfeldig at den ikke har kræsjet enda.

får fortsette å holde håpet oppe! hvordan går det med din pc da?

Endret av Vermeer
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen, bedre sent enn aldri, overklokka maskinen litt, stilte opp vcore & minne -volten, første gang jeg stilte opp låste maskina seg skjedent, men så stilla jeg opp enda litt til ..og nå er den krute go, stabil og fin.

Takk for all hjelp, case closed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...