Gå til innhold

Er det fordeler med den nye docx. Word standarden?


Anbefalte innlegg

Lurer på hva som er grunnen til at man i nye Office har gått bort fra .doc som standard lagringsform for Word dokumenter.

Heldigvis er det jo greit å velge vekk docx slik at dokumentene er kompatible med Word 97-2003, men lurer altså på hva årsaken til denne nye standarden er, og hva fordelen kan være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordelene er at docx er en åpen standard, slik at det er enkelt å åpne .docx filer i f.eks. openoffice.org. Det er muligens lagt til noen nye egenskaper også, det vet jeg ikke.

 

Det er mulig å laste ned kompatibilitetspakke til eldre office-versjoner slik at man kan lese og redigere de nye formatene. Desto raskere alle skifter til åpne standarder desto bedre.

Lenke til kommentar

Ok, det var jo litt interessant dravisher, så mine docx kan åpnes med Open Office uten noe spesielle tillegg?

Greit og vite om muligheten for kompabillitetspakk for eldre Office også, den burde jo komme som en automatisk oppdatering egentlig syns jeg da. Ellers kommer i alle fall denne overgangen til å ta svært lang tid

 

Fruktkake Postet i dag, 12:50

  Penere, og du kan føle deg som en snobb da du har en tøff x, mens bondene med 2003 har det ikke.

Joda, jeg er usedvanlig tøff, og oppholder meg på vestkanten så X'en passer jo flott. Men det er jo vel så greit at mottakere av mine dokumenter faktisk kan lese dem...

 

Det mest åpnebare av endringer er at det er gjort en god del forbedringer i måten man kan formatere dokumenter og bilder i nye Word, men vet ikke om det har noen innvirkning på hvordan dokumentene lagres.

Så langt lagrer jeg som doc. (Word 97-03 kompatibel) :)

Lenke til kommentar

Etter litt lesing ser det ut til at det enda er en stund til openoffice.org kan importere .docx, men det kommer vel i løpet av året en gang i allfall. Så vidt jeg kan huske så skal Office 2007 få støtte for de åpne formatene som brukes av openoffice.org ganske snart (om det ikke er ute allerede), så ting burde bedre seg mye i løpet av 2007 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...