swanbog Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Dette har jo vært en del snakk om og det siste jeg leste om hva som ble sagt av en fra Microsoft, var en smule kryptisk og difust.. Noen som vet noe om hvordan det ligger ann nå? Hva skjer hvis man bytter ut et komponent? En gang, to ganger, tre ganger...? Lisens må jo tilhøre person/kjøper, og mener det må være løsning for dette. Noen som vet for tida? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 (endret) Det finnes to typer lisenser: OEM-lisens: Følger maskinen, og større oppgraderinger skal pr. lisensavtale kreve ny lisens. Retail-lisens: Oppgraderinger krever ikke ny lisens, uavhengig av antall oppgraderinger/endringer. Samme regler gjelder for XP. Grunnen til restriksjonene på OEM, er at de beregnes på PC-produsenter, og ikke sluttbrukere, men etter hva jeg vet er det div. EU-lover som sier at de må selge OEM-lisensen også til privatpersoner uten sammen med PC. Disse lisensene er ment å følge en maskin man kjøper på butikk, og disse oppgraderer de færreste annet enn å f.eks sette inn mer RAM eller en til harddisk. Denne selges da for ca. 1/3 av prisen av en retail-lisens. Endret 6. februar 2007 av jonepet Lenke til kommentar
xdim Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Kan bytte ut HW på OEM versjonen, men du mister support etterhvert. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Når man kjøper en OEM-versjon løst i butikken har man ikke noen support uansett så vidt jeg vet. Man kan ikke miste noe man ikke har Man har ikke lov til å endre hovedkort på en OEM-lisens ifølge : http://blogs.msdn.com/runez/archive/2007/0...er-avklart.aspx Lenke til kommentar
xdim Skrevet 6. februar 2007 Del Skrevet 6. februar 2007 Når man kjøper en OEM-versjon løst i butikken har man ikke noen support uansett så vidt jeg vet. Man kan ikke miste noe man ikke har Man har ikke lov til å endre hovedkort på en OEM-lisens ifølge : http://blogs.msdn.com/runez/archive/2007/0...er-avklart.aspx 7887379[/snapback] Kan endre på hovetkort ja. Og ja man har support på OEM, men ikke hvis du bytter mye HW. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Har du noen dokumentasjon på det xdim? Han som skrev den bloggen jeg linket til jobber i MS, og han brukte ganske lang tid på å få klarhet i hva man kan og ikke kan gjøre med en OEM-lisens. Det han fant ut var at man kun har rett til å bytte HK hvis det gamle HK er defekt. Under end-user support i Microsoft OEM System Builder License står det "The system builder who installs the individual software license and distributes hardware units is responsible for the provision on end-user support ..." Så vidt jeg kan se stemmer det jeg sier, men jeg vil bli ganske lykkelig om du kan vise meg at det er feil (siden jeg eier 2 OEM-lisenser selv) Lenke til kommentar
xdim Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Har du noen dokumentasjon på det xdim? Han som skrev den bloggen jeg linket til jobber i MS, og han brukte ganske lang tid på å få klarhet i hva man kan og ikke kan gjøre med en OEM-lisens. Det han fant ut var at man kun har rett til å bytte HK hvis det gamle HK er defekt. Under end-user support i Microsoft OEM System Builder License står det "The system builder who installs the individual software license and distributes hardware units is responsible for the provision on end-user support ..." Så vidt jeg kan se stemmer det jeg sier, men jeg vil bli ganske lykkelig om du kan vise meg at det er feil (siden jeg eier 2 OEM-lisenser selv) 7889155[/snapback] Her: http://www.hardware.no/nyheter/programvare...ta_og_oem/35939 Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Vel bloggeren jeg linket til var klar over den saken hos yahoo news, og etter flere dager med undersøkelse av reglene innad i MS fant han ut at man ikke kan oppgradere hovedkortet. Det stemmer at det ikke finnes noen begrensning på hvor mye HW man kan oppgradere (slik at overskridelse av 25 poeng kun fører til at man må reaktivere), men man har alikevel ikke lov til å overføre en OEM-lisens til en ny PC, og dette definerer MS som et nytt HK. Jeg syns i allfall det virker rimelig klart at OEM-reglene er de samme som for XP, og det ville vært utrolig rart om de hadde endret dette (markedet for retail-lisenser ville vært utrolig lite hvis OEM-lisensen var like fri). Med mindre MS offisielt kommer ut og sier klart og tydelig at man kan oppgradere HK så mange ganger man vil med en OEM-lisens så stoler jeg på den bloggen jeg i allfall. Det er den nyeste infoen vi har på saken, og det virker som om han har brukt litt tid på å finne ut hvordan reglene virkelig er. Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Jeg har xp oem og jeg har endra så si alt på pcn.. men det internett registrering funker ikke lenger.. må ringe microsoft.. Lenke til kommentar
