Gå til innhold

Tips til arrangering av LAN


Anbefalte innlegg

Elevrådet på min skole har tenkt og arrangere et LAN for elevene på skolen.

Dette skal evt. holdes i gymsalen der vi regner plass til ca 40-60 stk.

 

Ingen av oss har arrangert småstore LAN før så jeg lurer litt på åssen det skal gå.

 

Skolen tror jeg har 10mbit/10mbit linje som jeg tror skal holde, men kommunen har sperret alle andre porter en web'n. Jeg tenker vi kan få ordnet med dem så de åpner til eventuelle spill som WoW, Steam osv. men blokkerer det for P2P.

 

Jeg har skrevet et brev til FAU og spurt om de kunne stille med noen vakter og en vaktleder.(Vi fikk ikke lov til å starte planleggingen før vi fikk en vaktleder)

 

Det er det nette jeg er litt skeptisk til, åssen rigger vi det?

skal vi ha en hoved ruter, hvor vi kobler til 2-3 24 ports Switcher?

Og om noen kunne tegnet en "mal" for åssen det skal se ut.

 

Vi har ingen startkapital så jeg vet ikke åssen vi skal gjøre det, om vi evt låner av skolen elns, som vi regner med å betaletilbake ved Inngangspenger og kiosksalg.

 

Noen kamerater av meg vil evt være med å holde lanet, de har litt mer peiling en meg.

 

Men det jeg lurer mest på er om det virkelig er så avangsert med det nettet?

Er det mulig å låne switcher og rutere hos lokale datafirmaer, mot at vi evt reklamerer.

 

Andre ting vi må være obs på?

 

-Er klar over dusj og WC osv.

-Vakter.

-Strøm.

-Nett.

-Underholdning som Compoer, og div. konkuranser fra scenen.

 

Takker så mye for evt. svar! =D

 

-Marius.

Endret av Husee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir gøy.

Vi regnet med ca 350 W i forbruk pr bruker, det vil gi ca 21 KW for 60 brukere. Dette vil kun være et gjennomsnitt. Kan tenke meg at dere burde tenke på strømtilførselen.

 

Hvis dere kobler skjøteledninger i skjøteledninger i skjøteledninger, så kan det fort bli BRANN!

 

Jeg er enig med flere 16-porter switcher men gjerne med 1Gb uplink og 1 8-ports Gb switch som samler det hele.

 

Det burde være rundt 1 m i bredden til hver enkelt person. Det burde være litt plass forran og bak, slik at folk får beveget seg "fritt rundt".

 

Det burde kanskje være en visse "samlende" tiltak innimellom i løpet av kvelden eller helgen. Altså konkuranser eller et type spill som spilles, hvis man da ikke skal la alle drive med akkurat hva dem vil.

 

Vi kjørersamlinger for 20-30 mann, kun for 1 eneste spill og ikke noe annet. Da har vi nok skjøteledninger som er store nok og med mange nok uttak. Vi kjører kun 24-porter, men det er fordi vi ikke er flere enn da 10 til 16 på hvert lag.

 

Det blir gjenomført et oppsett med brett (siden vi kun har et spill) som gjør at alle kan konsentrere seg om oppgaven sin. Inngir til "mobbing" i etterkant og mye morro for det vinnende laget....

 

Dere trenger vel en router for å kunne komme dere ut på nett, men det er jeg ikke helt sikker på. I såfall, trenger dere kanskje også en DHCP server stående og gjerne en DNS server, slik at dere får utdelt ip og dns til alle.

 

Hvis dere skal holde på lenge, kan det være en tanke å ha en plassering hvor folk kan slappe av eller sove på.

 

Bare min tips, tilpass det slik at det ikke begynner å brenne eller at strømmen går. Eller at det blir for lite luft. Tilby gjerne frukt...

 

Best retard NoBrainer

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

16 porter bord switcher med gigabit uplink og en 8porters kraftig gigabit switch som kjører sammen alle bordswitchene, så kobler router evt dhcp/dns server til en av portene og igjenom denne skal interneten gå :) spør komunen/skolens ikt ansvarlig om han kan sette opp DMZ til servern/rotuern du kjører mot skolens nett, da vil alle porter være åpne til deg så du kan åpne/sperre de du vil :)

et tips til er at dere i crew ikke tar dere goder som og koble dere til core switchen, hvis en av dere har gigabit kort i maskina og kopierer fra en deltager så maxer han uplinken til switchen noe som gjør at deltakerne får drita nett, og det er ikke bra :whistle:

 

KVALITET FORRAN KVANTITET ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...