kd82 Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Hei! Har netopp kjøpt med 400D. Har tatt bilder i mange år med mitt Canon IXUS 4MP kompaktkamera. Fytterakkern bildene blir oftere dårlige enn gode. Men nå er blir det andre tider (håper jeg) Er det noen her som kan gi meg noen tips om hvordan jeg kan ta portrettbilder av mennesker, også få skikkelig "blurry" bakgrunn? Synes slike portrett er skikkelig stilige. Med tips tenker jeg på instillinger på kameraet og diverse andre nyttige tanker rundt temaet.. Dette er min første post:) Håper på noen tilbakemeldinger... Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 For å få uklar bakgrunn må du ha stor blender og helst ha bakgrunnen noen meter bak motivet. Da får du mindre dybdeskarphet. Marius Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Dybdeskarpheten avgjøres stort sett av tre ting i felten: Blenderåpning (større åpning gir mindre dybdeskarphet) Brennvidde (lengre brennvidde gir mindre dybdeskarphet) Avstand til motivet (kortere avstand til motivet gir mindre dybdeskarphet) I tillegg kan du få en mer nøytral bakgrunn av å plassere modellen lengre fra bakgrunnen. Jeg foreslår du velger en passelig ISO-hastighet - la oss si ISO100 ute i solskinn eller ISO400 ellers, velger "Av"-modus på programhjulet, zoomer objektivet til største brennvidde, velger den største blenderåpningen du har tilgjengelig og knipser etpar bilder av modellen for å se hvordan det blir. Endret 7. februar 2007 av rotekaizer Lenke til kommentar
kd82 Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Tusen takk for gode og ikke minst kjappe tilbakemeldinger.... Jeg tar helt av md kameraet.. Som en unge... hehehe.... Alle kompisene tror det har rabla for meg! Men fotografering er sinnsykt kult! Lenke til kommentar
bm83 Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Hei Du hadde noen bra svar, kanskje du kan hjelpe meg litt og. Jeg lurer på hva brennvidde betyr? hva det er....? Jeg lurer og på hva ISO står for. Blenderåpning vet jeg heller ikke hva er:) Jeg skulle gjerne likt å vite dette og hva det gjør med et bilde, noen som vet dette og vil hjelpe meg litt igang? takk... Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Hei! Ved å lese dette https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679&st=0 fotokompendiet får du vite det meste. Det anbefales på det varmeste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå