Gå til innhold

Da Vinci prosjektet for lærlinger, erfaringer?

sk1rty

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er inne i min sjette måned som IKT-lærling. Så har jeg blitt opplyst om noe som heter Leonardo Da Vinci prosjektet.

Grovt forklart er det et prosjekt som sender lærlinger ut i 13 uker til utlandet(Europa) for å praktisere sitt yrke der. Med i de 13 ukene får du språkkurs i det aktuelle språket. Landene som er godt involvert i dette er England, Tyskland, Spania, Irland, Danmark og Italia. Det er flere, men disse er de sterkeste har jeg fått inntrykk av.

Jeg har tenkt å prøv dette i Irland, England, Sverige eller Danmark.

Så jeg lurer rett og slett på om det er noen som har vært med på dette eller lignende?

Hadde vært fint å fått høre om noen andres erfaringer om dette prosjektet.

Les mer om prosjektet her.

EDIT: Leif var innom.

Endret av sk1rty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fungerer særdeles dårlig i noen fag og veldig godt i andre.

IKT-Driftsfaget har jeg aldri hørt om noen som har vært på utendlandsreise i læretiden. Så den biten skal jeg ikke svare på.

Uansett må du tenke gjennom en del ting før du bestemmer deg.

1. Penger, hvordan gjør du det med penger (Ikke alle lærebedrifter betaler deg lønn når du er på utreise, da har du ikke mye å leve av)

2. Hva skal du lære, hvilke mål vil du dekke.

3. Hva slags jobb vil du gjøre, hvilket type firma.

Da Vinci prosjektet har ikke alltid fungert så godt som det blir fremlagt. Bare sånn at du er klar over det.

Lenke til kommentar
Det fungerer særdeles dårlig i noen fag og veldig godt i andre.

IKT-Driftsfaget har jeg aldri hørt om noen som har vært på utendlandsreise i læretiden. Så den biten skal jeg ikke svare på.

Uansett må du tenke gjennom en del ting før du bestemmer deg.

1. Penger, hvordan gjør du det med penger (Ikke alle lærebedrifter betaler deg lønn når du er på utreise, da har du ikke mye å leve av)

2. Hva skal du lære, hvilke mål vil du dekke.

3. Hva slags jobb vil du gjøre, hvilket type firma.

Da Vinci prosjektet har ikke alltid fungert så godt som det blir fremlagt. Bare sånn at du er klar over det.

7889835[/snapback]

Jeg får lønn fra lærebedriften min, hadde jeg ikke fått det hadde jeg fått de pengene lærebedriften min får av staten i støtte direkte.

I tillegg får jeg borteboer stipend av lånekassen den perioden. Jeg har et opplæringskontor som har meget bred erfaring med Leonardo Da Vinci prosjektet.

Det som det er snakk om er at jeg skal komme meg til en bedrift i Storbritannia som bedriften jeg jobber i idag har med å gjøre. Er lærling hos Brønnøysundregistrene, så bedriften er veldig stor og har mange kontakter på utsiden.

Hvor mye har det Europasset man får når man er ferdig å si for videre jobbsøking?

Og eksamenspapiret på språkkurset?

Lenke til kommentar
Jeg får lønn fra lærebedriften min, hadde jeg ikke fått det hadde jeg fått de pengene lærebedriften min får av staten i støtte direkte.

7889891[/snapback]

Lærebedriften får ingen støtte fra staten direkte. De får støtte fra fylkeskommunen. Den støtten er beregnet for lønna til instruktørne som lærer deg opp :)

I tillegg får jeg borteboer stipend av lånekassen den perioden. Jeg har et opplæringskontor som har meget bred erfaring med Leonardo Da Vinci prosjektet.

7889891[/snapback]

Ja, veit at de har en slik ordning for utenlandsreiser.

Det som det er snakk om er at jeg skal komme meg til en bedrift i Storbritannia som bedriften jeg jobber i idag har med å gjøre. Er lærling hos Brønnøysundregistrene, så bedriften er veldig stor og har mange kontakter på utsiden.

7889891[/snapback]

Om det finnes kontakter er det ingen stopper :) Må du ordne plass å bo selv ? Eller blir det arrangert av en tredje part ?

Hvor mye har det Europasset man får når man er ferdig å si for videre jobbsøking?

7889891[/snapback]

Ingen verdens ting. Akkurat som et fag-/svennebrev. Det er verdiløst.

Et Europass er kun oversatt til et annet språk. Det beskriver faget du har godt og fagets hovedelementer. Du kan laste dem ned selv på internett om du vil. Men de er verdiløse uten et Kompetanse bevis som er verdi papiret i denne sammenhengen. Europass

:)

Lenke til kommentar

Vet at lønna er beregnet på instruktørene som lærer meg opp, men de lærer meg ikke opp de 13 ukene, dermed får jeg disse av staten. Leonardo Da Vinci prosjektet betaler instruktørene i utlandet. Så jeg får altså penger fra Lånekassen og Fylkeskommunen eller lærebedriften.

Virket som de så på dette som en måte å knytt seg med kontaktene i utlandet, så jeg ser ikke bort ifra at det blir lønn fra lærebedriften under perioden.

Greit nok det der med at det ikke teller en dritt Europasset osv... Ser vell heler på den som en erfaring og en opplevelse for livet ;)

Hadde egentlig ikke regnet med at Europass osv skulle være noen "WOW" opplevelse for framtidlige arbeidsgivere :p

Lenke til kommentar

Ja vel, de lærer deg ikke opp i 2 år eller. Men så dekker ikke støtten en hel årslønn eller :) Er vel 86 000 I fra fylkeskommunen det første halvåret. Det andre er du ikke retts elev, da tror jeg det er 63 000. Husker ikke tallene i hodet.

Ja, det er en utrolig fin erfaring for den som får muligheten til det :)

Det er bare å være frampå da, å jobbe opp mot det lille prosjektet ditt :) Ønsker deg lykketil, og hold oss oppdatert.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

Får se hva de høyere opp finner av aktuelle kontakter, så er det bare å begynne å skrive/ringe de.

Håper det er noen som har skikkelig stort nettverk med drifting av stor systemer :)

EDIT: Leif'rn

Endret av sk1rty
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...