Gå til innhold

Superstille kjøling av Core 2 Duo E6600

toblix

Anbefalte innlegg

Jeg driver og bestemmer meg for hva jeg skal ha inni den nye PC-en min. Prosessoren, en C2D E6600 trenger nødvendigvis kjøling, og i den anledning tenkte jeg umiddelbart "Zalman!" og la den dyreste Zalman-saken jeg fant (Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet) i handlevognen.

Men så! Var det virkelig så opplagt som jeg trodde, eller var jeg forutintatt? Hva mener dere? Hvis støy er veldig viktig (men ikke så viktig at jeg har tenkt å ha vann i PC-en) hva er den beste måten å holde prosessoren kjølig på? Er passiv kjøling urealistisk her? Jeg har ingen ambisjoner om overklokking, æresord.

Har noen et forslag til den ultimat stille kjøleløsningen for maskinen min? Inngår kanskje kabinettvifter og denslags i større grad enn jeg ser for meg? Er det nødvendig/vanlig med kabinettvifter i en moderne maskin i dag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg driver og bestemmer meg for hva jeg skal ha inni den nye PC-en min. Prosessoren, en C2D E6600 trenger nødvendigvis kjøling, og i den anledning tenkte jeg umiddelbart "Zalman!" og la den dyreste Zalman-saken jeg fant (Zalman CNPS9700 NT Ultra Quiet) i handlevognen.

Men så! Var det virkelig så opplagt som jeg trodde, eller var jeg forutintatt? Hva mener dere? Hvis støy er veldig viktig (men ikke så viktig at jeg har tenkt å ha vann i PC-en) hva er den beste måten å holde prosessoren kjølig på? Er passiv kjøling urealistisk her? Jeg har ingen ambisjoner om overklokking, æresord.

Har noen et forslag til den ultimat stille kjøleløsningen for maskinen min? Inngår kanskje kabinettvifter og denslags i større grad enn jeg ser for meg? Er det nødvendig/vanlig med kabinettvifter i en moderne maskin i dag?

7888199[/snapback]

Normalt må en ha kabinettvifter for å flytte kjølig luft inn men avhengig av kabinett, intriør, og andre komponenter kan det være at du klarer deg uten særlig ekstra med akurat den kjøleren fordi den bidrar til en gjennomstrømning i kabinettet dersom den monteres riktig.

Du kan også sannsynligvis undervolte CPU og dermed redusere varmeutviklingen.

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar

Nå kjenner ikke jeg Intel, men jeg har redusert temperaturen på min X2 4600+ med opptil 20 grader under load ved å undervolte fra 1.35V til 1.25V. Man må prøve seg frem litt for å se hvor lavt man kan gå før det blir ustabilt. Hvor lavt man kommer vil vel være litt individuelt. Konklusjonen er i alle fall at på X2 cpuer kan man skru ned spenningen litt uten at man behøver å underklokke cpuen. Men som sagt, har jeg null peil på Intel..

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar

Zalman sine CNPS-kjølere er ikke akkurat stillegående på full fart, så siden denne modellen kommer UTEN fanmate, så bør du enten kjøpe en Fanmate selv, eller investere i en viftestyring til kabinettet. Kjøper du viftestyring så kan du kontrollere de fleste andre viftene i kabinettet også, og hvis støy er en viktig faktor kan det være lurt.

De fleste hovedkort lar deg justere viftehastigheten via software, så hardware-regulering er ikke et must.

Lenke til kommentar
undervolte? da kan du jo bare kjøpe en dårligere/lavere modell da..

7890793[/snapback]

Nei, tror ikke det. Jeg sa undervolte, ikke underklokke, stor forskjell. Det betyr at man kjører på samme hastighet men på lavere en default spenning. Lavere spenning = Lavere temp = mindre behov for kjøling.

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar

7890793[/snapback]

Nei, tror ikke det. Jeg sa undervolte, ikke underklokke, stor forskjell. Det betyr at man kjører på samme hastighet men på lavere en default spenning. Lavere spenning = Lavere temp = mindre behov for kjøling.

7893216[/snapback]

vil ikke det gå utover effektiviteten på prossesoren da?

Kjøp vannkjøling hvis man ikke liker støy sier nå bare jeg..

Lenke til kommentar

7890793[/snapback]

7893216[/snapback]

vil ikke det gå utover effektiviteten på prossesoren da?

Kjøp vannkjøling hvis man ikke liker støy sier nå bare jeg..

7894922[/snapback]

Hvilken effektivitet snakker su om da?

Går CPU på 2.4GHz så går den på 2.4GHz uansett spenning.

Derimot vil det påvirke effekt-forbruket, det minker, noe som er En God Ting.

Lenke til kommentar

7888199[/snapback]

Dersom vi ser bort fra behovet for å bytte ut varm kabinettluft for CPU og skjermkort, vil jeg påstå at kabinettviftene faktisk er enda viktigere for HDer. Blir HDene for varme for lenge, så sitter man i praksis med HDer som vil dø ganske kjapt. Dvs jeg mener kabinettvifter er nødvendig, men du kan kjøpe vifter som sviver ganske sakte, blant annet får du vifter som sviver med 800RPM(meget størsvake). Selv har jeg 2 kabinettvifter foruten PSU vifte(en foran og en bak), passiv kjøler på min E6600(Thermaltake tower) og passiv kjøler for skjermkort. Problemet mitt mht støy er 6 HDer, jeg har byttet ut de fleste med støysvake HDer fra Samsung, men er ikke helt i mål enda.

Kjøleren jeg bruker til CPU, denne kan man også montere en 12cm vifte på.

https://prisguiden.no/product.php?productId=38409

Lenke til kommentar

Først vil jeg bare si det at vann ikke trenger å være vanskelig. Det finnes sett som omtrent setter seg selv opp. Snakker da om Reserator serien. Og når du får Reserator 1 Plus til 1600 kr så begynner vi å kunne vurdere det som et reelt alternativ til viftebaserte løsninger.

Men skal du ha viftebasert løsning så hadde jeg nok gått for så stor som mulig. Helst da Noctua . Du kan også se på testen som er gjort av andre kjølere her. Det er også verdt å nevne at hvis du skal ha et passivt oppsett så kan Scythe Ninja være et bedre alternativ, men setter du på en 120mm vifte så er NH-U12 best.

Lenke til kommentar

7888199[/snapback]

Tror ikke det skulle være behov passiv kjøling eller vannkjøling for å unngå støy.

Selv valgte jeg Noctua-UH12F. Denne leveres med en 12 cm vifte og spenningsreduksjonsenhet som setter viftehastigheten til ca 850 RPM. Ved den hastigheten er det ikke mulig å høre viften dersom du har harddisker eller vifte på strømforsyningen.

Med denne reduserte hastigheten kjøler den likevel min C2D6400 @3.2Ghz uten problemer. Temperaturen går aldri over 62 grader (stresset med TAT) og med vanlige programmer på full max 55 grader. Dersom du benytter C2D6600 uten å overklokke burde du kunne holde deg godt under dette også.

Les også testene Åtte prosessorkjølere og Noctua NH-U9 og NH-U12. Disse skulle gi deg god hjelp til valget.

Plass kan være et problem med en stor kjøler, men selv mitt "relativt smale kabinett hadde plass til NH-U12F og det fikk plass på mitt hovedkort, ASUS P5B. Men har du "feil" hovedkort eller kabinett kan det være et problem.

Men det gjelper ikke om du har aldri så god CPU-kjøler dersom varmen ikke slipper ut av kabinettet. Har du plass til 12 cm kabinettvifter, vil jeg også da anbefale Noctua Noctua NF-S12-1200. Dette er samme vifte som følger med NH-U12F. De har også en 8 cm vifte med de samme støyegenskaper, men den flytter bare 2/3 så mye luft. Denne har jeg ingen erfaring med.

Lykke til!!

Lenke til kommentar

7888199[/snapback]

Dersom vi ser bort fra behovet for å bytte ut varm kabinettluft for CPU og skjermkort, vil jeg påstå at kabinettviftene faktisk er enda viktigere for HDer. Blir HDene for varme for lenge, så sitter man i praksis med HDer som vil dø ganske kjapt. Dvs jeg mener kabinettvifter er nødvendig, men du kan kjøpe vifter som sviver ganske sakte, blant annet får du vifter som sviver med 800RPM(meget størsvake). Selv har jeg 2 kabinettvifter foruten PSU vifte(en foran og en bak), passiv kjøler på min E6600(Thermaltake tower) og passiv kjøler for skjermkort. Problemet mitt mht støy er 6 HDer, jeg har byttet ut de fleste med støysvake HDer fra Samsung, men er ikke helt i mål enda.

Kjøleren jeg bruker til CPU, denne kan man også montere en 12cm vifte på.

https://prisguiden.no/product.php?productId=38409

7896624[/snapback]

Har selv Thermaltake Sonic Tower på en X2 3800. Denne er påmontert en 120mm vifte, kontrollert av Cool'n Quiet. Det er sjelden viften i det hele tatt går rundt. Det ser også ut som at Scythe/Noctua/Tuniq kjøler minst like bra.

Lenke til kommentar
Plass kan være et problem med en stor kjøler, men selv mitt "relativt smale kabinett hadde plass til NH-U12F og det fikk plass på mitt hovedkort, ASUS P5B. Men har du "feil" hovedkort eller kabinett kan det være et problem.

Akkurat det er ett veldig godt poeng, har samme HK som deg i Deluxe WiFi utgave og brikkesettkjøleren går _akkurat" klar kjøleren, vi snakker om mm. Jeg har riktignok Sonic Tower, men såvidt jeg ser så er prinsippet det samme, dvs en massiv messingklump med mange ribber bestående av aluminium, dimensjonene ser også veldig like ut. Så litt måling i kabinett og på HK kan være nyttig.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...