Gå til innhold

Genmodifisering av planter

Anbefalte innlegg

Hey, hadde på skolen idag om genmodifisering av planter.

Men jeg skjønte lite, og har søkt litt men finner ikke noe konkret som kan forklare meg hva dette er ...

Så mine spørsmål er som følger :

Hvordan er prossesen ved modifiseringen av planter?

Hva er genmodifisering av planter?

mvh michael

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hey, hadde på skolen idag om genmodifisering av planter.

Men jeg skjønte lite, og har søkt litt men finner ikke noe konkret som kan forklare meg hva dette er ...

Så mine spørsmål er som følger :

Hvordan er prossesen ved modifiseringen av planter?

Hva er genmodifisering av planter?

mvh michael

7889904[/snapback]

du kan forandre gener på en plante får og få den til og leve lengre eller tåle mere, samme med mat kan du genmodifisere sånt at de tålere mere eller blir større :p noe sånt ^^ du forandrer genene til en fordel

Lenke til kommentar
Den danske avisa Information fortalte nylig at japanske forskere har utviklet en tomat som tåler kuldegrader. De har spleiset gener fra en dyphavsfisk med tomatens arvestoff. Fisken som lever i kaldt vann og under stort trykk utvikler et protein som hindrer at blodet størkner. De gener som koder for det aktuelle proteinet er satt inn i tomatens arvestoff. Dermed er tomaten blitt «frostsikker».

Ett av mange eksempler. Søk og du vil finne flere.

Merk at genmodifisering er ikke noe nytt, det har alltid skjedd i naturen. Delvis ved mutasjon og delvis ved krysning. Krysning av planter/dyr er noe mennesker har gjort i alle år. Typisk eksempel er endel raser av brukshunder.

Med utvikling av ny teknologi har vi fått verktøy som gjør genmodifisering mer effektiv. Genmodifisering har selvsagt som mål å skape bedre 'produkter' for oss. Så langt, så bra. Grunnen til at det debatteres og at dere i det hele tatt hører om dette på skolen er at det har potensielle ulemper ved seg. Eksempler på problemstillinger man ser på:

-hvis genmodifisering kan brukes til noe positivt betyr det jo også at det kan brukes til noe negativt...

-hva er de langsiktige konsekvensene av å spise genmodifisert mat?

-hva skjer hvis genmodifiserte planter settes ut i naturen. Virkningen på miljøet.

-siden næringslivet er dypt involvert kommer også spørsmålet opp om eierskap til genmodifiserte planter ("Patent på liv")

-etc.

Lenke til kommentar

(Jeg er ingen ekspert på plante- biologi eller kjemi. Det jeg vet er egentlig fra vanlig biologi, og jeg er usikker på hvorvidt genmodifisering av planter skjer på samme måte som med mennesker/dyr)

Planter er bygget opp av celler, akkurat som dyr og mennesker.

Celler inneholder blant flere 'organeller' en kjerne hvor man finner DNAet. DNAet er en lang kveile som inneholder 4 typer aminosyrer, som er strukturert i en dobbel spiral (dobbel helix). Disse lange spiralene hoper seg opp og danner kromosoner.

En bit av en lengre DNA-segment:

DNA_orbit_animated_small.gif

Kilde

DNAet fungerer som 'byggeplanen' for alle celler. Ved å endre rekkefølgen av aminosyrer i en DNA-streng kan man endre 'instruksene' til en celle, som igjen virker for hele organismen dette gjelder.

F.eks kan man gjøre ei mus immun mot en type bakterie, ved å kopiere DNA-biter fra andre dyr som er immune. Problemet her er å finne nøyaktig det DNA-segmentet som gjelder for immuniteten.

Når man skal endre DNAet er man først nødt til å hente dette ut av cellekjerna. Da stikker man ofte en svært tynn nål inn i cella, og helt inn i kjerna hvor man kan få ut kromosonene. Hvordan man jobber videre med å endre DNA-strukturen vet jeg dessverre ikke.

Relevante lenker:

en.wikipedia.org/wiki/Plant_Cells

en.wikipedia.org/wiki/Genetic_engineering

en.wikipedia.org/wiki/DNA

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Merk at genmodifisering er ikke noe nytt, det har alltid skjedd i naturen. Delvis ved mutasjon og delvis ved krysning. Krysning av planter/dyr er noe mennesker har gjort i alle år. Typisk eksempel er endel raser av brukshunder.

Vil si meg litt uenig der.

Når man genmodifiserer kan man velge akkurat den egenskapen man vil ha inn i for eksempel en tomatplante.

Og man kan ta gener fra hvilken som helst levende organisme og putte akkurat de genene man vil ha inn i tomat planten.

Når man krysser må man ha samme art. Får ikke krysset grantre med furu. Og det er ikke helt sikkert at planten får alle egenskaper man vil ha. Kansje noen egenskaper blir bedre, men andre kan igjen blir dårligere. Egenskaper kan være ting som hardførhet, sykdomsresistens. Størrelse på frukt og hvor mye den bærer.

Visse ting er veldig vanskelige og endre på med selektiv kryssing og hvis det er mulig det tar lang tid. Ved genmodifisering går det veldig fort.

En annen ting: Stemor som du kjøper i butikken vil bli mer og mer lik vanlig fiol for hver gang du sår frøene den lager. Etter noen år vil du ende opp med utgangspunktet/orginalen hvis den får lov til og frø seg selv. Mange kryssede planter er også sterile så de kan ikke formere seg i Naturen.

Skjer dette med genmodifiserte planter? Eller vil de beholde de modifiserte genene for evig.

-siden næringslivet er dypt involvert kommer også spørsmålet opp om eierskap til genmodifiserte planter ("Patent på liv")

-etc.

LINK

Her er en link til sånt problem, du trenger Adobe reader for og lese det.

For de som ikke har det kan jeg oppsumere kort.

Glyfosat er det virksomme stoffet i Roundup og lignende middler.

Det dreper alt det trefffer, ugress, grønnsaker, alle planter.

Her er det noen som har genmodifesert Bete sånn at den tåler glyfosat.

Hva skjer hvis den krysser seg med ville Bete arter?

Har også lest at man genmodifiserte korn sånn at det ikke tok lang tid før frøet ikke kunne spire. Da må bøndene kjøpe nytt såkorn hvert år, og det var selvfølgelig de som lagde det genmodifiserte frøet som også selger såkorn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...