Gå til innhold

go7600 til "Optimal Frequencies" 53-60 grader?

Anbefalte innlegg

Leiker litt rundt på laptopen min og finner ut at under avanserte instillinger lar nVidia meg klokke skjermkortet mitt. Spennende. Så jeg klokker Core fra 450MHz til 480MHz og Memory fra 350MHz til 422MHz etter å ha latt programvaren finne dette som "optimal frequencies". Merker jo litt forskjell i NFS Carbon (har ikke annet sammenlikningsgrunnlag! Litt uortodoks, men dog. :p ) med ca 6-7 fps faktisk. :)

Men hvor varmt skal et slikt kort bli? Vifta dundrer inn (dundrer og dundrer, halv speed tenker jeg) på 60 grader og gir seg igjen ved nærmere 53-54 grader, men da tar det knappe minuttet å nå 60 igjen. Ser at Core slowdown treshold er satt til utrolige 110 grader fra nVidias side? Er ikke alt dette litt varmt?

Prøvde nå å klokke originalt igjen, men like varmt. Har jeg fucka noe? Ikke utenkelig, er fæl til å plukke på ting jeg ikke har noe peiling på. Men nå har jeg bare rota meg borti "optimal frequencies" da. Klokka X700 kortet i den forrige laptopen no inn i helvete tydeligvis for der dukka det opp rosa og grønne prikker på skjermen etter noe tid, men her går det knirkefritt og uten bugs.

Kan jeg sove godt, eller bør jeg foreta meg noe? I så tilfelle hva?

EDIT: Leif

Det er forresten en kjent sak at Acer her klokket ned disse kortene noe i pcene sine om det har noen betydning.

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

et GO (ergo sånne som sitter i bærbare) skjermkort kan bli veldig varmt før det streiker. det er ikke unormalt med 70-80 grader. når du begynner å nærme deg 90 burde du ta det litt med ro :) så 60 grader er INGEN problem.

btw, har en kompis med samme skjermkort. han har normalt en 75 grader load og det har han hatt i ca 1 år nå uten noen problemer.

Endret av fredblic
Lenke til kommentar
et GO (ergo sånne som sitter i bærbare) skjermkort kan bli veldig varmt før det streiker. det er ikke unormalt med 70-80 grader. når du begynner å nærme deg 90 burde du ta det litt med ro :) så 60 grader er INGEN problem.

btw, har en kompis med samme skjermkort. han har normalt en 75 grader load og det har han hatt i ca 1 år nå uten noen problemer.

7907969[/snapback]

Da tar jeg livet med ro! :) Takk for svar. Leste her at folk var skeptiske når skjermkortene deres nådde en 50-55 grader, men da er det vel en del forskjell på et standard mid-end laptopskjermkort og et overtweaka superkjølt stasjonærskjermkort! :p

Kortet yter knall ihvertfall, og har ingen problemer. Det lå vel jevnt på 70 grader når jeg spilte BF2 3 timer i strekk.

Da klokker vi litt til og ser hva som skjer..

Lenke til kommentar

de fleste skjermkort nå til dags tåler opp til 75 grader helt fint. jeg sa at det er ingen problem med 80 grader.. tror nok jeg overdrev litt der. hold deg under 75 du, for å være sikker ;) selv om et kort kjører stabilt på 80, så kan levetiden gå drastisk ned med såppas høye temps.

Lenke til kommentar
de fleste skjermkort nå til dags tåler opp til 75 grader helt fint. jeg sa at det er ingen problem med 80 grader.. tror nok jeg overdrev litt der. hold deg under 75 du, for å være sikker ;) selv om et kort kjører stabilt på 80, så kan levetiden gå drastisk ned med såppas høye temps.

7912212[/snapback]

Den er roger. Ingen Kamikazeklokking. ;)

Lenke til kommentar
Det var bare bull å bekymre seg for temperaturen, det var tydelig. 62 grader etter 2,5 timer CS:S  :roll: Det med 70 her om dagen må jo ha vært blingsing i halvsvime, får det ikke til å oppnå 70 nå.

Bekymrer meg ikke lenger..

7923624[/snapback]

ja 62 grader er jo iskaldt :p acer du har? veldig kald load for en bærbar må jeg si.

Lenke til kommentar
ja 62 grader er jo iskaldt  :p acer du har? veldig kald load for en bærbar må jeg si.

7924554[/snapback]

Acer ja. Copy/paste signatur:

Acer Aspire 5684WLMi:C2D T5600 @ 1,83GHz, 2x1024 DDRII 667MHz, GeForce go7600 128/512MB, 120GB hdd, tv-tuner

Kan jeg gjøre noe annet for å få kortet til å yte mer? Det går jo glatt 100% av tida nå (Core: 482MHz Memory: 426MHz), men da tror jeg heller ikke det er lønnsomt å dra det lenger på den fronten! :!: Da blir det fort bug. Men ingen artifacts eller lås nå, tydelig at Acer hadde klokket det ned en del! :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...