Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor stikke sprøyter i meg selv?

Propofol

Anbefalte innlegg

Er under en utdaning der det kreves at vi skal kunne injisere i en pasient. Vi skal kunne dette teoretisk og praktisk. Vi elevene stikker veldig ofte kanyler i hverandre for å trene på dette, noen setter i seg selv og noen setter i andre.

40053e8bd41b40d6969907bcac9927ef_hånd_kanyle.jpg

Personlig stikker jeg bare på andre, og andre elever stikker i meg. Dermed får jeg trening i å stikke på andre og får selv føle hvordan det er å bli stukket. Dette er veldig interessant og vi bruker selvfølgelig kun natriumschlorid (saltvann). :)

Stadig støtt blir jeg oppfordret av medelever til å sette kanyler i meg selv for å "kjenne mine egne begrensninger". Men av prinsippsaker stikker jeg aldri i meg selv enda noen andre i klassen gjør det. Det er ikke pålagt at jeg skal kunne injisere noen ting som helst i meg selv. Jeg mener personlig at det blir galt for meg å sette en sprøyte i meg selv, uansett om det bare er trening.

Når jeg er ferdig med utdanningen kommer jeg aldri til å stikke noe i noen andre enn en pasient uansett, hvorfor skulle jeg da stikke i meg selv??

Endret av eilertsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøver du å finne en grunn til å ikke/stikke deg selv ?

Altså, ekstra øvelse, nysgjerrig på å prøve det eller noe i den duren. Sålenge du ikke er pålagt til å prøve det, så er det vel ikke til å prøve det da ? Er jo du som bestemmer det frivillig.

Skjønte egentlig ikke meninga med innlegget ditt, når du selv sier det er frivillig.

Lenke til kommentar
Er under en utdaning der det kreves at vi skal kunne injisere i en pasient. Vi skal kunne dette teoretisk og praktisk. Vi elevene stikker veldig ofte kanyler i hverandre for å trene på dette, noen setter i seg selv og noen setter i andre.

40053e8bd41b40d6969907bcac9927ef_hånd_kanyle.jpg

Personlig stikker jeg bare på andre, og andre elever stikker i meg. Dermed får jeg trening i å stikke på andre og får selv føle hvordan det er å bli stukket. Dette er veldig interessant og vi bruker kun natriumschlorid (saltvann). :)

Men av prinsippsaker stikker jeg aldri i meg selv enda noen andre i klassen gjør det. Det er ikke pålagt at jeg skal kunne injisere noen ting som helst i meg selv. Jeg mener personlig at det blir galt for meg å sette en sprøyte i meg selv, uansett om det bare er trening.

Når jeg er ferdig med utdanningen kommer jeg aldri til å stikke noe i noen andre enn en pasient uansett, hvorfor skulle jeg da stikke i meg selv??

7889809[/snapback]

Hva slags utdanning er det du gjør Eilertsen? Jeg studerer medisin. Har indremedisinsk praktikum akkurat nå, satte sikkert 10-12 injeksjoner i dag formiddag, la også inn noen venfloner (samt endel andre saker) MEN jeg har aldri satt en sprøyte på meg selv! Hvis jeg av en eller annen grunn måtte gjøre det, synes jeg ikke det er et stort problem.

Lenke til kommentar

Tenk hvis du skal bli narkoman, da kan det fort bli greit å kunne sette et par skudd i seg selv. Eller hvis du planlegger å få diabetes.

Skjønner egentlig ikke hva du ville frem til.

Du vil ikke stikke deg selv, men du trenger heller ikke å gjøre det? Hva er problemet?

Lenke til kommentar

Jeg går ambulansefag Heimdall, legge venekanyler gjør vi også.

Tenk hvis du skal bli narkoman, da kan det fort bli greit å kunne sette et par skudd i seg selv. Eller hvis du planlegger å få diabetes.

Skjønner egentlig ikke hva du ville frem til.

Du vil ikke stikke deg selv, men du trenger heller ikke å gjøre det? Hva er problemet?

Jeg blir stadig oppfordret av medelever til å gjøre det. De sier at "det er greit å kjenne sine egne begrensninger".

Lenke til kommentar
Hva mener de med å "kjenne sine egne begrensninger" ? Skal det liksom være psykisk eller fysisk hardt å sette ei sprøyte med saltvann i seg selv?

7901729[/snapback]

Bingo. Det er verken vondt, fysisk eller psykisk hardt på noen måte. Jeg skjønner ikke poenget deres i det hele og det store.

Lenke til kommentar
Synes du bør stikke deg selv, så vet du selv hvordan det føles når du gjør det på pasienter.

mine 3 cent.

7904294[/snapback]

Jepp, og det var antagelig det de mente også.

de stikker hverandre ikke bare 1 gang, og da er det greit å vite hvor mange ganger man stikker å ha empati for den personen man stikker.

- Begrensninger.

Lenke til kommentar
Synes du bør stikke deg selv, så vet du selv hvordan det føles når du gjør det på pasienter.

mine 3 cent.

7904294[/snapback]

haha! Vel det argumentet holder vel ikke når man tenker på at de aller fleste har blitt vaksinert en gang eller flere.

Skjønner fortsatt ikke poenget med å sette en subcutan sprøyte på seg selv!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...