Gå til innhold

Fungerer de fleste nyere spill i Win Vista?

Anbefalte innlegg

Hei! Skal gaa til innkjop av ny pc. Jeg staar da mellom aa kjoepe XP eller Vista. Det jeg da lurer paa er hva av spill som fungerer paa Vista. Spill jeg har i tankene er Far Cry, The movies, Rome og F.E.A.R...

Noen som vet om de fungerer, evt har noen liste over spill som er kompitable med Vista?

Takker for svar :)

Endret av ReSSaA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste spill funker under vista, er vel bare slik at spill yter "dårligere" i vista pga grafikk drivere som ikke er på linje med de driverene man får til xp. Men det er ikke snakk om de store greiene og nye drivere komme jo hele tiden. Hadde jeg vært deg ville jeg nok sett litt fremover og investert i vista. Om jeg ikke tar feil er vel kanskje DX10 Vista ekslusivt også, men dette er kanskje noe jeg bare innbiller meg.

Lenke til kommentar

Jeg er meget overrasket over svarene til folk her. Virker som dere blindt anbefaler Vista til spill. Jeg har testet Vista siden beta, og pr dags dato sitter jeg på Ultimate Edition og jeg bruker _IKKE_ Vista som spill OS. Det har jeg win xp installert for (Dual boot).

Samtlige spill jeg har testet yter dårligere under vista. Ta deg en google runde på nettet, skal du se resultater som støtter min påstand. -Og skal du spille noen OpenGL spill, så sliter du virkelig. Vista skal nok overgå XP på spilling, men til det trenger driverfronten litt tid.

Spørsmålet heller er vel om maskinen din kan yte såpass at spillene kan kjøre fint pr nå, slik at du fremover vil få utbytte. Dette er en avgjørelse du må ta selv, men jeg ville nå holdt på XP hvis du spiller mye. Ville deretter investert i Vista når tiden var moden for det.

Victurus!

Lenke til kommentar

Ikke bare merker jeg at spill yter dårligere i Vista, men også samtlige tester jeg har sett viser at spill har en redusert ytelse i overgangen fra XP til Vista. Har en kraftig bærbar PC fra Dell som jeg primært kjøpte til spilling. Den har et GO 7900 kort om jeg ikke husker helt feil, og det finnes ikke Vista-drivere til skjermkortet per i dag. Heldigvis finnes det noen uoffisielle drivere på Laptop2go på nettet, men har en del problemer med driverne. Enkelte spill starter ikke heller.

Lenke til kommentar

Vista yter ikke dårligere enn XP, en test i 3dMark 06 ga meg samme sum som i XP. 4895 poeng, dette er med en Core 2 Duo cpu og X1950Pro skjermkort. Bruker Vista driverene til ATI. Spiller for tiden Vanguard uten problem, av andre spill som yter kan jeg nevne Gothic 3, Armed Assault og Neverwinter Nights (er bare de jeg har innstallert).

Så, det jeg prøver å si er at det kommer daglig nye driver og pathcer for at ting skal fungere i Vista, Vista er også fremtidens OS. Kjøper du XP nå så kjøper du gårsdagen. Med andre ord bare tull.

Videre må også nevnes Vista sin geniale, men enkle å bruke funksjon, for kompatibilitets problemer med eldre spill. Ting virker, prøv det!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125
Så, det jeg prøver å si er at det kommer daglig nye driver og pathcer for at ting skal fungere i Vista, Vista er også fremtidens OS. Kjøper du XP nå så kjøper du gårsdagen. Med andre ord bare tull.

7900865[/snapback]

Må støtte opp denne. Å kjøpe XP nå er litt nakkeskudd, da du etter hvert får lyst på DX10-spill og ender opp med å måtte kjøpe Vista uansett. Selv har jeg fått gratis Vista Business edition fra sånn skolegreie, er ganske så fornøyd med det så langt, eneste problemet jeg hadde var med Pinnacle game profiler (xbox-kontroll :roll:), og det har jeg fått fiksa. Ender vel opp med at jeg faktisk kjøper det etter hvert så jeg får litt mer greier fra premium eller ultimate!

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

har en del halvgamle spill som ikke funker på vista.

Blant annet :

Indiana Jones and the emperors tomb

XIII

Battle for Middle earth

Jedi knight Jedi acad

har 32 bits

kompabilitetsmodus funker dårlig : /

Hadde vert veldig gøy å mimre litt ^^, trenger jeg ny driver ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...