siDDis Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Eg har eit skuleprosjekt der me skal lage fleire nettsteder som skal abonnere på informasjon frå eit system. Me har tenkt å bruke Observer pattern for å få dette til. Systemet er enten basert på PHP eller Java, men det har me enda ikkje funne ut av, fordi. På ein måte så må javascriptet gi beskjed til systemet at nå vil det abonnere på data. Finnes det lausninger for PHP eller Java der sånn at all ny oppdatert datainformasjon som kjem inn i systemet blir sendt som push videre til Javascriptet? Finnes det alternative lausninger? Lenke til kommentar
tZar Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Hvorfor skal det pushes til javascriptet? Kan ikke javascriptet pulle det? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Men då må Javascriptet sjekke om det har kome ny oppdatering. Poenget er jo at når serveren får ein forandring så sender den forandringer til alle Javascript abonnentene. Så om eg har 1000 abonnenter som skal oppdateres så fort så mogleg det kjem noko nytt så må dei jo alle sjekke om det har kome noko nytt litt vell ofte? Korleis fungerer RSS Feeds? Er det push eller pull til javascriptet? Lenke til kommentar
tZar Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 RSS Puller... Er klientene som sjekker til enhver tid om det er kommet noe nytt i feeden. Hva menes med så fort som mulig? Du kan jo sette JS til å sjekke hvert halvsekund etter nye data feks. Det burde ikke være noe problem for en nogelunde grei webserver å håndtere en slik last. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Det handler meir om ein prinsippsak....dont call us, we call you! Har du tenkt å ha Donald kvar veke er det best å skaffe seg eit abonnement istadenfor å måtte gå i butikken og sjekke om det har fått det inn kvar veke. Men er ikkje det mogleg så er eg nødt å bruke pull. Lenke til kommentar
tZar Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Det handler meir om ein prinsippsak....dont call us, we call you! Har du tenkt å ha Donald kvar veke er det best å skaffe seg eit abonnement istadenfor å måtte gå i butikken og sjekke om det har fått det inn kvar veke. Men er ikkje det mogleg så er eg nødt å bruke pull. 7894275[/snapback] Skal du få til det du ønsker må du enten lage en side i enten php eller asp (eller hva du ønsker å bruke) som aldri lastes ferdig, men står å flusher med gitte intervaler. Denne løsningen vil gi vel så mye forsinkelse som en ajax pull tjeneste. Alternativt så må du lage et klient-server programvare som klarer å ha direktetilkoblinger mellom serveren og tjenerene til envher tid. Da kan serveren pushe data med engang den får nye data (enten at den får det pusha til seg, eller at den puller fra en eller annen kilde) Hvis du kommer med hva du konkret ønsker å bruke dette til, kan det være enklere å gi gode råd. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 7. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2007 Det er ein slags informasjonstavle som skal vises på web. Bak den skal det vere eit system som er php eller java basert som tar imot nye meldinger frå forskjellige protokoller og sender det til desse forskjellige tavlene. La oss si eg har 4 websider, ein viser været akkurat nå, ein anna viser siste nytt frå vg.no,ein som viser bussdata på ein bussholdeplass og den siste som viser alle 3. Sånn som eg tenker det så er det eit system bak alle desse tre som tar seg av alle desse dataene og publiserer dataen til abonnentene. Eg vil ikkje at klienene skal jobbe, bare tjeneren bak det. Du seier det er mogleg å få til push, veit du om eksempler? Lenke til kommentar
tZar Skrevet 8. februar 2007 Del Skrevet 8. februar 2007 Det jeg i utgangspunktet tenkte på var long lived http connections, men det finns litt flere metoder. Du kan jo begynne å lese på disse sidene: http://www.lightstreamer.com/eforex.htm http://ajaxian.com/archives/opera-9-streaming-support http://ajaxian.com/archives/reverse-ajax-with-dwr Lenke til kommentar
olemedkrutt Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Javascript kan ikke motta informasjon fra en annen server, uten at den kontakter serveren først. Jeg hakke gidda å lest alt, men et triks er å bruke setInterval() så puller den en .js fil hvert 10 sekund om du vil forandre js kode på sparket etter js koden er lastet til klienten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå