Gå til innhold

s775 overklokkingsvennlig hovedkort?

Mixy

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og en kompis er på jakt etter nytt system her, og skal holde det så billig som mulig. Alt tyder på at det blir E6300 på oss :) Og hvem PC glade gutter er det som kjøper den, uten å tenke på overklokking i det hele tatt?

Har lett en del rundt etter god hovedkort i en pen prisklasse. Jeg kan strekke meg til rundt 1100. Merker etter en del tid med surfing at jeg er skikkelig kresen på hovedkort :p Enten så er det det ene eller så er det noe annet. Ingen av oss kommer til å ha bruk for SLI.

Uansett, krav jeg stiller:

- God overklokker

- Stabilt

- 5.1 lyd

- Helst 2*1gbit nettverkskontrollere.

- Nice layout

- 2*IDE kontrollere (kontakter. Har to gamle harddisker som utgjør 280GB som jeg ikke er klar for å bytte ut ^^)

Skulle egentlig ikke være så vanskelig, da jeg mener stabilt, 5.1 lyd og layout burde være selvsagt for store hovedkortprodusenter som ASUS eller lignende, men det er tydelighvis vanskelig for dem av og til :p

Regner med at noen kommer til å nevne ASUS P5B, men da må jeg spørre, hva er det som gjør det verdt prisen? Syns ikke det er noe spesielt med det, som kan skilte med en pris på nærmere 1100.

Har også tatt en titt på Gigabyte GA 065P-DS3 som så litt fristende ut det og ^^ (Bare en IDE kontroller tho :()

Hvis dere bare har ett chipset dere vil anbefale, hjelper det også ^^ Har vel øynene opp for 965 og nvidia 650i slik som det er nå i alle fall..

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Regner med at noen kommer til å nevne ASUS P5B, men da må jeg spørre, hva er det som gjør det verdt prisen? Syns ikke det er noe spesielt med det, som kan skilte med en pris på nærmere 1100.

7888210[/snapback]

Gratulerer med informativ post da :p

Lenke til kommentar

sorry litt trøtt her, må si at det er det beste hovedkortet jeg har hatt. har tulla mye frem og tilbake med klokking men har aldri opplevd og måttet resette bios. klokking er også latterlig enkelt med kortet.

det er stabilt, det har det du trenger, ikke superfancye heatpipes over allt.

har kun posetive ting og si, er bare flaks at jeg endte opp med det viste ikke at det var så bra som det viste seg.

skulle jeg trekke frem noe så må det være at det ikke liker og kjøre minnet med devider

Lenke til kommentar

Er redd for at jeg må quote meg selv enda en gang her ^^ Det ene hovedkortet jeg har bestilt, støtter ikke C2D. Så der dreit jeg meg litt ut. Ordren har gått til plukk, men jeg sendte akkurat en avbestilling, så jeg krysser fingre og tær for at kundesupporten på pcutstyr går like bra som forrige gang :)

- 2*IDE kontrollere (kontakter. Har to gamle harddisker som utgjør 280GB som jeg ikke er klar for å bytte ut ^^)

7888210[/snapback]

Noen som forresten vet hva jeg kan gjøre for at jeg billigst mulig skal kunne gå over til 1 IDE kontakt. Altså da utenom å kjøpe nye disker, men evt omformere eller IDE kontroller som jeg setter i PCI spor?

Ellers er jeg helt tom for forslag til hovedkort nå. Viktigste er at det tåler høy FSB, og at det har to IDE kontrollere.

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Er redd for at jeg må quote meg selv enda en gang her ^^ Det ene hovedkortet jeg har bestilt, støtter ikke C2D. Så der dreit jeg meg litt ut. Ordren har gått til plukk, men jeg sendte akkurat en avbestilling, så jeg krysser fingre og tær for at kundesupporten på pcutstyr går like bra som forrige gang :)

7888210[/snapback]

Noen som forresten vet hva jeg kan gjøre for at jeg billigst mulig skal kunne gå over til 1 IDE kontakt. Altså da utenom å kjøpe nye disker, men evt omformere eller IDE kontroller som jeg setter i PCI spor?

Ellers er jeg helt tom for forslag til hovedkort nå. Viktigste er at det tåler høy FSB, og at det har to IDE kontrollere.

Takker for alle svar :)

7903162[/snapback]

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&P...6125X8452252610

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317206

Kontroller koster omtrent det dobbelte eller mer.

Du skal vel ha 1 DVD-brenner+2HD?

De fleste nye kort støtter bare 2 IDE-enheter i dag.

Overklokking:

P5B (-E/-E Plus)

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=2063

http://www.tweaktown.com/reviews/1028/asus...p965/index.html

Gigabyte ... DS3

http://www.cluboverclocker.com/reviews/mot...P-DS3/index.htm

Evt. bruk google. :)

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar

Som jeg har sakt før, det beste brikkesettet for overklokking av E6300 og E6400 er 965. Det er vel nesten det eneste chipsettet som kan ta en E6300 til 3500mhz (500fsb) . 965 chipsettet støtter i utgangspunktet ikke vanlig ide disker,men de fleste produsenter av 965 kort har en idekontroller i form av en tredje parts produsent.

Skal du overklokke en E6300 langt går det IKKE å kompromisse på hk, skal dere bare lett overklokke en E6300 duger hva som helst.

Og hva som er bra med P5B serien er vel ikke så vanskelig å skjønne, det er vel det eneste hk som er kapabel til å kjøre 530fsb+ ut av esken sin, flere som har gjort det hvis du leser ex. i 500fsb+ klubben posten her.

Er du mer opptatt av gimmik,design og features & layout går du anntaglig på så mange kompromisser at overklokking havner langt bak i leksa.

Det finnes hk for ennhver smak,men ikke et hk som kan tilfredsstille ALLT på en gang, desverre.

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Kan kjøre 495 stabilt med mitt uten ekstra kjøling av NB. Har da en TT BT som gir endel luft til NB, andre kjølere ala Ninja etc vil nok ikke klare det samme. Kortet sitter nå i stue-pesen, så får ikke testet det noe mer, men er rimlig sikker på at jeg skulle klart opp mot 520 stabilt på det med ekstra NB kjøling.

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at det blir P5B og en sånn konverter. Selv om dette kanskje strekker seg litt utenfor mitt budsjett.

Hvis noen har noen andre forslag, så kommer jeg ikke til å bestille før ikveld/natt. Blir da til maks 1200 eller noe i den duren, på pcutstyr.no

Lenke til kommentar

Husk på at P5B vanlig kort ikke har mer enn 2,1v til minnet,som betyr at du må velge minnet med omhu hvis du skal klokke langt. Ellers er det et greit kort, hvis du er litt hendig har jeg en vdimm mod til det kortet hvis du er interessert, noe som betyr å lodde på en variabel motstand.

Garantien går da fløyten, men pytt pytt :!: .....utføres på eget annsvar.

Lenke til kommentar

Hmm... Er ikke interessert i noen vdimm mod nei. Og skulle gjerne hatt over 2.1v

Når det gjelder det andre kortet som er nevt over her "P5N-E SLI", så har jeg sett på det (før det ble foreslått her), men det mangler 5.1/6.1/7.1 lyd.

At det skulle være så vanskelig å finne ett eneste hovedkort her som jeg kan bli glad i, skjønner jeg ikke :p 30% utelukkes jo av for høy pris da.

EDIT: Ingen i P5B klassen som kjører over vdimm 2.1v?

Hva er din mening om AB9 PRO Nassuz? Du er fornøyd med det? Du kommer i alle fall opp i en pen FSB med det ^^ Hva er forskjellen opp til pro?