xdim Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Jeg har xp oem og jeg har endra så si alt på pcn.. men det internett registrering funker ikke lenger.. må ringe microsoft.. 7889849[/snapback] Ja er det jeg mener. Aktiveringa slutter å funke, men ringer man ms så fikser de det for deg, men support blir borte. Det er det som kalles re-aktivering. Kan fremdeles bruke vista etter en reaktivering. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 En XP OEM-lisens har man i allfall ikke lov til å overføre til et nytt HK, det har det ikke vært noe debatt om på mange år. MS har likevel vist seg å være veldig greie på dette. Jeg har f.eks. opplevd at de har spurt meg om jeg har oppgradert PC-en, og selv om jeg har sagt at jeg har oppgradert HK så gikk det fint. Men egentlig er dette et brudd på lisensen, og jeg har overhode ingen rett til å få aktivert en OEM-lisens etter å ha byttet HK (med mindre det gamle var defekt). Om de blir like greie med Vista gjennstår å se, men det ser ikke ut til at reglene har endret seg noe som helst fra de reglene som gjalt for XP, så man har ikke noen rett til å få aktivert etter å ha kjøpt seg nytt HK. Lenke til kommentar
xdim Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 En XP OEM-lisens har man i allfall ikke lov til å overføre til et nytt HK, det har det ikke vært noe debatt om på mange år. MS har likevel vist seg å være veldig greie på dette. Jeg har f.eks. opplevd at de har spurt meg om jeg har oppgradert PC-en, og selv om jeg har sagt at jeg har oppgradert HK så gikk det fint. Men egentlig er dette et brudd på lisensen, og jeg har overhode ingen rett til å få aktivert en OEM-lisens etter å ha byttet HK (med mindre det gamle var defekt). Om de blir like greie med Vista gjennstår å se, men det ser ikke ut til at reglene har endret seg noe som helst fra de reglene som gjalt for XP, så man har ikke noen rett til å få aktivert etter å ha kjøpt seg nytt HK. 7890070[/snapback] Et så stort firma er ikke greie på den måten. Skulle likt å se hvordan de tjente penger hvis de sier "jada... det går sikkert greit det, bare ikke si det til flere". Det du har spurt om er lovlig. Men du mister support altså at du kan ikke ringe og få support på ditt system lengre. Du kan ikke snakke med support engang. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Som jeg sa, dette har vært diskutert mange ganger, og jeg har aldri sett noe som tyder på at du har rett. Hvis man søker litt på microsoft.com så finner man mange bekreftelser på det jeg sier, dvs. at en OEM-lisens er maskinbundet. Se f.eks. her (fra malaysia faktisk). Kan du finne en offisell link til at det du sier stemmer? Grunnen til at MS er så greie er nok en kombinasjon av at kundestøttefolkene ikke er slemme mennesker som liker å nekte folk aktivering, og at de ikke kan bevise at jeg har oppgradert HK uten at det forrige var defekt. Det er heller ikke noe opplagt i at et stort selskap må prøve å være så slemme som mulig med sine egne kunder, det kommer helt ann på omstendighetene. Lenke til kommentar
xdim Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 (endret) Som jeg sa, dette har vært diskutert mange ganger, og jeg har aldri sett noe som tyder på at du har rett. Hvis man søker litt på microsoft.com så finner man mange bekreftelser på det jeg sier, dvs. at en OEM-lisens er maskinbundet. Se f.eks. her (fra malaysia faktisk). Kan du finne en offisell link til at det du sier stemmer? Grunnen til at MS er så greie er nok en kombinasjon av at kundestøttefolkene ikke er slemme mennesker som liker å nekte folk aktivering, og at de ikke kan bevise at jeg har oppgradert HK uten at det forrige var defekt. Det er heller ikke noe opplagt i at et stort selskap må prøve å være så slemme som mulig med sine egne kunder, det kommer helt ann på omstendighetene. 