Gå til innhold

Sp. om fulldisk-kryptering med TrueCrypt

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg bruker TrueCrypt. Har foreløpig bare brukt fil-varianten, dvs at jeg lager en TrueCrypt-fil og mounter denne. Prøvde full-disk-kryptering i går, dvs at jeg allokerte en hel disk til TrueCrypt.

Resultatet ble at jeg kunne "mounte" disken gjennom TrueCrypt, men da med en annen stasjonsbokstav. Den krypterte disken kan selvfølgelig ikke brukes av Windows, som gjerne vil formatere den. Det syntes jeg er litt upraktisk, for det kan jo være fort gjort for meg eller noen andre brukere å svare "ja" på det.

Er den noen måte jeg kan "gjemme" den "fysiske" stasjonen fra Windows, slik at jeg bare ser den krypterte når den er "mounted". Jeg skulle gjerne også hatt stasjonsbokstaven til den fysiske disken til bruk på den krypterte, men det kan jeg kanskje skifte i kontrollpanel (osv.), slik at E: blir ledig.

Som dere skjønner, bruker jeg Windows (dette er vel ikke et problem i Linux-versjonen).

Takk for hjelp!

S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret er:

Q: I encrypted a partition, but its original drive letter is still visible in the ‘My Computer’ list. When I double click this drive letter, Windows asks if I want to format the drive. Is there a way to hide this drive letter?

A: Yes, to hide the drive letter follow these steps:

1. Right-click the 'My Computer' icon on your desktop or in the Start Menu and select Manage. The 'Computer Management' window should appear.

2. From the list on the left, select 'Disk Management' (within the Storage sub-tree).

3. Right-click the encrypted partition and select Change Drive Letter and Paths.

4. Click Remove.

5. If Windows prompts you to confirm the action, click Yes.

Addendum: Nå har jeg mulighet til å bruke bokstaven E: på den krypterte, mountede disken.

I "Settings" og "Preferences" under "Actions to perform..." har jeg valgt "Start TrueCrypt" og "Mount all device-hosted TrueCrypt volumes". Nå mountes disken ved pålogging (spør etter passord).

S

Endret av adder1972
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...