Gå til innhold

Lydkort til HiFi-bruk: Juli@, Wavio eller Aureon?

Anbefalte innlegg

Hepp,

Ser meg om etter et lydkort til HTPC. Den skal kobles opp mot HiFi. Kravene er enkle:

-Må være så bra lydkvalitet som mulig

-Må kunne brukes i Linux

-Makspris ca. 1500 spenn

Her er det 3 kandidater:

-ESI Juli@

-Onokyo Wavio SE-90PCI

-TerraTec Aureon 7.1 Universe

Enkelt og greit: hvilket er best? Vet dere om noe bedre så fyr løs. Og er det noen som har snøring på hvordan det er med Linux-støtte? Vet i alle fall sikkert at det går med Juli@, men er usikker på de andre.

-G.G.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hepp,

Ser meg om etter et lydkort til HTPC. Den skal kobles opp mot HiFi. Kravene er enkle:

-Må være så bra lydkvalitet som mulig

-Må kunne brukes i Linux

-Makspris ca. 1500 spenn

Her er det 3 kandidater:

-ESI Juli@

-Onokyo Wavio SE-90PCI

-TerraTec Aureon 7.1 Universe

Enkelt og greit: hvilket er best? Vet dere om noe bedre så fyr løs. Og er det noen som har snøring på hvordan det er med Linux-støtte? Vet i alle fall sikkert at det går med Juli@, men er usikker på de andre.

-G.G.

7887356[/snapback]

Det onkyo kortet ser drit bra ut ,, men det står det er 2kanals ? funker vel ikke bra til htpc ?

er dette noe ?

hda lydkort

Endret av Nokia_dell
Lenke til kommentar

Slenger på to kandidater til:

Auzentech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect

Auzentech HDA X-MERIDIAN 7.1

Noen tester av HDA X-plosion

Rage3d

Elite Bastards

Extreme Overclocking (dette var de 3 første som kom opp på Google)

Noen tester av Meridian

En meget grundig gjennomgåelse av Meridian hos Guru3d

Elite Bastards

test hos cluboc

Kan anbefale begge disse to kortene på grunnlag av at jeg har det første (X-plosion), og jeg synes at det funker fett som faen. Hvordan det ligger ann med ESI Juli@, Onkyo og TerraTec vet jeg ikke. Heller ikke om de fungerer med Linux, så det får noen andre svare på. :p Har forresten en Onkyo forsterker (sign) som jeg er utrolig fornøyd med. :thumbup:

Lenke til kommentar
ESI er enkelt og greit, og låter minst like bra som Onkyo, og mye bedre enn alle de andre nevnt i denne tråden.  Små og ukompliserte drivere som virker bra, og automatisk samplerate-valg.

7888516[/snapback]

Dette utsagnet må jeg si meg enig i.Jeg prøvde ulike lydkort og fant raskt ut at ESI Juli@ kortet trakk det lengste strået BÅDE når det gjelder lydkvalitet og driveren,softwaren er enkel og oversiktelig.

Mest for pengene er i mine øyne; ESI :thumbup:

Ps.Dette ble testet på ett par Sonus Faber høytalere og Electrocompaniet forsterker.Vet da ikke hvordan de ulike kortene fungerer i andre konstellasjoner.

Mvh

Lenke til kommentar

Skal man ha lydkort til Stereo HiFi, er det smartest å velge ett tokanals lydkort med tanke på lydkvalitet/pris.

Onkyo-kortet baserer seg på samme VIA DSP som ESI Juli@.

Creative-kort er ganske uaktuellt hvis man skal ha god lyd og ok linux-støtte btw. Alle greie kort før XFi-serien voldtar all lyd samplet ved andre samplingrater enn 48kHz, og det kan man ikke ha noe av hvis man skal ha god lyd, og XFi-kortene har enda ikke en grei driver.

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpsomme svar! Da ser det ut som jeg sitter igjen med ESI Juli@ og Onkyo Wavio. Surround trenger jeg ikke, så det holder jeg meg unna i denne omgang. Jeg klarer ikke finne ut om Onkyoen kan brukes i Linux, så det er meget mulig at jeg lander på ESIen for å være på den skire sida. Med mindre noen har veldig mye imot det (:ermm:) så blir det nok altså Juli@. Takker for hjelpen!

BTW: Hvis noen finner ut om Wavioen funker i Linux så bare skrik ut, det ville jo vært greit å få klarhet i det uansett.

Lenke til kommentar

Hva med "klassikeren" M-Audio Delta 2496?

Bruker det selv, og jeg er også et hifi-menneske.

Det har støtte for Linux/Unix.

Det ser jo ikke ut som det kortet fra Onkyo kan brukes med Linux, så jeg ville valgt det fra M-Audio hvis jeg var deg. :)

Ljudia selger det kortet.

Lenke til kommentar

Nå har vi en liten forandring i planene her som godt kan være positiv. Bytta ut forsterker og CD-spiller i dag, hadde et 16 år gammelt oppsett med en HK6600-forsterker som pluteselig ble litt morsom av seg. Så nå har jeg altså en Harman/Kardon HK970 og en HD970.

CD-spilleren har en liten morsom finesse, den har optisk og koaksial inn, som via en tydeligvis spesielt bra konvertering fra digitalt til analogt skal være en bedre måte å koble digitale kilder til stereoen på. Hva tror dere om det? Og hva slags lydkort er best for den bruken? Det må jo bli noen helt annen enn om jeg skulle koble opp til forsterkeren med jacker sånn som jeg hadde tenkt i utgangsunktet? Jeg er litt lost nå(igjen), og trenger deres hjelt og støtte. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Vel, det endrer det meste. Alle lydkort som har S/PDIF-utgang skal gjøre susen. Siden det ikke er noen ADC/DAC'er involvert når man bruker S/PDIF er lyden teoretisk den samme uansett lydkort. De eneste lydkortene jeg kan tenke meg, som endrer det digitale signalet på noe som helst måte før det forlater lydkortet, er AC'97-baserte lydkort som har intern omsampling ved 48 KHz.

Lenke til kommentar
Nå har vi en liten forandring i planene her som godt kan være positiv. Bytta ut forsterker og CD-spiller i dag, hadde et 16 år gammelt oppsett med en HK6600-forsterker som pluteselig ble litt morsom av seg. Så nå har jeg altså en Harman/Kardon HK970 og en HD970.

CD-spilleren har en liten morsom finesse, den har optisk og koaksial inn, som via en tydeligvis spesielt bra konvertering fra digitalt til analogt skal være en bedre måte å koble digitale kilder til stereoen på. Hva tror dere om det? Og hva slags lydkort er best for den bruken? Det må jo bli noen helt annen enn om jeg skulle koble opp til forsterkeren med jacker sånn som jeg hadde tenkt i utgangsunktet? Jeg er litt lost nå(igjen), og trenger deres hjelt og støtte. Hva skal jeg gjøre?

7952182[/snapback]

Hvis du har en cd spiller som har bedre DAC enn forsterkeren bør du kjøre analogt fra cdspilleren til forsterkeren, siden den vil konvertere lyden selv, istedet for at forsterkeren gjør det.

Men, ikke undervurder kabler, skaff deg bra kabler, da de vanligvis er de svakeste punktene i hifi/hjemmekino anlegg

Så hvis du har en bra forsterker med bra DAC(Digital-Analog Converter) kjør digitalt ut fra lydkortet. Men det er en vesentlig forskjell mellom AC97 og M-Audio(eks) når du kjører ut digitalt. AC97 er forferdelig dårlig......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...