Gå til innhold

Include og paths

Anbefalte innlegg

Hei hei,

Jeg får feilmeldinger når jeg prøver å kompilere et program.

Feilmeldingene kommer fra noen linjer som ser slik ut -

#include <gtk/gtk.h>

#include <xmms/plugin.h>

#include <xmms/xmmsctrl.h>

#include <xmms/configfile.h>

- i begynnelsen av programmet. Dette er et xmms-plugin for å bruke multimediaknappene på logitech itouch-tastatur.

Jeg har installert gimp toolkit - gtk. gtk.h ligger under /usr/include, men da under /usr/include/gtk-1.2/gtk/gtk.h _og_ /usr/include/gtk-2.0/gtk/gtk.h

De tre include-kommandoene over gir også feilmeldigner, og disse filene kan jeg ikke finne noe sted.

Jeg lurer på hvor filer som blir inkludert på denne måten kan ligge. Spiller det noe rolle i hvilken katalog kompileringen foretas? Jeg kompilerer nå fra /root/tar/.

Før siste reinstallering fikk jeg dette til å fungere med et lite triks som jeg nå har glømt. Jeg husker bare at jeg var veldig fornøyd med meg selv da jeg fant ut av det. Nå får jeg det F#¤#¤n ikke til å funke.

mvh

Are-Harald.

BTW: mdk9, rimelig uberørt installasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har noen include-filer liggende på "merkelige" steder, kan du spesifisere det til gcc ved å slenge på -Idir hvor dir er et katalognavn (merk at det står stor i, ikke liten L - kan være vanskelig å se forskjell med helvetica-font :smile: ). De fleste programmer av en viss størrelse bruker make, og gjør da de nødvendige endringene i makefile.

Du kan også legge inn environment-variabler `C_INCLUDE_PATH', `CPLUS_INCLUDE_PATH' eller `OBJC_INCLUDE_PATH' som spesifiserer hvor du har egne include-filer.

Når det gjelder disse header-filene til XMMS må du i tillegg til å installere xmms rpm-pakke også ha installert xmms-devel. Vel, slik er det ihvertfall på Rød Hatt hos meg. Mange programmer deles nemlig opp i 2 hvor den ene holder til "normalt" bruk, mens man også trenger en devel-variant for å lage extensions etc. til programmet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...