Gå til innhold

Kjenningsmelodien til fjellvettreglene

mareriks

Anbefalte innlegg

Musikkstykke mange ennå assosierer med fjellvettreglene

Gjennom mange år har fjellvettreglene blitt presentert på NRK. På

1970- og 1980-tallet ble det vist idylliske bilder av fjellnatur

akkompagnert av et musikkstykke mange ennå assosierer med

fjellvettreglene. Musikken er en instrumentalversjon av «Daydream»

spilt inn av Kringkastingsorkesteret med Ari Rasilainen.

Jeg vet at musikkstykket finnes i mange andre versjoner også i den

opprinnelige versjonen av Raymond Vincent, Sylvain Van Holmen og

David

Mackay, men jeg ønsker altså den versjonen spilt med det norske

kringastingsorkesteret.

Musikk stykket ble også spilt under innslaget Severin-Suveren som

tidligere også ble sendt hvert år på NRK i påsketider.

Jeg har søkt alle nettverk og steder på Internett som jeg kjenner,

men

kan ikke finne melodien noe sted

Please, om det er noen som vet hvor jeg kan få fatt i denne versjonen

før jeg evt. må ta kontakt med NRK så ver så snill å kontakt meg

nedenfor eller send meg en melding i dette forum.

Det er også interessant å vite om dere(noen) vet utgivelser (medier)

der dette musikkstykket har vert med på. Alle opplysninger om dette

taes imot med stor takk.

Takk !

Maria

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt enig i at det beste for trådstarter er å spørre i "Lurer du på hva sangen heter?" Hun veit jo hva låta heter, men ikke hvor hun får tak i en spesifikk versjon. Derfor hører ikke forespørselen hjemme i den nevnte samletråden. Jeg kan ikke se en annen passende tråd for øyeblikket, så da er vel det beste å ha forespørselen i en egen tråd, altså denne.

Lenke til kommentar
Selv om kalenderen viser april rundt påsketider, er det ikke tale om at det skal bli vår med det aller første. Klamme påskehender legges om såre vårhalser når høytiden setter inn, og den helsikes irriterende musikken i Severin Suveren-snuttene på tv hjemsøker oss nok en gang. Men dette låta er faktisk ikke norsk, ei heller spesielt skirelatert. Belgieren Raymond Vincent har komponert fiolinhelvetet som har fått navnet "Daydream".

Det var da svært så negative vi var her da. Sangen er jo faktisk ikke så ille.

Lenke til kommentar

Takk, helt enig. Melodien er kjempefin.

Jeg har funnet melodien "Daydream" med den opprinnelige gruppa Wallace Collection og en tysk versjon som heter "Die Bergregeln" med Tchaikovskijs. Begge i Mp3 format. Om noen ønsker det kan jeg sende(PM)

nedlastings link slik at dere vet hvilken melodi jeg mener. Ingen av disse versjonene med vokal og tekst kan etter min mening sammenliknes med den norske instrumentalversjonen av Kringkastingsorkesteret. Jeg synest det er rart dersom en så fin fremførelse som ligger mitt hjerte svert nært ikke er blitt utgitt av NRK ?

Endret av mareriks
Lenke til kommentar
Takk, helt enig. Melodien er kjempefin.

Jeg har funnet melodien "Daydream" med den opprinnelige gruppa Wallace Collection og en tysk versjon som heter "Die Bergregeln"  med Tchaikovskijs. Begge i Mp3 format. Om noen ønsker det kan jeg sende(PM)

nedlastings link slik at dere vet hvilken melodi jeg mener. Ingen av disse versjonene med vokal og tekst kan etter min mening sammenliknes med den norske instrumentalversjonen av Kringkastingsorkesteret. Jeg synest det er rart dersom en så fin fremførelse som ligger mitt hjerte svert nært ikke er blitt utgitt av NRK ?

7890999[/snapback]

Jeg tar gjerne i mot linken :)

Men har du prøvd å kontakte NRK? Kanskje de kan gi deg et bedre svar.

Lenke til kommentar

Spor nummer sju på ovennevnte "Laterna Magica" inneholder en instrumentalversjon av stykket. Dog med Franck Pourcel Grand Orchestra, men det er denne som er benyttet i Severin Suveren-filmene. Dersom du i første rekke er ute etter en instrumental orkesterversjon og ikke nødvendigvis den norske KORK-innspillingen vil jeg på det varmeste anbefale denne. :)

Franck Pourcel Grand Orchestra - Daydream Fra Fjellvettreglene i NRK Fjernsynet

(Raymond Vincent)

Fra album: Laterna Magica - Stemninger Fra Film og Fjernsyn

DAWORKS COLLECTION DACD 502

Lenke til kommentar

Om jeg er helt nødt til det så tar jeg kontakt med NRK arkivet, men det står at det kan koste mye tid og arbeid å hente det frem fra arkivet så det kan bli kostbart.

Jeg tror jeg venter lengst mulig jeg og ser om det er noen som kommer opp med noe eller kanskje har kontakter inn i NRK eller i Kringkastingsorkesteret, slik den opptimist jeg er !

Endret av mareriks
Lenke til kommentar

Da tror jeg vi har funnet frem til riktig musikkstykke selv om jeg enda ikke har fått høre på den enda.

Milloner takk til Norsk kulturråd, brukere i dette forum: "johnj" og "tendilenz" som tydelligvis viste hva jeg leita etter.

Den informasjon jeg brukte i søket på melodistykket var hentet fra

Wikipedia her:

____http://no.wikipedia.org/wiki/Fjellvettreglene

Tydeligvis så er denne informasjone noe feil fordi Norsk kulturråd

skriver følgende:

Kringkastingsorkesteret har ikke gitt ut noen plate med "Daydream" på. Den versjonen som ble brukt på Fjellvettreglene er Raymond Vincents. Dette i følge Kringkastingsorkesteret selv. Det kan tenkes at Kringkastingsorkesteret har spilt Daydream i et eller annet program, men det er ingen ting som tyder på det heller.

Så da er det som brukere i dette forum: "johnj" og "tendilenz" skrev:

(Raymond Vincent)

Om det er noen som har dette melodistykket på MP3 e.l format så vær så snill å PM meg.

Takk til alle foreløpig :)

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
  • 10 måneder senere...
  • 4 år senere...

Hei dere.

Etter mye leting, gir jeg opp! Kan noen sende melodien fra fjellvettsreglene til meg? - Evt. hvor jeg kan kjøpe den?

Jeg er interresert i hele albumet, om det er mulig. Jeg bruker musikken i filmredigering. Noen som kan hjelpe??? Mvh Rita

(Raymond Vincent)

Lenke til kommentar
  • 8 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...