7890366[/snapback] Link er over her i en tidligere post. Dessuten har Europa helt andre regler for OEM enn det USA har. Mulig du leser mye fra USA. Folk har kjøpt OEM i lange tider, så er ikke noe nytt da. Den opprinnelige grunnen til OEM er at man må kjøpe noe hardware som en pc eller i værste tilfelle et keyboard. OEM har såkalt poeng (25 tror jeg) går du over denne grensa må windows aktiveres igjen og man må ringe microsoft. Da mister man samtidig retten til support på sitt system, hvis man ikke kjøper en ny OEM lisens da. Skjønner du nå? OEM er akkurat det samme, men skal egentlig følge med ny maskin (og kun NY maskin). Men i Europa gjør vi det annerledes. Et spørsmål. Hva hvis man kjøper vista på sin pc og så går hovedkortet i stykker etter 3 år. Får man kjøpt samme hovedkort da? Nei! Da må man kjøpe nytt hovedkort. Tror du man må kjøpe ny windows i tillegg da siden man var uheldig at HK gikk i stykker? Nei! Begynner det å bli klart for deg nå? Ellers skal jeg forklare mere? At du snakker om slemme og snille mennesker i microsoft tyder på at du ikke er gamle mannen. Ting funger ikke sånn desverre. Endret 7. februar 2007 av xdim Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Den opprinnelige grunnen til OEM er at man må kjøpe noe hardware som en pc eller i værste tilfelle et keyboard. OEM har såkalt poeng (25 tror jeg) går du over denne grensa må windows aktiveres igjen og man må ringe microsoft. Da mister man samtidig retten til support på sitt system, hvis man ikke kjøper en ny OEM lisens da. Skjønner du nå? Den eneste plassen jeg har sett poengsystemet beskrevet er her, og akkurat samme person (som jobber i MS og brukte flere dager på å finne ut av reglene) sier seg enig med meg om at man _MÅ_ kjøpe ny OEM-lisens om man oppgraderer HK, her. Jeg linket til den bloggen tidligere. Et spørsmål. Hva hvis man kjøper vista på sin pc og så går hovedkortet i stykker etter 3 år. Får man kjøpt samme hovedkort da? Nei! Da må man kjøpe nytt hovedkort. Tror du man må kjøpe ny windows i tillegg da siden man var uheldig at HK gikk i stykker? Nei! Dette er beskrevet i bloggen jeg har linket til 2 ganger nå. Man må _ikke_ kjøpe ny lisens hvis man må kjøpe nytt HK pga. defekt, men det nye HK skal være så likt det gamle som mulig. Begynner det å bli klart for deg nå? Ellers skal jeg forklare mere? Det hjelper ikke at du gjentar ting. Hvis det er slik at det finnes helt andre regler i Europa for OEM-lisensen enn i USA så må det nødvendigvis finnes dokumentasjon på dette. Jeg er ute etter å finne ut av sannheten, og for det må det finnes dokumentasjon. Jeg har enda ikke sett noe som tyder på at det er slik du sier, selv om det ville vært veldig hyggelig om det var slik. Hvis man leser OEM-lisensen som følger med Vista så ser man at det kun står at enheten er bundet til en PC ("licensed on a per-device basis"). I retail-lisensen står det eksplisit at man kan overføre lisensen til en ny PC så mange ganger man vil. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Fant en norsk side (microsoft.no) som har dette å si: En annen vanlig tolkning er at man har mulighet til å overføre et OEM-produkt, eller lisens kjøpt i butikk, til en ny maskin, og da fordi den opprinnelige er utrangert. Dette er altså feil. En OEM lisens er fysisk bundet til maskinvaren den ble installert på første gang, og kan ikke overføres til noen annen PC. Du skal ikke overføre OEM programvare fra ett system til et annet. OEM produkter kan ikke overføres, selv om den opprinnelige maskinen ikke er i bruk. linkal. Det gjenstår enda selvsagt en mikroskopisk mulighet for at OEM-lisenser som kjøpes løst i butikk av en eller annen mystisk grunn skal ha nesten samme lisensvilkår som retail-lisenser til 3-4 ganger prisen, men da må det vel finnes noe definitiv dokumentasjon på dette, er du ikke enig? Lenke til kommentar
xdim Skrevet 7. februar 2007 Del Skrevet 7. februar 2007 Greit du får tro det du vil i din verden. Eneste du har er en blogg entry liksom. Selv har jeg jobber med IT i over 10 år og er MCSE/MCP og har installert windows sikkert før du var gammel nok til å skjønne hva windows var. Men vi slutter diskusjonen her, blir aldri enig uansett. Du får kjøpe ny lisens hver gang du bytter HK, vi andre koser oss med lisensen VI HAR KJØPT vi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå