Gå til innhold

Kjørte uten lappen

Deluxe_REborn

Anbefalte innlegg

Hei, en kompis av meg kjørte og ble stoppet av en gedigen trafikk-kontroll, han kjørte firmabil og ble spurt om å vise førerkortet. Det hadde han ikke desverre. Han fikk et forenklet forelegg, og han har aldri vært anmeldt til noe før. Han har fullført mørke,glatt, og tatt en del timer på kjøreskolen. Det var bare teit at han gamlet og kjørte uten førerrett.

Hvor stor bot vil han få?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nekter å tro at de sender han forelegg uten å faktisk finne ut at han aldri har hatt lappen. Da er han heldig. Dersom de finner det ut vil han få en utsettelse på 6-7 måneder på førerkortet. Vet ikke hvor mye han må betale.

Det spiller forresten null rolle hva han har hatt av kjøring tidligere. Har en kollega som ble tatt for å kjøre uten lappen for noen år tilbake. Han manglet kun oppkjøring. I de 7 månedene han hadde sperrefrist endret regelverket seg, så det endte opp med at han måtte ta ALT om igjen.

Lenke til kommentar
Fikk han bare forelegg?

Isåfall kan ikke politiet ha fått det med seg at han ikke hadde lappen. Han skulle egentlig fått utsatt lappen.

7889970[/snapback]

Nettopp :)

De fant det kanskje ikke ut der og da, men vil tro at de finner ut av det så snart dette går igjennom systemet. De kan ikke akkurat stå med en fasitt over hvem som har førerkort her i landet.

Lenke til kommentar

Ja, de sa til han at han får et forenklet forelegg for dette. Politiet sa ikke noe om sperrefrist eller noe sånt. Men jeg regner med at han får halvt år utsettelse eller såkalt sperrefrist. Forresten sa han at de sjekket om at han hadde lappen. Både vegvesenet og poitiet var der så dem hadde mulighet til det.

Noen som har aning om hvor mye han får i forelegget?

Lenke til kommentar

Hadde han sagt "jeg har aldri hatt lappen i mitt liv" så ville han blitt fratatt nøklene og bilen på stedet. Forstår at ingenting skjedde dersom han sa at han hadde glemt lappen. De har som sagt ingen fasitt over hvem som har lappen, men smellen kommer i ettertid. Får han utsettelse på lappen vil han heller ikke kunne øvekjøre.

Det koster deg ca 750 kr å kjøre uten bilbelte, så tipper det koster like mye å glemme førerkortet. Kanskje boten blir høyere hvis de finner ut at han aldri har hatt lappen.

Lenke til kommentar

Han har aldri hatt lappen. Og da de sjekket ham så stemmte det. Men en eller annen grunn fikk han forenklet forelegg og at han erkjente seg straffskyld i det. Han fikk ikke noe giro på det heller. Så det kan jo være merkelig eller det kan være anmeldelse. Får du da ikke brev hjem? En annen venn som hadde lappen satt ved siden av og tok over etter. Han visste ikke at han ikke hadde lappen...

Lenke til kommentar

Egentlig så forstår jeg ikke hvorfor folk skal kjøre uten lappen. Sjansen for å bli tatt er der, og vil ikke risikere å bli stoppet når jeg har igjen en mnd eller to til jeg kan kjøre alene med lappen.

Har gjort det selv, men det blir å kjøre bilen av og på gårdsplassen når man måker snø. Så vil ikke si det telles ;)

Lenke til kommentar

har kjørt inn og ut av garasjen og opp på bukk en del ganger før jeg fikk lappen, altså, hvorfor ikke? Kjørte ikke noe mindre dårlig en måned før oppkjøring enn det jeg gjorte en måned etter. Ser ikke på det som å kjøre "uten lappen" egentlig. Kjøre i egen garasje/tomt er ikke farlig for noen. :hmm:

Lenke til kommentar
har kjørt inn og ut av garasjen og opp på bukk en del ganger før jeg fikk lappen, altså, hvorfor ikke? Kjørte ikke noe mindre dårlig en måned før oppkjøring enn det jeg gjorte en måned etter. Ser ikke på det som å kjøre "uten lappen" egentlig. Kjøre i egen garasje/tomt er ikke farlig for noen. :hmm:

7893009[/snapback]

Nå er ikke Garasjen/tomten din åpen for allminnelig ferdsel og gjelder ikke trafikk-reglene, altså ingen fare for ulykke som kan gi andre. Dermed er ikke dette det samme som å kjøre ute på veiene.....

Lenke til kommentar
Husker etter jeg strøyk på første oppkjøring, kjørte jeg mye ulovlig de 4 ukene etter.. Måtte kjøre bare ;)

7898256[/snapback]

Jeg gjorde det samme i nesten et halvt år før oppkjøringa :whistle: Benyttet meg av veier og tips der politiet ikke stod.....har aldri blitt stoppet og har fortsatt lappen idag ... Vet også hvor de fleste fotoboksene står :D

Den dagen jeg hadde oppkjøring sa sensoren hvordan jeg ikke var så nervøs enn de andre tidligere elevene som kjørte opp....hehe

Lenke til kommentar

Ja kompisen får håpe det stemmer at han får bare 3000 i bot. Kanskje er han heldig pga det satt en ved siden av som hadde lappen og kontrollen og det vil si at han ikke kjørte alene. Hadde hatt gjort det tror jeg boten hadde vært større. Han som satt vet siden av visste ikke at han ikke hadde den. Men han kunne bekrefte at han kjørte meget pent hehe :p

Tar vel ca ei uke før han får høre noe..... Han håper på maks 5000 i bot og ingen utsettelse. Eller mindre bot men med utsettelse.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...