Gå til innhold

Skjermen er uklar, hva kan være problemet?

WaterMarked

Anbefalte innlegg

I går begynte plutselig skjermen min å bli uklar. Bildet vibrerer på en måte, ikke slik at man ser det spesielt synlig men det er plagsomt. Jeg trodde først det var noe med øyene mine, men fant fort ut at det ikke var det siden alt annet er klart og fint. :p

Skjermen er nesten ny. Og det er ikke lcd men crt, eller hva det heter...

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehehe, akkurat der du skrev "eller hva det heter" ble jeg veldig usikker, ikke ment fornærmende på noen måte men må nesten få det bekreftet fordi det er såpass forskjellige teknologier :)

Hvis skjermen er nesten ny, er den flat og lett? = LCD, bæres med en hånd

CRT = stor boks, kan godt ha flat glassplate/bilde,bæres med to hender og masse krefter :)

Hvis det er LCD, kan det være du har vært uheldig og bommet på oppløsningen? LCD = kun en oppløsning, alt over/under blir "komprimert"/"utvidet" til denne ene oppløsningen = uklart bilde.

Legg gjerne ved hvilken skjerm du har, slikt pleier å hjelpe voldsomt :)

Hvis det er CRT, har du forsøkt en lavere oppløsning, f.eks. 1024x768 i 60Hz? Hvis den fortsatt er uklar, hadde jeg vært litt bekymret... det hender VGA kabelen får dårlig kontakt, eller blir skadet, men med en såpass ny skjerm og en tilsvarende ny kabel? Hvis du har pushet opp Hz altfor høyt (sjekk spesifikasjoner på skjerm, 100Hz pleier å holde så det suser strengt talt) stresser du skjermen. Noen ganger hører du også en høyfrekvent "piping" når dette skjer. FÅ DEN NED, du griller skjermen :) Og jepp, ved for høy Hz blir bildet mer ufokusert. Ikke en eneste skjerm jeg IKKE har opplevd dette på, det er en magisk grense du nesten bare må prøve deg fram til før bildet blir ufokusert og skjermen stresser.

Jeg har fått en slags vibrering når varmeovnen har vært litt for nærme og skjermen ikke var godt skjermet/beskyttet. Faktisk var ovnen under bordet. Fikk meg ny skjerm med en gang (den hadde andre problemer også), problem løst.

Lenke til kommentar

Det er en 19 tommer CRT-skjerm. Oppløsningen jeg bruker er 1600x1200 og 70hz.

Jeg har brukt dette siden jeg fikk den og det har fungert veldig bra, og bildekvaliteten har vært utmerket.

Ovnen min står langt ifra skjermen så jeg tviler på at det er den som gjør det. :p

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

Har du mulighet til å forsøke skjermen på en annen maskin? Kan være en veldig enkel måte å teste om det er hardwaren din, eller om det er skjermen. Regner med du har forsøkt menyene på skjermen? Noen skjermer har f.eks. "degauss", sjekk eventuelt med manual. Noen skjermer har til og med fokusjustering rundt omkring på skjermens kanter og hjørner (samt midten). Bare forslag :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...