Gå til innhold

Ogg Vorbis


Anbefalte innlegg

Det er viktig å merke seg at encoding av Ogg tar sjukt mye lengre tid enn mp3 encoding. Men Ogg har bedre kvalitet enn mp3, dette er fakta. Om du hører forskjell er en annenting. Hørselen min er antagelig såpass ødelagt etter dbDrag og annen lytting til høy musikk at 192Kbps Mp3 og HighQual Ogg er ett fett..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-12-03 08:41, skrev spn:

Hei,

sjekka den sida du har linka til. Virket lovende! Hvilket format burde jeg gå for da, MP3 eller OGG? Eller annet?



 

 

har du mp3 spiller, dvd spiller i stua eller cd spiller i bilen som tar mp3 bør du vel gå for mp3.

 

personlig convertere jeg mine cder til ogg. da jeg kun bruker datamaskinen til avspilling uansett.

Lenke til kommentar

Quote:


Men Ogg har bedre kvalitet enn mp3, dette er fakta. Om du hører forskjell er en annenting.


 

Dette er ikke fakta, noen mener ogg er bedre, noen mener mp3 er bedre, hvis man snakker oppimot cd-kvalitet er de to formatene omtrent like bra, på lavere bitrates er ogg bedre. Jeg foretrekker mp3 komprimert med vbr, og --r3mix instillingene. Det gir prima kvalitet på ca 180 i bitrate (varier litt med åssen type musikk), og lavere størrelse enn ogg i samme kvalitet (imho).

 

Forøvrig støtter jeg fyren som anbefalte EAC, det er det beste rippeprogrammet og DET er fakta :wink:. Mp3Pro er en uting, hold deg unna det, alt for lave bitrates, og det er IKKE like bra som andre formater på halve bitraten. Det er et format for lavkavalitetsmusikk, og er bra til det, men ikke til litt høyere kvalitet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...