EDIT2: Leser at man må ha floppy, stemmer dette? For det er noe jeg ikke har :(

Endret av Mixy
Lenke til kommentar
Hmm... Er ikke interessert i noen vdimm mod nei. Og skulle gjerne hatt over 2.1v

Når det gjelder det andre kortet som er nevt over her "P5N-E SLI", så har jeg sett på det (før det ble foreslått her), men det mangler 5.1/6.1/7.1 lyd.

At det skulle være så vanskelig å finne ett eneste hovedkort her som jeg kan bli glad i, skjønner jeg ikke :p 30% utelukkes jo av for høy pris da.

EDIT: Ingen i P5B klassen som kjører over vdimm 2.1v?

Hva er din mening om AB9 PRO Nassuz? Du er fornøyd med det? Du kommer i alle fall opp i en pen FSB med det ^^ Hva er forskjellen opp til pro?

EDIT2: Leser at man må ha floppy, stemmer dette? For det er noe jeg ikke har :(

7906929[/snapback]

Hvis du kan bruke 100-200 til på hk, er disse bedre til overklokking. (Umodda)

Støtter høyere spenning på RAM.

FSB > 500

https://prisguiden.no/product.php?productId=51750

https://prisguiden.no/product.php?productId=54632

Lenke til kommentar

Takk. P5B-E plus ligger litt utenfor rekkevidden min akkurat nå. Det gjør ikke "ikke plus" versjonen. Hva er forskjellen?

En ting til, begyner å se mer og mer på Abit AB9 PRO, syns det er ut som ett bra kort. Eneste jeg ikke liker er layouten (hvem har behov for plassering av IDE kabelen DER? Og hvorfor ikke samle SATA kontaktene?) En ting jeg er litt redd for, med dette kortet. Mot baksiden av IO-shieldet kommer QTES kjølingen opp. Jeg er redd for at den kan komme i veien for min Scythe ninja? Noen som vet om dette fungerer ?

Takk, føler jeg nærmer meg nå ^^ Selv om det desverre ble litt dyrere enn planlagt :(

Lenke til kommentar

Nei, Abit AB9 Pro kortet er for spesiellt interesserte, Jeg har brukt MYE tid på det kortet også, har en uoffisiell fsb WR på det kortet 533FSB :cool:

Men det var ikke helt uten problemer for å si det mildt, Jeg kan annbefale det hvis du tar en vmch mod og bytter kjøler på nb.

Når jeg tenker etter så er jeg litt glad i det kortet også...lol... Det holdt på å ta rotta på meg, men jeg er en gammal ringrev som ikke gir meg så lett.

Hvis du ser på layouten på det kortet så vil du nesten spy, Idekontakten er plassert under pciex sporet, den mest idiotiske plasseringen i hovedkortets historie.

Kortet er også avhengig av å sette innstillinger i bios i en viss rekkefølge ellers kan en få A2 feil ved oppstart med biosheng som resultat

Fargen på hk er guggete,og bakgrunnsfargen i bios er ROSA :!: ...no kidding.

Men,det er 9 satakontakter på kortet,du kan kjøre den raiden du føler for. Med den siste biosen er tredjepartskontrolleren jm-micron oppdatert. Det har blitt et stabilt hk.

Er du abitfan ser du på dette.....og kjøper Abit QuadGT istedenfor :D

P5B E Plus koster ca 1250,- og er et godt kjøp, men jeg vil ikke si hva du skal kjøpe.

(Brainwashing in progress) :p

Lenke til kommentar

Da holder jeg meg unna ABIT en stund til, selvom jeg er litt skapfan av Abit, orker jeg ikke så mye styr ^^

Jeg skal kjøpe hovedkortet fra pcutstyr, og der selger de P5B-E plus til 1361, som som sagt er littt utenfor min rekkevidde.

Lenke til kommentar

Om du skal klokke og ikke har lyst å bruke så mye på klokke hk, så kan du vel kjøpe E4300, som er billigere enn e6300.

På den så er det høyere multiplyer, så da trenger du ikke hovedkort som klarer 500FSB.

Men har ingen anelse om e4300 klokke noe langt da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...