Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bluecom: gir de dynamisk IP i det hele tatt?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har harr bluecom i nesten 2 måneder og deler linjen (2048/256) med en annen PC via HUB. I disse to månedene har ikke IP'en forandret seg i det hele tatt. Jeg har restarta masse ganger bare for moros skyld, for å se om noen forandring, men nei. Jeg har ikke bestilt eller betalt for fast ip heller.

Så det jeg bare lurer på da, får man fast IP uansett?

Jeg synes jo det er genialt med fast IP selv da, men kompisen min synes det er skummelt (han har blitt hacket litt i det siste....virus).

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om du får tildelt IP via DHCP, så beholder du somregel den du har.

Grunn: Si Bluecom har tilgang til å kunne dele ut 150 forskjellige IP'r, men har bare 100 brukere. Da får du beholde den du har, siden det ikke er behov for å bytte. Har dem derimot tilgang på bare 100 IP'r, men har 200 brukere, vil det være større mulighet for at du bytter IP når du omstarter. Håper noen skjønte hva jeg mente :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-03 04:33, skrev _StatuS_:

Selv om du får tildelt IP via DHCP, så beholder du somregel den du har.

Grunn: Si Bluecom har tilgang til å kunne dele ut 150 forskjellige IP'r, men har bare 100 brukere. Da får du beholde den du har, siden det ikke er behov for å bytte. Har dem derimot tilgang på bare 100 IP'r, men har 200 brukere, vil det være større mulighet for at du bytter IP når du omstarter. Håper noen skjønte hva jeg mente :smile:

skjønte det jeg :smile:

Lenke til kommentar

Jeg er vel den "kompisen" som synes det er "skummelt". Problemet løser seg fort med en FW. Men jeg vil ikke ha noe jeg ikke har betalt for, medmindre det er en bil eller no...

Er ikke dette litt urettferdig for de som faktisk betaler for fast IP?

[ Denne Melding var redigert av: BloodRabbit på 2002-12-03 06:22 ]

Lenke til kommentar

Tja, de fleste ville nok være gla for å ha fast ip, gjør en rekke ting betraktelig enklere :razz:

"'If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now.'" (THGTTG)

- Douglas Adams (R.I.P.)

We miss you!!!

[ Denne Melding var redigert av: DFN på 2002-12-03 06:35 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-03 06:21, skrev BloodRabbit:

Jeg er vel den "kompisen" som synes det er "skummelt". Problemet løser seg fort med en FW. Men jeg vil ikke ha noe jeg ikke har betalt for, medmindre det er en bil eller no...

Er ikke dette litt urettferdig for de som faktisk betaler for fast IP?

Men de betaler for en fast IP og er garantert det, og hva er poenget med og til stadighet endre IP-en?

Lenke til kommentar

Quote:

Men de betaler for en fast IP og er garantert det, og hva er poenget med og til stadighet endre IP-en?

Poenget er at ISP kan ha 100 IP adresser og 200 brukere. Da får du ny hver gang du booter... siden din "forrige" har vært brukt hos noen annen i mellomtiden.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-03 08:16, skrev ZoRaC:

Poenget er at ISP kan ha 100 IP adresser og 200 brukere. Da får du ny hver gang du booter... siden din "forrige" har vært brukt hos noen annen i mellomtiden.

Tja, har man hundre IP-er og tohundre ADSL-kunder har man igrunn større problemer enn at enn at IP-en skifter.

Men jeg ser fortsatt ikke problemet til de som synes dette er en uting. Jeg har hatt samme IP siden jeg fikk ADSL fra Bluecom i august og synes det er svært praktisk.

Lenke til kommentar

Grunnen til at du har samme ip'en hele tiden selv om du får den via dhcp er at nettverkskortet alltid prøver å få den samme adressen hele tiden. Det er slik DHCP er bygd opp.

Dette vil du nok også merke hvis du kjører internett-deling, da vil du se at klientmaskinene dine har samme ip-hele tiden.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-03 08:26, skrev objorkum:

Skriver man ipconfig /renew får man vel bare ny IP av routeren eller? Kanskje det går an å bruke denne kommandoen fra routeren?

I og med at DHCP forholder seg til MAC-adressen på kortet, så man kan jo prøve med et annet kort og se om man får ny IP. Dette gjelder Bluecom vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...